هشدار و توصیه‌های آتش نشانی شیراز در صورت وقوع تندباد

  • 04 فروردین 1400 - 9:49
هشدار و توصیه‌های آتش نشانی شیراز در صورت وقوع تندباد

سازمان آتش نشانی شیراز طی اطلاعیه‌ای با توجه به احتمال وقوع طوفان و وزش باد شدید در روزهای ۴ و ۵ فروردین ماه، ضمن هشدار، مجموعه‌ای از توصیه‌های عمومی را برای آگاهی شهروندان و رعایت نکات ایمنی و آمادگی در برابر حوادث احتمالی منتشر کرد.

آتش نشانی شیراز توصیه شده کرده است که شهروندان طی روزهای ۴ و ۵ فروردین و در صورت وقوع تندباد حتی‌المقدور در خانه بمانند و از تردد غیرضروری پرهیز کنند و اجسام معلق مانند گلدان و اشیاء رهاشده در محوطه تراس و پشت بام را تثبیت یا جمع‌آوری کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از آتش نشانی شیراز همچنین توصیه شده است که از حضور در فضاهای باز گردشی و تفریحی پرهیز نموده و تردد کودکان و سالخوردگان در سطح شهر انجام نشود.

برخی دیگر از توصیه‌های عمومی عبارت است از استفاده نکردن از موتورسیکلت و دوچرخه، عدم تردد در مجاورت ساختمان‌های در حال ساخت، تابلوهای مستقر در سطح شهر، تیرهای برق، کابل‌های فشار قوی و عدم تجمع در محدوده و محل وقوع حوادث احتمالی.

همچنین به شهروندان توصیه شده در صورتی که در خانه هستند ضمن حفظ خونسردی از شیشه پنجره‌ها فاصله بگیرند، چراغ قوه یا شمع در دسترس داشته باشند، مقداری آب ذخیره کنند و به دلیل احتمال قطع برق از آسانسور استفاده ننمایند و همچنین تمامی درها، دریچه‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه دارند.

دوری از پنجره‌های فلزی، وسایل هادی برق و انرژی، کشیدن دو شاخه وسایل برقی از پریز، عدم تردد در محدوده تراس و پشت بام از دیگر توصیه‌ها به شهروندان است که در خانه هستند.

بر اساس این گزارش توصیه‌های ارائه‌شده به شهروندانی که در معابر و فضای باز هستند نیز عبارت است از پرهیز از دویدن و فرار ضمن حفظ خونسردی، دوری از حصارها، دیوارها، تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، داربست‌های فلزی، کابل‌های برق و عدم توقف در این مکان‌ها.

در همین خصوص بهترین اقدام حضور در فضاهای سرپوشیده تا پایان توفان و استفاده از دستمال مرطوب برای تنفس راحت‌تر و جلوگیری از ورود گرد و غبار به دهان و بینی است.

فاصله گرفتن از ساختمان‌هایی با نمای شیشه‌ای، پرهیز از رفتن به نقاط بلند و دوری از درختان هنگام وقوع صاعقه و رعد و برق، فاصله گرفتن از سیم‌های رها شده برق و عدم استفاده از پل‌های عابر پیاده در صورت تشدید توفان از دیگر توصیه‌های عنوان شده است.

در عین حال به شهروندان مستقر در خودرو نیز توصیه شده است تا هنگام رانندگی در توفان از درختان و تیرهای برق فاصله بگیرند و داخل خودرو بمانند، رادیو را روشن نگه داشته، سرعت خودری خود را به خصوص در بزرگراه‌ها کاهش داده و با سرعت مطمئنه حرکت نمایند، در صورت شدید بودن توفان نیز خودرو را سمت راست خیابان و در جهت وزش باد متوقف کنند.

برای حفظ تعادل فشار هوای داخل خودرو نیز شیشه پنجره را پایین کشیده، چراغ‌های مه‌شکن را روشن کرده، فاصله طولی و جانبی مطمئن را از سایر خودروها حفظ کنند و همچنین رانندگان مراقب عابران پیاده باشند.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  همچنین به شهروندان توصیه کرد به شایعات و اطلاعات غیرموثق توجه ننمایند و صرفا اخبار را از طریق رسانه‌های  معتبر دنبال کنند. 

در صورت هرگونه حادثه می‌توانند به صورت شبانه روز با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

دیدگاه