تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

طراحی میدان ملل در ورودی تخت‌جمشید با انتشار فراخوان صورت می‌گیرد

  • 12 اسفند 1399 - 17:56
طراحی میدان ملل در ورودی تخت‌جمشید با انتشار فراخوان صورت می‌گیرد

شهردار مرودشت استان فارس عنوان کرد: نمادسازی برای میدان ملل در محور ورودی تخت‌جمشید به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در صنعت گردشگری دارد، با انتشار فراخوان عمومی محدود از معماران برجسته، طراحی و اجرا خواهد شد.

روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید سه‌شنبه در خبری به نقل از سید مهدی مکی در دیدار با مدیران مجموعه جهانی تخت‌جمشید عنوان کرد: میدان ملل شهر مرودشت نقشی حیاتی و اثرگذار در گرایش گردشگران به محدوده باستانی تخت‌جمشید دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری مرودشت، طراحی و ساخت نمادهای شهری را در دستور کار قرار دارد، ابراز داشت: برآنیم برخی نمادها را با همکاری دستگاه‌های دیگر با کسب اعتبارات استانی و ملی اجرا کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

مکی در همین زمینه به ساخت نماد برای ورودی محور اختصاصی مجموعه جهانی تخت‌جمشید اشاره کرد و گفت:‌ این نماد باید شاخص و معرف تمدن و فرهنگ کشور و شهروندانش باشد.

شهردار مرودشت اظهار داشت: فرایند انتشار فراخوان طراحی میدان ملل در دست اجراست و کارشناسان درحال تهیه اسناد و تصاویر لازم و همچنین هماهنگی‌ با دستگاه‌های مختلف به‌منظور کسب اعتبار و دستیابی به قوانین و ضوابط مداخله در این محوطه جهانی هستند که با تکمیل آن‌ اطلاعات، با انتشار فراخوانی از توانمندی معماران مطرح و شایسته بهره‌مند خواهیم شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید نیز در این نشست ابراز داشت: پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید از روند طراحی و اجرای این پروژه حمایت می‌کند.

حمید فدایی افزود: مداخله در عرصه و حریم میراث جهانی تخت‌جمشید همواره با قوانین، ضوابط و محدودیت‌هایی همراه است که به‌منظور حفاظت از حریم و منظر این محوطه جهانی تعریف شده و از همین رو به طراحی مناسبی درباره میدان ملل نیازمندیم و در همین باره جمع آوری اطلاعات و شناخت بیشتر موقعیت مکانی بیش از هر چیز اهمیت می‌یابد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر اینکه طراحی در این محوطه جهانی و میدان ملل، باید در هماهنگی با آثار تخت جمشید و زمینه فرهنگی طبیعی آن باشد، بیان داشت:برگزاری مسابقه از طریق یک فراخوان محدود می تواند بسیاری از اهداف پروژه را پوشش دهد و با توجه به مصمم بودن مجموعه شهرداری و مجموعه میراث جهانی به زیباسازی و کمک به بهسازی این محدوده، لازم است که با نگاهی توسعه‌ای در فرایند یادشده نقش ایفا کنیم؛ زیراکه خروجی این اقدامات جدای از دستیابی به یک اثر شاخص، به عنوان نماد فرهنگ و تمدن شهروندان این مرز و بوم مطرح خواهد بود.

همچنین بهمن مردانی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مرودشت ساماندهی محور ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید را از اهداف مهم و اثرگذار در حوزه فرهنگ و ارتقای کیفیت صنعت گردشگری این شهرستان برشمرد و اشاره کرد: در حال حاضر وضعیت میدان ملل زیبنده، درخور و شأن جایگاه فرهنگ و تمدن و میراث فرهنگی نیست و فرایند طراحی آن می‌تواند در مقیاس ملی مورد توجه قرار گیرد.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

دیدگاه