اجرای طرح غربالگری بیش از ۱۵۶ هزار نوزاد در فارس

  • 04 اسفند 1399 - 12:03
اجرای طرح غربالگری بیش از ۱۵۶ هزار نوزاد در فارس

مدیرکل بهزیستی استان فارس اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون با اجرای منظم طرح غربالگری نوزادان در فارس ۱۵۶هزار و ۴۸۰ نوزاد از نظر سلامت بررسی شده‌اند.

سید محمدصادق دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا ابراز کرد:گذشت زمان امکان درمان برخی بیماری‌ها را از بین می‌برد، هیچ چیز سخت‌تر از آن نیست که والدینی بعد از چندین ماه یا چند سال متوجه شوند کودکشان بیماری وخیمی‌دارد که قابل پیشگیری یا درمان بوده است و چنانچه در همان روزهای اول تولد غربالگری نوزاد را انجام می‌دادند، ناهنجاری برطرف می‌شد یا به وضعیت خطرناک نمی‌رسید.

مدیرکل بهزیستی فارس برای مثال برخی ناهنجاری‌ها را ناشی از بیماری‌های متابولیکی دانست که در آنها در تولید یا تجزیه مواد مغذی برای تامین انرژی و حفظ بافت‌های سالم، تداخل ایجاد می‌شود و می‌توان آن‌ها را با آزمایش یک قطره خون نوزاد تشخیص داد.

کشفی‌نژاد هدف از غربالگری نوزادان را تشخیص سریع بیماری و درمان آن عنوان کرد و گفت: بسیاری از بیماری‌های وخیمی که در بدو تولد نشانه‌ای ندارند، در غربالگری نوزاد شناسایی می‌شود و می‌تواند از مشکلات بالینی در سنین بالاتر جلوگیری کند.

او با تاکید بر اینکه غربالگری نوزادان زندگی بسیاری از آنان را از خطرات احتمالی بیماری‌های خاص دور می‌کند، گفت: هیچ دلیلی برای انجام ندادن غربالگری وجود ندارد؛ از سوی دیگر روش انجام کار و تشخیص بسیار ساده است و تنها به تهیه نمونه یا آزمایشی کوتاه می‌توان ابتلا به یکی از ناهنجاری‌های ژنتیکی یا غیرژنتیکی را کاهش داد.

کشفی‌نژاد بیان داشت: علاوه‌ بر آزمایش خون، غربالگری‌هایی نیز برای سنجش شنوایی و نقایص قلبی مادرزادی حیاتی یا بینایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی فارس در این زمینه به غربالگری شنوایی نوزادان اشاره کرد و افزود: غربال شنوایی نوزادان قبل از یک ماهگی انجام می‌شود و تشخیص کم‌شنوایی باید زیر ۳ ماهگی صورت گیرد و درمان از پیش از ۶ ماهگی آغاز شود. کشفی‌نژاد ابراز داشت: تشخیص و مداخله دیرهنگام کم‌شنوایی یا ناشنوایی باعث دشواری‌هایی در گفتار و زبان‌آموزی فرزندان می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در اجرای طرح غربالگری تاکنون ۴۸هزار نوزاد در استان فارس غربالگری شنوایی‌ شده‌اند، گفت: افزون بر این، در حوزه بینایی و شناسایی تنبلی چشم نیز ۹۴هزار و ۵۰۰ کودک ۳ تا ۶ ساله بررسی شده‌اند.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه غربالگری نوزادان از مسائل سرنوشت‌ساز است، عنوان کرد: بهزیستی این اقدامات را گامی مهم در کاهش معلولیت‌ها به‌شمار می‌آورد و در همین زمینه از مردم و خانواده‌های دارای نوزاد انتظار می‌رود به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

وی  گفت: پنج هزار و ۷۴۰ مورد در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ و در ۶ ماهه دوم نیز تاکنون هشت هزار و۲۴۰ مشاوره ژنتیکی را کارشناسان بهزیستی فارس برای همه مردم و نیز مددجویان بهزیستی انجام دادند.

دیدگاه