میزبانی بختگان خشک از فلامینگوهای مهاجر

  • 18 فروردین 1400 - 13:10
میزبانی بختگان خشک از فلامینگوهای مهاجر

فلامینگوهای مهاجر به رسم وفاداری مانند هر سال به دریاچه بختگان آمده‌اند اما بستر تقریبا خشک دریاچه جایی برای زندگی آنها نیست.

دریاچه بختگان در فارس طی سالهای پر آب گذشته زیستگاه پرندگانی بود که از روسیه به ایران مهاجرت می‌کردند به طوری که در این سال‌ها پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک و مرغابی در بستر این دریاچه زمستان گذرانی می‌کردند و حالا هم به گفته معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فلامینگوهای بسیاری در این دریاچه کلونی کرده‌اند و با توجه به اینکه شرایط بارندگی مساعد نبوده دریاچه نیازمند آب است.

دریاچه‌ای که سال گذشته حقابه ۵۵ میلیون متر مکعبی را گرفت، امسال چشم انتظار تخصیص آب مانده است.

دریاچه بختگان در شرق استان فارس و در شهرستان نی ریز قرار گرفته است. این دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه در تمام استان فارس است. این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند. دریاچه بختگان در حدود ۳۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و رودخانه سیوند و کر اصلی‌ترین منبع تغذیه آن است.

سال‌هاست که بخت یار بختگان نیست. آب دریاچه مدت‌هاست که خشک شده و تخصیص حقابه هم آنطور که باید نتوانسته نیازهای دریاچه را تأمین کند. اما پرندگان مهاجر هرسال بازهم به بختگان مهاجرت می‌کنند اما بستر خشک دریاچه آبی برای پذیرایی از آنها ندارند.

محیط زیست می‌گوید فلامینگوهای مهاجر امسال هم به بختگان آمده‌اند و نیاز آبی آنها باید تأمین شود.

نبی الله مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تقاضای کتبی برای تأمین حقابه دریاچه بختگان ارسال شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر حقابه بختگان در سال ۱۴۰۰ تأمین شود، گفت: انتظار داریم امسال حقابه بختگان از سوی سازمان آب تأمین شود که این میزان حداقل به ۷۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

فلامینگوها در حال کلونی سازی هستند / ‏‬ پرندگان به آب نیاز دارند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: متأسفانه بارندگی‌ها بسیار کم بود و پدیده تبخیر آب هم زیاد است از این رو دریاچه‌های فارس به ویژه بختگان در خشکی به سر می‌برند و امیدواریم با رها سازی آب دست کم وضعیت بختگان بهبود یابد.

وی با ابراز امیدواری گفت: با توجه به تقاضای موجود امیدواریم اردیبهشت ماه رهاسازی آب را برای دریاچه شاهد باشیم.

مرادی افزود: هم اکنون فلامینگوها را می‌توان در بستر دریاچه بختگان به وضوح دید، پرندگانی که در حال کلونی سازی هستند و در خردادماه جوجه‌هایشان سر از تخم در می‌آورند.

به گفته معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فلامینگوهای دریاچه به آب نیاز دارند چرا که تا اوایل پاییز در این منطقه زندگی خواهد کرد و طبق پیش بینی‌ها مهرماه منطقه را ترک می‌کنند.

وی ادامه داد: جوجه فلامینگوها هم در تیر و مرداد ماه قدرت پرواز خواهند داشت از این رو دریاچه نیازمند آب است و امیدواریم هر چه سریع‌تر حقاًبه آن تأمین شود.

وی در خصوص شکار این پرندگان مهاجر نیز گفت:با توجه به گشت زنی‌های مستمر و فعالیت NGO های محیط زیستی و مراقب جوامع محلی امکان شکار این پرندگان وجود ندارد و تنها نگرانی ما نبود آب کافی در بستر دریاچه است.

دریاچه بختگان یکی از بزرگترین دریاچه‌های کشور به شمار می‌رود که هنوز از سوی متولیان و دولت سیاست مؤثری برای احیای آن اتخاذ نشده است.

دیدگاه