تالاب هیرم اوز در فارس پاکسازی شد

  • 15 بهمن 1399 - 18:13
تالاب هیرم اوز در فارس پاکسازی شد

تالاب هیرم اوز به همت جمعی از فعالان زیست محیطی، دوستداران طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد جنوب فارس پاکسازی شد و هم اینک آماده پذیرایی از هزاران قطعه پرنده مهاجر از کشورهای مختلف است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با مشارکت جمعی از فعالان زیست محیطی از جمله انجمن سبز اندیشان خور، انجمن طبیعت دوست و هیات‌های کوهنوردی فیشورو شهرستان خنج و همچنین محیط بانان لارستان تالاب هیرم که سالانه مامن و پناهگاه هزاران پرنده مهاجر از کشورهای مختلف دنیا به ویژه سیبری است از زباله‌های اطراف و پیرامونی پاکسازی شد.

خدا نظر انصاری افزود: تالاب هیرم در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شهرستان اوز به عنوان نگین گردشگری و از جاذبه‌های منحصر به فرد زیست محیطی در جنوب استان فارس محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تالاب هیرم شهرستان اوز، حدود چهار هزار هکتار مساحت دارد که سال گذشته بیش از ۸۰ درصد آن آبگیری شده بود اما امسال به دلیل کاهش محسوس میزان بارش باران کمتر از ۲ هزار هکتار از آن آبگیری شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان با بیان اینکه تالاب هیرم سالانه مامن و پناهگاه بیش از سه هزار قطعه پرنده مهاجر و ۳۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی است، گفت: امسال این زیستگاه آبی نیز پذیرای حدود چهار هزار پرنده از جمله درنای خاکستری، فلامینگو، پلیکان‌ها، اردک سرسبز، کفچه نوک و حواصیل خاکستری از کشورهای مختلف همسایه و اروپایی است.

انصاری بیان کرد: همچنین مناظر زیبای اطراف دریاچه، جاده دسترسی و وجود چشمه آب گرم سبب شده تا هر ساله در ماه‌های پایانی سال تعداد زیادی گردشگر از این دریاچه زیبا دیدن کنند.

وی ادامه داد: توسعه، تقویت و صیانت از  تالاب‌ها برای تامین بخشی از معیشت و پناهگاه پرندگان و همچنین تعادل بخشی اقلیم و محیط زیست ضرورتی غیرقابل انکار به شمار می‌رود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان همچنین به یکی از برنامه های مهم حمایتی این اداره با مشارکت مردم و نیک اندیشان برای ساخت و افزایش تعداد آبشخورها در مناطق حفاظت شده اشاره کرد و گفت: هم اینک تعداد ۱۵ مورد آبشخور به همت و تلاش خیرین و تشکل‌های مردم نهاد در منطقه جنوب فارس به ویژه انجمن سبز اندیش خور لارستان ساخته شده است.

شهرستان اوز با ۲ بخش مرکزی و بیدشهر در فاصله ۳۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

استان فارس دارای ۱۱ تالاب طبیعی با مساحتی حدود ۱۸۰ هزار هکتار است و  ۱۳ منطقه تحت مدیریت محیط زیست دارد که شامل سه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش و هشت منطقه حفاظت شده است که این مناطق حدود ۱۰ درصد مساحت این استان را در بر می‌گیرد.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در استان فارس در حد فاصل شهرستان‌های داراب، زرین‌دشت، جهرم، قیر و کارزین، خنج، اوز، گراش و لامرد قرار دارد و در شرق و جنوب با حاجی‌آباد، بندرعباس و بستک در استان هرمزگان همجوار است.

این شهرستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر و مرکز آن در فاصله ۳۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز  است.

دیدگاه