ابتلای ۳۲ نفر از اهالی یک روستای لارستان به کرونا پس از توزیع آش نذری

  • 15 بهمن 1399 - 9:01
ابتلای ۳۲ نفر از اهالی یک روستای لارستان به کرونا پس از توزیع آش نذری

اهالی روستای کرمستج بخش مرکزی لارستان با وجود همه هشدارها، توصیه‌ها و اعلام خطر جدی مبنی بر شیوع موج چهارم کرونا، بی توجه به دستورات و توصیه‌های بهداشتی ستاد مدیریت کرونا، با شرکت در دورهمی و پخت آش نذر، ۳۲ نفرشان از جمله ۱۵ دانش آموز به ویروس کرونا مبتلا شدند.

روستای کرمستج واقع در بخش مرکزی لارستان که به گفته مسوولان دانشکده علوم پزشکی این شهر ظرف ۲ روز ۳۲ مورد ابتلای به کرونادر آن به ثبت رسیده است، به جرگه روستاهای در معرض خطر شیوع کرونا اضافه شده و محدودیت‌های سختگیرانه و شدید در این روستا اعمال خواهد شد.

بنا به اظهار مسوولان ذی‌ربط، هم اینک شمار روستاهای در معرض خطر شیوع و موج چهارم کرونا در منطقه لارستان به پنج مورد رسیده و به همین سبب محدودیت‌های سختگیرانه و شدید تردد در این روستاها که شامل کاریان، لاغران، احمد محمودی و جلال‌آباد از بخش‌های جویم و بنارویه و همچنین کرمستج بخش مرکزی لارستان است به مدت ۲ هفته اعمال خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: یکی از تفاوت‌های آمار مبتلایان در روستای کرمستج با سایر نقاط لارستان در تعداد و افزایش درگیری دانش‌آموزان است و اینکه ۱۵ دانش‌آموز ظرف ۴۸ ساعت به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

وحید یگانه بیان کرد: ابتلای این تعداد دانش‌آموز به کرونا به سبب حضور در کلاس درس و مدرسه نبوده بلکه بیشتر ناشی از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در حین بازی و هم بازی شدن با یکدیگر و همچنین حضو در دورهمی ها و تجمع‌های خانوادگی بوده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان، با حضور در روستای کرمستج و هماهنگی با دهیار، معتمدین و همچنین اهالی روستا آنها را نسبت به اوجگیری و خطر جدی شیوع موج چهارم و افزایش شمار مبتلایان به این بیماری آگاه کرد.

یگانه، در این نشست اضطرای همچنین بر ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و منع تردد کامل به مدت ۲ هفته و اعمال محدودیت‌های شدید در روستای کرمستج تاکید کرد.

وی، با بیان اینکه با همکاری نیروی انتظامی در ورودی این روستا ایست و بازرسی مستقر شده است، اظهار داشت: از روحانیون و معتمدین محل نیز درخواست شد، مساجد و برپایی نمازهای یومیه تا اطلاع بعدی در این روستا تعطیل شود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان بیان کرد: امام جماعت و اهالی روستای کرمستج نیز در خصوص تشویق مردم به انجام تست‌های بیشتر نیز اعلام آمادگی کردند تا بتوان موج بیماری را در خود روستا کنترل و از سرایت آن به سایر مناطق جلوگیری کرد.

یگانه ، مهمترین عامل در شیوع موج چهارم کرونا را برخلاف سایر مناطق، جشن‌های ازدواج و ختم ندانست بلکه علت آن را توزیع آش نذری و برپایی دورهمی‌های خانوادگی و گروهی عنوان کرد.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

محدودیت‌ها در شهرستان اوز شدیدتر شد

ستاد مدیریت کرونا در شهرستان اوز امروز (چهاردهم بهمن ماه ۹۹) با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به تشدید اعمال محدودیت‌های کرونایی در روستاهای فیشور، محلچه، کهنه، شهرک توحید، کوره، بیدشهر و گلار از توابع این شهرستان تاکید کرده است.

در این اطلاعیه عنوان شده است: مدارس تا اطلاع ثانوی در روستاهای یاد شده تعطیل، برگزاری هر گونه مراسم و نماز جمعه تا اطلاع ثانوی مطلقا ممنوع و تجمع در دشت و صحرا به ویژه در روزهای تعطیل ممنوع است.

بر اساس این اطلاعیه، بازاریان و کسبه نیز به شرط فعال کردن میز خدمت مجاز به فعالیت هستند و اجرای تمام برنامه‌ها و نشست‌های اداری بیش از ۱۵ نفر نیز ممنوع است.

همچنینی در این اطلاعیه آمده است: تمام افرادی که از کشورهای حوزه خلیج فارس به شهرستان اوز مراجعه می‌کنند چه با علائم یا بی‌علائم، ضرورت دارد که به مدت ۲ هفته در قرنطینه خانگی به سر ببرند.

مسوولان بهداشتی و ستاد مقابله با کرونا شهرستان لارستان متناسب با شرایط، اکنون با هشدارها، اعمال محدودیت‌های شدید و اتخاذ تدابیر ویژه به دنبال کاهش تعداد مبتلایان و جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت هستند.

شهرستان اوز در ۳۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (چهاردهم بهمن ماه ۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۶۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۱۶ نفر رسید.

به گفته سیما سادات لاری، تاکنون یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۱۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۷۲ نفر از مبتلایان به این بیماری در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۱۱۰ نفر رسیده است.

او گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

وی بیان داشت: ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن فرد آلوده منتشر می‌شود و ذرات سبک‌تر ویروس تا ساعت‌ها در محیط پیرامون فرد آلوده باقی می‌ماند، بنابراین از مردم می‌خواهیم با توجه به خطر انتقال ویروس کرونا در اماکن سربسته و پُر تجمع حضور نیابند وتا تا حد ممکن از تردد غیر ضروری در مراکز خرید خودداری و در صورت ضرورت فاصله فیزیکی را رعایت و به صورت هدفمند برای خرید اجناس مورد نیاز اقدام کنند.

دیدگاه