تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

دوچرخه‌سواران حامی کادر درمان، دور ایران را رکاب می‌زنند

  • 28 بهمن 1399 - 10:02
دوچرخه‌سواران حامی کادر درمان، دور ایران را رکاب می‌زنند

سه نفر از دوچرخه سواران جهانگرد ایرانی با شعار صلح و دوستی برای حمایت از کادر درمان و پرستاران مدافع سلامت، مسافت هفت هزار کیلومتری دور ایران را رکاب خواهند زد تا پیام خود به جهانیان برسانند.

به گزارش ایرنا، این گروه کار خود را از ۲۹ دی ماه ۹۹ که روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است از آستارا آغازکردند و طی سه ماه در استان های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، یزد، کرمان، بوشهر، هرمزگان، فارس و خوزستان را رکاب خواهند زد.

این سفیران سلامت و صلح دوستی که بیست و هفتم بهمن وارد شیراز شدند در استان های مسیر خود بیش از ۲ هزار اصله نهال برای حفاظت ازمحیط زیست در شهرهای مختلف می‌کارند.

شعارهای این دوچرخه سواران 

همچنین ترویج فرهنگ دوچرخه سواری برای کاهش آلایندگی در شهرها، حمایت از کودکان کار و بی سرپرست، حمایت از کادر درمان و پرستاران ،انسان دوستی، حفظ منابع طبیعی و  رعایت پروتکل های بهداشتی از دیگر شعارهای این تیم سه نفره دوچرخه سواری است و بر این بارور هستند می توان با همکاری مردم و به ویژه مسوولان این شعارها را محقق کرد.

آنها به طور متوسط روزانه حدود ۲۴۰ کیلومتر را خواهند زد تا مسیر سخت و طاقت فرسای هفت هزار کیلو متری  دور ایران را در مدت سه ماه طی کنند و هم اینک در شیراز به سر می برند.

این دوچرخه سواران که با هزینه شخصی خود رکاب می زنند،می گویند: برخی از مسوولان در استان های مختلف حاضر نیستند برای تحقق شعاریمان حتی با ما یک نهال را بکارند اما مردم خوب همکاری و مهمان نوازی می کنند.

نگاه به دوچرخه سواری بانوان تغییر کند

بانوی دوچرخه سوار اهل شهرستان شهریار از توابع استان البرز با بیان اینکه باید نگاه سنتی و قومی برخی از مردم و مسوولان را برای اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری تغییر دهیم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: دوچرخه سواری مختص جنسیت خاصی نیست و این نگاه بهتر است تغییر کند.

پروین حیدری ادامه داد:سالهای زیادی است که برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری رکاب می زنم و برای همین منظورهم پویش پنجشنبه ها با دوچرخه  را در استان البرز راه اندازی کردیم و براین باوریم با دوچرخه سواری می توان هوای شهرها را از آلودگی، آلایندی و ترافیک نجات داد.

وی گفت: هم اینک هم به دنبال این هستیم تا با دوچرخه سواری بانوان فرهنگ برخی از افراد را تغییر دهیم.

بخشی از آلودگی هوا جدی نگرفتن محیط زیست است، نهال می کاریم 

حیدری که آموزگار و نایب رییس هیات دوچرخه سواری شهرستان شهریار است با اظهار اینکه می خواهیم در مسیر خود به شهرهای  مختلف  با کاشت نهال برای آیندگان محیطی پاک بسازیم که به راحتی بتوان نفس کشید، اظهار داشت: بخش بزرگی از آلودگی هوا مربوط به جدی نگرفتن  محیط زیست است از این رو در شهرهای مختلف  نهال می کاریم و باید این حرکت مهم را  برای داشتن آینده بهتر که بتوان به راحتی نفسی پاک کشید را نهادینه کنیم.

نقش رسانه ها، تغییر حتی در نگاه یک فرد

حیدری به نقش رسانه ها در جهت فرهنگ سازی برای داشتن محیطی سبز و به دور از دود اشاره کرد و بیان داشت: برای تحقق این امر مستلزم تبلیغات زیادی است که در این راه نقش رسانه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر بتوانیم حتی نگاه یک فرد را در جامعه تغییردهیم برای ما که با هزینه شخصی در این راه گام برداشتیم، کافی است.

  حمایت از کادر درمان و پرستاران در دوران کرونایی

این فرهنگی دوچرخه سوار به ایثارگری کادر درمان و پرستاران که جانشان را برای مردم در دوران کرونایی از دست دادند، اشاره کرد و بیان داشت: وظیفه داریم با رعایت پروتکل های بهداشتی با این ویروس بسیار خطرناک مبارزه کنیم تا این فرصت برای کادر درمان و پرستاران  جان بر کف فراهم شود تا بتوانند به زندگی خود برسند.

کودکان کار

حیدری گفت:از دیگر اهداف ما در سفر به دور ایران این است که نگاه مردم را به سمت کودکان کاراین قشرآسیب پذیر بکشیم و در حالیکه کشورمان منبع عظیمی از ثروت دارد با کمک خیرین  دست این کودکان را بگیریم و ما نیز در استان البزر افرادی از این قشر را تحت پوشش قرار دادیم.

دوچرخه سوار آستارایی: اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری ازاهداف است

دوچرخه سوارآستارایی که سابقه زیادی در سفر به چندین کشوردارد هم به خبرنگارایرنا گفت: به عنوان سفیران سلامت، اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری از اهداف ما است و می کوشیم در این سفرها پیام آور کادر درمان و پرستاران باشیم که با نثار جان خود با ویروس کرونا مبارزه می کنند.

کرامت عزیز زاده که شغل آزاد دارد،ادامه داد: در سفر به شهرها با دوچرخه، برخی از مسوولان حاضر نیستند با ما همکاری کنند که حتی یک اصله نهال دوستی بکاریم اما مردم کماکان همکاری می کنند و همین امر موجب می شود به اهدافی که داریم زودتر دست یابیم.

کاشت زیتون در کوه های اسپانیا

وی که ۱۷ سال سابقه دوچرخه سواری حرفه ای و ۵۰ سال سن دارد گفت: تاکنون با دوچرخه به کشورهایی نظیر هند، تایلند، میانمار، مالزی، اندونزی، بنگلادش، سنگاپور، فیلیپین، پرتغال و اسپانیا  سفر کرده ام و پیام مردم کشورم را که صلح و دوستی  است به گوش جهانیان رسانده ام.

عزیززاده به خاطرات خود در سفر با دوچرخه به کشورهای خارجی اشاره کرد و افزود: در یک سفر بین پرتغال و اسپانیا در حال حرکت بودیم که توفان شدید توام با باران شروع شد و در حالی که رکاب می زدم با دوچرخه به درون یک چاله افتادم و دوچرخه ام شکست.

وی اضافه کرد: هوا داشت تاریک می شد و اوایل زمستان بود، از آنجا که خودم با هلال احمر ایران همکاری دارم، با نشان دادن کارت شناسایی به اداره صلیب سرخ اسپانیا، در آنجا ما را تحت معاینات پرشکی قرار دادند  و حسابی پذیرایی کردند و ما را در یک هتل اسکان دادند.

این دوچرخه سوار شمالی ادامه داد: به پاس این خدماتی که در کشور اسپانیا به ما دادند دو نهال زیتون در کوه های اسپانیا با نام ایران کاشتیم و مسوولان آن منطقه  تابلوبی نصب کردند و روی آن نوشتند توسط سفیران صلح ایران دو نهال زیتون کاشته شد و این بهترین خاطره دوران دوچرخه سواریم است هر چند خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارم.

برای کاشتن یک نهال در ایران کلی دردسر داریم

وی گفت: در کشورهای  خارجی به محیط زیست و شعار صلح دوستی خیلی بها می دهند و در اسپانیا به پاس کاشتن نهال زیتون به ما مدال دادندبر خلاف آن در ایران خوب همکاری نمی کنند زیرا برای کاشتن یک نهال کلی دردسر داریم و بر این بارویم با کاشتن یک  نهال می توان سلامتی محیط زیست را برای آیندگان فراهم کنیم.

عزیز زاده همچنین به برنامه هایی که در شیراز اجرا کردند اشاره کرد و گفت: با همکاری تعداد زیادی از  دو چرخه سواران  استان فارس  دانشگاه علوم پزشکی شیراز و هلال احمر  ۱۰  اصله نهال در کوهستان نور واقع در ارتفاعات دروازه قرآن شیراز و همچنین محوطه دانشگاه علوم پزشکی شیراز  برای حفظ محیط زیست کاشتیم ضمن اینکه دوچرخه سواران شیرازی  خیلی به محیط زیست اهمیت می دهند و از همه کسانی که در سفر ما به شیراز  همکاری کردند،تشکر داریم.  

دوچرخه سوار البرزی : پویش دوچرخه سواری نهادینه شود

دوچرخه سوار البرزی هم با  با بیان اینکه پویش دوچرخه سواری برای داشتن هوای سالم باید نهادینه شود به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت جا افتادن این فرهنگ می توان امیدوار باشیم که درآینده هوای بدون دود را تنفس کنیم.

کیوان حق شناس که فرهنگی بازنشسته و اهل شهرستان شهریار استان البرز است، ادامه داد: چند سالی است که با دوچرخه رکاب می زنم با این هدف که بتوان پیام خود را که صلح دوستی  است و همچنین حمایت از کادر درمان و پرستاران و حفظ محیط زیست به گوش مردم و مسوولان برسانم.

وی گفت: طی این مسافت هفت هزار کیلومتری که قرار است به دور ایران سفر کنیم  علاوه بر اینکه سفیران صلح دوستی هستیم می کوشیم در تمام شهرهای مسیر خود با کاشتن چندین نهال درخت محیطی با هوای پاک را برای هموطنان فراهم کنیم.

رکاب زدن با هزینه شخصی، برقراری صلح ودوستی در دنیا 

حق شناس افزود:  در سفر به شیراز هم چندین نهال در ارتفاعات کوه نور شیراز کاشتیم و از همکاری هیات دوچرخه سواری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شهرداری این کلان شهر تشکر می کنیم.

این دوچرخه سوار با بیان اینکه انتظار کمک از هیچ نهادی نداریم، اظهار داشت : با هزینه شخصی در این سفرها رکاب می زنیم و بر این باوریم که شعارمان که تحقق و صلح دوستی در تمام دنیا برقرار شود.

دیدگاه