مدیرکل امور عشایر فارس: عشایر از کوچ زود هنگام پرهیز کنند

  • 30 بهمن 1399 - 12:46
مدیرکل امور عشایر فارس: عشایر از کوچ زود هنگام پرهیز کنند

مدیرکل امور عشایر استان فارس از عشایر این استان درخواست کرد که با توجه به اقتضائات طبیعی و شرایط بیماری کرونا و بارندگی‌ها، از کوچ زودهنگام، خودداری و پرهیز کنند.

روح‌الله بهرامی چهارشنبه ۲۹ بهمن در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به سردسیر بودن مناطق ییلاقی و اعلام وضعیت بارش خوب در اسفندماه، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلونزا و کرونا، مناطق عشایری استان همه تمهیدات لازم را در نظر بگیرند و از کوچ بهاره خارج از تقویم خودداری کنند. 

او بیان کرد: با توجه به اینکه در فارس ۷۱ درصد مراتع در شهرستان‌های قشلاق و ۲۱ درصد از مراتع در شهرستان‌های ییلاق قرار دارند، لذا  عشایر از هر گونه کوچ زود هنگام و بدون برنامه که موجب از بین رفتن مراتع در شهرستانهای ییلاقی می‌شود، پرهیز کنند.

بهرامی تاکید کرد که تمهیدات لازم در خصوص علوفه انجام شده و شرکت‌های تعاونی عشایری ضمن اقدام به تامین نهاده‌های مورد نیاز عشایر، علوفه، جو و کنسانتره را در حد امکان در اختیار عشایر شهرستان‌های قشلاقی قرار دهند تا اعضای این جامعه، در خصوص تعلیف دام مشکلی نداشته باشند. 

وی با اشاره به برودت هواد در شهرستان‌های ییلاقی، از عشایر خواست تا در این مورد همکاری لازم را با اداره کل امور عشایر و اداره کل منابع طبیعی استان داشته باشند و تا گرم شدن هوا در این نقاط و پشت سرگذاشتن سامانه سرما و بارشی و شرایط پیش رو از کوچ زودهنگام پرهیز کنند. 

بهرامی خاطرنشان کرد: زمان کوچ زمینی عشایر، از ۱۵ فروردین و کوچ با استفاده از خودرو نیز از ۲۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه دامداران عشایر موظف به پلاک کوبی، هویت گذاری دام و تهیه کارت تردد قبل از کوچ هستند، گفت: در صورت اجرا نکردن پلاک گذاری دام نیروی انتظامی دام را به عنوان قاچاق تلقی می‌کند.

دیدگاه