سازه سقف ایستگاه وکیل‌الرعایا از مترو شیراز ثبت ملی شد

  • 02 اسفند 1399 - 13:12
سازه سقف ایستگاه وکیل‌الرعایا از مترو شیراز ثبت ملی شد

سقف ایستگاه وکیل‌الرعایای مترو شیراز، به عنوان بزرگترین سازه فلزی- موجی معلق در متروهای ایران، ثبت ملی شد.

مدیر پروژه سابق ایستگاه وکیل الرعایا مترو شیراز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که سازه سقف با ۸۴۴.۵ متر مربع بزرگترین سازه معلق ایستگاه های زیرزمینی مترو در کشور است، گفت: این سقف با ۵۸ هزار آجر ساخته شده است و ۱۸۰ تن وزن دارد.

آرش محمدی از مهرداد ایروانیان طراح ایستگاه وکیل الرعایا قدردانی و اضافه کرد: شهروندان به خصوص ساکنان محدوده بافت تاریخی در دوران اجرای پروژه سختی های بسیاری را متحمل شدند و امیدواریم این ایستگاه را به عنوان هدیه بپذیرند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان اینکه کالبد فیزیکی شهر ملموس، اما کالبد اجتماعی شهر ناملموس است، به ایسنا گفت: کالبد اجتماعی شهر تاثیر بسیاری بر تعاملات و روحیات مردم دارد و ایستگاه وکیل الرعایا شاهد عینی این ادعاست.

لیلا دودمان که اعتقاد دارد تعاملات اجتماعی شهروندان در تاب آوری آنها در برابر بحران ها تاثیرگذار است، اضافه کرد: مترو یکی از عمومی ترین فضاهای شهری است و خلاقیت در طراحی این ایستگاه، ضمن پیوند با تاریخ شهر بر تعاملات و زندگی روزمره شهروندان تاثیر مساعد می گذارد.

مدیر مسئول موسسه ثبت رکوردهای ملی ایران و آسیا نیز با اشاره به اینکه در ۱۸ سال اخیر بیش از ۵ هزار رکورد ثبت شده است، گفت: در بین این رکوردها تعداد معدودی مانند طراحی و اجرای سقف ایستگاه وکیل الرعایا خاص بوده اند.

قاسم علی رضایی با بیان اینکه سقف این ایستگاه چهارمین رکورد امین خواجویی پور به عنوان پیمانکار اجرای پروژه است، ادامه داد: این رکورد بی سابقه بوده و به نظر نمی رسد به زودی قابل دسترسی باشد.

وی در خصوص ثبت این رکورد، یادآور شد: بنا به درخواست انسان دوستانه مجری پروژه، این رکورد به صورت فردی ثبت نشده و ۶ حکم برای شرکت و افرادی که در خلق اثر نقش داشتند در نظر گرفته شده است.

دیدگاه