تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

“فلکه گاز” شیراز ثبت ملی شد

  • 04 مهر 1400 - 9:21
“فلکه گاز” شیراز ثبت ملی شد

مدیر فرهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس اعلام کرد که “فلکه گاز” شیراز در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی ایران به ثبت رسید.

سید مجتبی علوی گفت: برابر ابلاغ  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خطاب به استاندار فارس اعلام شده است که در اجرای بند(ج) ماده واحده  قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی-تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های مرتبط، اثر فرهنگی-تاریخی ” فلکه گاز” شیراز در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی- فرهنگی ثبت شده است.

او ادامه داد: بدیهی است این تحت حفاظت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس قرار خواهد گرفت و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، خلاف قانون و جرم محسوب شده و مشمول مجازات قانونی است.

علوی ضمن دعوت از شهروندان شیراز خصوصا ساکنان اطراف این اثر، برای کمک به حفظ و نگهداری آن، گفت: این آثار به نوعی نمادهای شهر شیراز به شمار می‌روند و باید همه در حفاظت از آنها مشارکت داشته باشیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که هر گونه مرمت و بازسازی و تعمیر  اماکن ثبتی تاریخی باید صرفا با نظارت و تایید کارشناسان و متخصصان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود.

اولین استفاده از گاز طبیعی، خارج از مناطق نفت خیز برای تغذیه کارخانه جدید التاسیس مجتمع کود شیمیایی شیراز بود که در سال ۱۳۳۴ واحد مذکور احداث و بهره برداری از آن آغاز شد و برای خوراک اولیه آن نیاز به گاز طبیعی بود. برای این منظور در سال ۱۳۴۲ خط لوله‌ای به قطر ۱۰ اینچ و طول تقریبی ۲۱۵ کیلومتر از گچساران به شیراز احداث گردید. و پس از رسیدن گاز به شهر شیراز این میدان احداث شد و نام آن فلکه گاز گذاشته شد که نام این میدان بعد از انقلاب سال ۵۷ به میدان آزادی تغییر یافت.

بنای یاد بودی به مناسبت ورود گاز به شهر شیراز طراحی و اجرا شد و در حدود سال ۱۳۴۲ هجری خورشیدی بنا نهاده شد. تندیس شیر برنزی نصب شده دراین میدان را استاد شهیر مجسمه سازی علی اکبر صنعتی ساخته است. از زمان طراحی این بنا تا به امروز تغییرات قابل ذکری رخ نداده است. ابعاد این فلکه بیضی شکل ۵۶ در۳۸ متر است که در مرکز ان سکویی ذوزنقه ای شکل با سه پله که هر کدام از اضلاع به ترتیب ۸ ، ۳۲ ، ۲۵ و ۲۵ متر است ، بنا گردیده است . مشعل یا علمک گاز در مرکز به ارتفاع ۲۵ متر و دو بازوی منحنی شکل در طرفین به طول ۲۳ متر قرار دارد . که در مرکز ان اجرهایی به سبک فخر مدین مزین شده است . سنگ به کار برده شده در بنا از جنس سنگ پلاک می باشد.

دیدگاه