پا به توپ از کوچه پس‌کوچه های شیراز تا تیم ملی فوتبال بانوان

  • 16 شهریور 1400 - 9:05
پا به توپ از کوچه پس‌کوچه های شیراز تا تیم ملی فوتبال بانوان

فاطمه و مریم صفا راستگو،دو قلوهای فوتبالیست شیرازی هستند که پا به توپ از کوچه پس‌کوچه های شیراز فوتبال را آغاز کردند و به عضویت تیم ملی فوتبال بانوان ایران درآمدند.

فاطمه صفا راستگو که متولد ۱۳۸۲ شیراز است و زودتر از خواهرش مریم به دنیا آمده، دوشنبه در مصاحبه  با خبرنگار ایرنا  زندگی فوتبالیش را اینگونه شرح داد و گفت: فوتبال را از ۱۰ سالگی در کوچه های شیراز طوری آغاز کردم که مادرم از دستم عاجز می شد و هر چیز که دم پایم می آمد از سنگ گرفته تا اشیای دیگر را شوت می کردم.

وی اضافه کرد: کلاس سوم ابتدایی بودم که سطنت نوروزی داور فوتبال که مربی ام بود در حیاط مدرسه مر ا انتخاب کرد و در مسابقات کشوری شرکت کردم و زمینه حضورم برای تیم ملی فراهم شد و کلاس ششم ابتدایی وارد اردوی تیم ملی شدم.

شوت با سنگ و شکستن پای همکلاسی

فاطمه ادامه داد: در مدرسه همیشه منتظر شنیدن زنگ تفریح بودم تا به همین بهانه فوتبال بازی کنم و وقتی هم توپ نداشتم از سنگ استفاده می کردم و یکبار هم در حیاط مدرسه سنگی را شوت کردم که متاسفانه به پای یکی از همکلاسی هایم بر خورد کرد و نازک نی ساق پای او شکست و کُلی دردسر کشیدم و تعهد دادم که دیگر با سنگ شوت نکنم.  

وی افزود: از سال ۹۳ به اردوی تیم ملی دعوت  شدم، ۲ سال در تیم ملی  زیر ۱۶ سال بازی کردم تا به عضویت تیم ملی جوانان در آمدم، پنج سال سابقه بازی در لیگ برتر فوتبال بانوان دارم و با اینکه مدافع هستم تاکنون هفت گل به ثمر رسانده ام و فصل گذشته هم برای تیم وچان کردستان بازی کردم.

پدیده مسابقات 

صفا راستگو ادامه داد: همچنین با تیم شریف بتُن شهرستان ممسنی در رقابت های فوتبال برتر نوجوانان کشور به عنوان پدیده این مسابقات انتخاب شدم و تیم ما نیز نایب قهرمان کشور شد.

این بازیکن ملی پوش که در پست دفاع راست و چپ بازی می کند همچنین با تیم ملی نوجوانان مقام سوم غرب آسیا را کسب کرده، در مسابقات چهار جانبه تاجیکستان و هنگ هنگ هم حضور داشته است و خواهرش مریم هم سه سال سابقه بازی در تیم ملی در پُست هافبک وسط دارد.

در شیراز به تیم فوتبال بانوان اهمیت نمی دهند

این بازیکن ملی پوش با بیان اینکه در شیراز به  فوتبال بانوان اهمیت داده نمی شود افزود : شیراز و استان فارس بیشترین بازیکنان ملی پوش و مطرح داردکه به آنها اهمیت داده نمی‌شود و برای همین است که به استان های دیگر می روند.

صفا راستگو بیان داشت: اگر در فارس مورد حمایت قرار می گرفتیم و همه بازیکنان کوچ کرده دور هم جمع می شدیم قطعا تیم فارس عنوان قهرمانی در کشور را کسب می کرد زیرا در یک مقطع، زمانی که اسمی از تیم فوتبال بانوان شیراز می آمد همه تیم ها وحشت داشتند.

او اظهار داشت: اما هم اینک تنها تیم لیگ برتری شیراز به دلیل نداشتن حامی مالی به لیگ دسته یک سقوط کرد و سرنوشت این تیم نیز در آینده معلوم نیست به کجا می انجامد.

مسافرت با اتوبوس فرسوده و خودرو ون

وی ادامه داد: چهارسال برای تیم فوتبال زاگرس شیراز در لیگ برتر با یک مبلغ ناچیز و ۲ سال هم مجانی بازی کردم و به هنگام مسافرت برای انجام مسابقه اتوبوس ما اینقدر فرسوده بود که دو بار لاستیک ترکاند و همه وحشت کردیم.

صفا راستگو اضافه کرد:همچنین یکبار هم  با خودرو ون، ۱۰ بازیکن را سوار کردند و راهی اهواز شدیم که چهار بامداد رسیدیم و هشت صبح هم بازی کردیم و حتی برای ما خوابگاه و هتل هم نگرفتند و با بدنی کاملا خسته و کوفته مسابقه دادیم.

او بیان داشت: فصل گذشته لیگ برتر چندین پیشنهاد از تیم های خوب لیگ داشتم اما برایم سخت بود از خانواده دور باشم اما وقتی پدرم فوت کرد شرایط برایمان سخت تر شد زیرا تنها راه در آمدمان هم فوتبال بود تا اینکه یکی ازآشنایان حامی شد و به تیم وچان کردستان رفتم و خواهرم هم به تیم سارگل بوشهر پیوست.

فاطمه ادامه داد: فوتبال کردن در کردستان قابل قیاس با شیراز نیست زیرا در آنجا به بازیکنان فوتبال اهمیت می دهند و سفرهای ما اکثرا با هواپیما بود و بهترین هتل با تغذیه و غذای مناسب برایمان مهیا می کردند و به قرارداد خود پایبند بودند ضمن اینکه  در کردستان نیز دریافتی داشتیم بر خلاف شیراز که وعده می دادند و به آن عمل نمی کردند.

پا به توپ از کوچه پس‌کوچه های شیراز تا تیم ملی فوتبال بانوان
 فاطمه و مریم صفا راستگو دو قلو های  تیم ملی فوتبال 

تبعیض میان بانوان و آقایان فوتبالیست  

وی با بیان اینکه درایران تبعیض میان بانوان و آقایان فوتبالیست زیاد است، اظهارداشت: بازیکنان ذخیره تیم های آقایان در لیگ برتر افزون بر چهار تا پنج میلیارد تومان قراردادشان است و این در حالی است که زهرا قنبری کاپیتان تیم ملی بانوان ایران با سابقه بسیار زیاد قرارداد او ۲۰۰ میلیون تومان است که قابل قیاس با آقایان نیست و این خود یک تبعیض است.  

بازیکنان کوچ کرده حاضرنیستند به شیراز برگردند

این بازیکن ملی پوش با بیان اینکه اینقدر در شیراز بدقولی کردند که بازیکنان کوچ کرده حاضر نیستند به شهرشان بازگردند، ادامه داد: صفورا جعفری، فاطمه قاسمی، فاطمه امیری،  نجمه لطیفی، پروین فرهادی،مریم و فاطمه صفا راستگو، هانیه رحیمی، شقایق نوروزی و ..بازیکنانی هستند که در تیم های دیگر استان ها بازی می کنند.

وی بیان کرد: فاطمه قاسمی یکی از بازیکنان کوچ کرده شیرازی  تماس گرفت و گفت اگر در شیراز ۵۰۰ میلیون تومان هم پیشنهاد بدهند حاضر نیستم بازگردم زیرا آنها بدقول هستند و مانند همیشه وعده می دهند و دیگر فریب آنها را نمی‌ خوریم.

در پارک ها تمرین می کنم

وی با انتقاد از نداشتن امکانات کافی در کلان شهر شیراز افزود: امکانات برای فوتبالیست های شیرازی بسیار کم است و زمین برای تمرین نداریم و با دوستانم مجبور هستم در پارک ها تمرین کنم و حتی یک پیست برای بانوان وجود ندارد که بخواهیم در آن بدویم،امیدوارم مسئولان استان و مدیرکل ورزش و جوانان برای بانوان علاقه مند به ورزش فکر اساسی کنند.

صفا راستگو گفت: شهرهای بم، سیرجان، کردستان و اصفهان از نظر امکانات و پرداخت برای بانوان فوتبالیست بسیار خوب هستند ضمن اینکه از تیم های بوشهر، شهرکرد  و ملوان انزلی برای فصل جدید لیگ برتر که از یک ماه دیگر آغاز می شود، پیشنهاد دارم و در حال بررسی آنها هستم.

چرا مسابقات فوتبال بانوان پخش تلویزیونی نمی شود؟

این بازیکن ملی پوش با انتقاد به اینکه چرا مسابقات فوتبال بانوان از تلویزیون پخش نمی شود، اظهار داشت: با اینکه با حجاب کامل بازی می کنیم اما نمی دانم چرا مسابقات ما از تلویزیون پخش نمی شود؟

 صفا راستگو بیان کرد: وقتی مسابقات بانوان پخش نشود، هیچ کارخانه ای و یا شرکتی حاضر نیست اسپانسر تیم ها شود و امیدوارم این مشکل که حرف دل تمام بازیکنان است و به نمایندگی از آنها حرف می زنم، بزودی حل شود و حتی خانواده های ما بتوانند بازی فرزندانشان را در ورزشگاه نگاه کنند.

خاطرات، جشن تولد در اردوی تیم ملی  

وی به خاطرات خوب و بد خود طی دوران بازی اشاره کرد و گفت: در بازیهای آسیایی مقابل تیم تایلند تا دقیقه ۶۵ با نتیجه یک بر صفر از حریف پیش بودیم اما در نهایت سه بریک بازی را واگذار کردیم که این از بدترین خاطراتم بود.

صفا راستگو افزود: روز تولدم در اردوی تیم ملی خیلی ناراحت بودم که چرا هیچکس بهم تبریک نمی گوید، با این اینکه همه می دانستند حتی سرپرست تیم هم گفت به ما چه ربطی دارد که روز تولدت است، اعصابم کاملا خرد شده بود اما بعد از تمرین بهم گفتند تو باید آخرین نفری باشی که بروی در رختکن لباس بپوشی.

وی اضافه کرد: وقتی از رختکن برگشتم درکمال تعجب دیدم مراسم جشن تولد برایم گرفته اند و هیجان زده شدم که این بهترین خاطراتم در تیم ملی بود.

او از سلطنت نوروزی داور بین المللی فوتبال، پروانه خسروی، معصومه جهانچی، شادی مهینی، کتایون خسرویان، مریم آزمون و جهان نجاتی به عنوان مربیان خود نام برد و افزود: از همه آنها تشکرمی کنم که برایم زحمات زیادی کشیدند.

پا به توپ از کوچه پس‌کوچه های شیراز تا تیم ملی فوتبال بانوان
 فاطمه صفا راستگو با شماره ۱۸ در تیم ملی 

بازی در تیم های خارجی

وی اظهار داشت :همچنین از پدرم که در قید حیات نیست وبرایم زحمت زیادی کشید و مادرم سپاسگزارم، ضمن اینکه دوست دارم هر چه زودتر بتوانم به عنوان یک بازیکن لژیونر در بهترین تیم های دنیا بازی کنم.

صفا راستگو افزود: باید خودم را آماده مسابقات مقدماتی آسیا به همراه تیم ملی امید کنم که در بهمن ماه ۱۴۰۰ بر گزار می شود و باید سخت تمرین کنم.

دیدگاه