کاهش بارندگی چالشی برای محیط زیست فارس است

  • 23 فروردین 1400 - 14:23
کاهش بارندگی چالشی برای محیط زیست فارس است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: خشکسالی سال جاری در استان چالش بزرگی پیش روی حفاظت از حیات وحش خواهد بود که تنها با مدیریت درست و کمک دوست داران محیط زیست از این مشکلات، عبور خواهیم کرد.

حمید ظهرابی یکشنبه در نشست بررسی چالش های زیست محیطی در استان فارس اظهار داشت: در سال زراعی جاری متاسفانه میزان بارندگی به شدت کاهش یافته به نحوی که مجموع بارندگی استان تاکنون ۱۴۷ میلی متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه در سال زراعی گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: کاهش بارندگی به ویژه در مناطق جنوبی استان مشهودتر است به عنوان مثال در شهرستان لارستان میزان کل بارندگی ۱۶ میلی متر بوده که ۹۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

ظهرابی با اشاره به بررسی های به عمل آمده از چشمه ها گفت: بیشتر این چشمه ها در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست و همچنین مناطق آزاد خشک شده و نیاز به آبرسانی به آبشخورها وجود دارد. کاهش بارندگی موجب شده مراتع نیز از نظر تولید علوفه ضعیف باشند و منابع غذایی محدود شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان داشت: محدودیت منابع آبی، استفاده دام اهلی از آبشخورهای حیات وحش، خطر شیوع بیماری های کشنده ای مانند طاعون نشخوار کنندگان کوچک را افزایش می دهد و به منظور مدیریت این مساله لازم است معاونت امور دام جهاد تمهیداتی برای تامین آب دام روستاییان به ویژه در زیستگاه های حساس بیندیشد در غیر این صورت با گسترش کانون های بیماری در استان و تلفات حیات وحش مواجه خواهیم بود.

این مقام مسوول افزود: در این شرایط و به دنبال کاهش دسترسی به منابع آبی و غذایی احتمال نزدیک شدن حیوانات وحشی به مزارع و باغ ها هم وجود دارد. به منظور پیشگیری از بروز تعارضات، لازم است در برخی مناطق آبشخور جدید ساخته شود و به صورت دستی تغذیه صورت گیرد.

ظهرابی به مخاطرات خشک شدن منابع آبی و محدود شدن آن به چند آبشخور و چشمه مشخص، اشاره کرد و گفت: این وضعیت احتمال تخلف شکارچیان غیر مجاز را افزایش می دهد بنابراین بخشی زیادی از توان نیروی اجرایی صرف پایش و حراست از مناطق خواهد شد که این خود مستلزم در دست بودن تجهیزاتی مانند موتورسیکلت و خودرو است. لذا لازم است اعتبار مشخصی برای عبور از بحران خشکسالی و برای حفاظت از حیات وحش تخصیص یابد و همه افراد خیر و علاقه مند نیز به یاری حیات وحش بشتابند.

دیدگاه