آب سد درودزن برای بهره‌برداری کشاورزان ۳ شهرستان فارس رهاسازی شد

  • 06 فروردین 1400 - 13:11
آب سد درودزن برای بهره‌برداری کشاورزان ۳ شهرستان فارس رهاسازی شد

دریچه‌های سد درودزن در استان فارس پنجشنبه با دستور عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس گشوده شد تا کشاورزان شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه با بهره‌گیری از آب جریان یافته، در سال «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها»، تولید محصولات کشاورزی را تقویت کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این باره گفت: بنا به دستور استاندار فارس و مطابق تصمیم کارگروه کشاورزی استان، در پنجمین روز از سال جاری نخستین مرحله رهاسازی آب سد درودزن انجام و این حقآبه در اختیار کشاورزان شهرستان های مرودشت، زرقان و خرامه قرار گرفت. 

پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس به نقل از محمود رضایی کوچی افزود:  در مرحله اول اجرای این طرح ،  ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد درود زن رها سازی شده است.

وی اظهار داشت: در مرحله دوم نیز افزون بر ۸۰ میلیون مترمکعب آب این سد رها سازی خواهد شد و در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس خاطرنشان کرد :میزان آب رها سازی شده ، حجم مازاد بر مصرف شرب شهرستان های پایین دست این سد و نیز مقدار مورد نیاز برای مصرف استان در حوزه صنعت بوده است.

رضایی با اشاره به اینکه به دنبال این رهاسازی، باید نظارت و کنترل ویژه ای در زمینه دسترسی مناسب و عادلانه بهره‌برداران این حقآبه فراهم شود ، گفت : با توجه به کاهش حدود ۵۰ درصدی میزان بارندگی ها در سال جاری ، بایستی نحوه رها سازی و مصرف آب این سد کنترل شود.

وی رها سازی آب سد درود زن را گامی در راستای اجرای شعار مقام معظم رهبری مبنی بر « تولید ، پیشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها» دانست.

رضایی کوچی گفت: شهرستان های پایین دست این سد از جمله زرقان ، مرودشت و خرامه با بیش از ۱۰۰ هزارهکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از  ۴۵۰ هزار تن گندم و جو از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی به ویژه غلات در استان هستند؛ رهاسازی آب این سد می تواند در زمینه تولید این محصولات، بازدهی مطلوبی را برای اقتصاد شهرستان های مذکور به همراه داشته باشد.

سد درودزن بر روی رودخانه کر در محدوده شهرستان مرودشت احداث شده و از منابع اصلی تامین آب آشامیدنی شهرهای شیراز، مرودشت و سعادت‌شهر است. 

پیش از این، ۲۸ دیماه پارسال، با دستور استاندار فارس ۹۰ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن مرودشت برای حوزه آبخور این شهرستان و شهرستان‌های زرقان و خرامه رهاسازی شده بود.

دریچه‌های این سد همچنین ۲۴ آبان‌ با دستور استاندار فارس و با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان گشوده شد تا جریان یافتن ۵۵ میلیون متر مکعب آب به عنوان حقآبه محیط زیست، نوید احیای تالاب بختگان و کمجان را بدهد.

دیدگاه