اختتامیه چهارمین جشنواره مد و لباس فارس برگزار شد

  • 16 بهمن 1399 - 20:40
اختتامیه چهارمین جشنواره مد و لباس فارس برگزار شد

معاون هنری سینمای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آیین پایانی چهارمین جشنواره مد و لباس فارس که با همکاری موسسه فرهنگی و هنری شهر راز در سطح کشوری و موضوع ایران ۱۴۰۴برگزار شد، گفت: باید زبان هنری خودمان را در طراحی ایجاد کنیم تا منحصر به فرد باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ بهروز مرامی پس از تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان جشنواره، داوران و هیات انتخاب و همچنین از همه شرکت کنندگان و بویژه کارگروه کشوری ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هنر مد و لباس هم همانند سایر جلوه ها و رشته های هنری دستخوش نوعی تقلید از هنر سایرکشورها شده‌اند و با توجه به اینکه کشور ما از نظر تاریخی و فرهنگی دارای قدمت زیادی است و مردمان کشورمان با توجه به شرایط تاریخی، اقلیمی، آب و هوایی همواره دارای پوشاک و لباس خاص مناطق خود بوده اند، همین امر باعث ایجاد تنوع در نوع پوشاک مردم این سرزمین شده است.

معاون هنری سینمای فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: این تنوع خاص چه از نظر به ‌کارگیری نقش و نقوش متناسب با محل زندگی و چه از نظر برش‌های خاصی که متناسب با کار و زندگی آنها باشد، نشان از این بوده که همواره پوشاک جزیی از زندگی مردم به شمار می آمده است. 

مرامی گفت: امروز صنعت مد و پوشاک و در واقع هنر مد، همانند سایر هنرها و جلوه‌های هنری تحت تاثیر کشورهای خاصی قرار دارد. این کشورهای دیگر که عرض می‌کنم نه به عنوان کشورهای الزاما بدخواه ما؛ اگرچه در بعد سیاسی چه بسا این گونه باشد که بدخواه ما باشند، اما به هرحال منظورم اینست که در بعد فرهنگی و هنری برخی هنرمندان ما پیرو آن فرهنگ و هنر هستند.

معاون هنری سینمای فرهنگ و ارشاد فارس ادامه داد: در هر حال بایستی هنر مد و لباس را امروزه متناسب با فرهنگ و زندگی امروزین مردم خودمان طراحی کنیم. پرداختن به طرح و نگاره های انتزاعی و مفهومی شاید در طراحی، جذابیت بصری ایجاد کند، ولی می دانیم که خیلی وقت ها در زندگی واقعی و کارهای روزمره کاربردی ندارد. ما باید زبان هنری خودمان را در طراحی ایجاد کنیم تا منحصر به فرد باشیم.

مرامی بیان داشت: در یک دوره ای سینمای ما با به کارگیری نمادها و مفاهیم فرهنگ بومی خودمان در جشنواره های خارجی بسیار می درخشید و این موفقیت ما مرهون این بود که فیلمسازها نگاه ویژه و برآمده از فرهنگ ملی و بومی در سینمای خودشان به کار می‌گرفتند که این مسئله خودش یک سبک و یک خط فکری جدیدی در سینما به وجود آورده بود و شاهد دوران طلایی سینمای ایران در مجامع بین المللی بود. صنعت مد و لباس به شکل امروزین آن هنری است وارداتی، اما می توانیم این هنر را بگیریم و با ترکیب عناصرفرهنگ متنوع خودمان از آن اثری بیافرینیم که متناسب با فرهنگ ملی و اسلامی ما باشد.

در ادامه دبیر اجرایی چهارمین جشنواره مد و لباس نیز با اعلام برگزیدگان و قرائت بیانیه هیات داروران، اظهار داشت: جلسه داوری آثار چهارمین جشنواره استانی مد و لباس ایرانی با موضوع «طراحی لباس ایران ۱۴۰۴» برگزار شد و ۱۴۸ اثر از ۱۹۰ کار ارسالی، توسط ۱۵۰ شرکت کننده استانهای تهران، اصفهان، بوشهر، خوزستان، مازندران و اراک؛ بررسی و مورد داوری قرار گرفت که البته در بعضی رشته ها هیچکس شایسته دریافت رتبه اول و دوم نداشته ایم.

محمد حسین شاکری زاده شیرازی اعلام داشت: از میان آثار تصویرسازی شده در بخشهای مختلف، آثاری حائز رتبه و تقدیر شدند و نفرات برتر چهارمین جشنواره استانی مد و لباس با موضوع ایران ۱۴۰۴ بدین شرح اعلام شد: در بخش مسابقه تصویرسازی مانتو مجلسی رتبه سوم به فاطمه خادم و سحر صالح و همچنین شایستگان تقدیر، شیوا ذکرانی و  مرضیه معدلی اهداء شد و در بخش مسابقه تصویرسازی مانتو اجتماع نفر دوم، مریم صبوری نیا، نفرسوم سارا بدوی و همچنین شایسته تقدیر به مرضیه زرگانی تقدیم گردید.

دبیر اجرایی چهارمین جشنواره مد و لباس در پایان گفت: برای بخش مسابقه تصویرسازی لباس مردانه، نفرسوم به سارا بانشی و شایسته تقدیر نیز به زهره توکلی و فریبا شریفی تعلق گرفت و همچنین در بخش مسابقه تصویرسازی لباس مشاغل، نفر دوم نرگس باوی و نفرات سوم فریبا شریفی و سمانه حمیدی معرفی شدند و در مسابقه تصویرسازی عفاف و حجاب، برگزیده هستی السادات نگهبان و شایسته تقدیر نیز به مهسا فتاحی تقدیم شد.

دیدگاه