تلاش برای احیای ۱۱ تالاب فارس

  • 14 بهمن 1399 - 17:00
تلاش برای احیای ۱۱ تالاب فارس

یکی از محور‌های مهم حوزه تالاب، موضوع پایش تالاب‌ها است تالاب‌ها از جنبه‌های کمی و کیفی، نوسانات تراز آب، نوسانات سطح آب و وضعیت کیفیت آب دارای پارامتر‌های بسیار زیادی در این حوزه هستند که مستلزم ارایه مدل پایش است.

تالاب‌ها عوامل کلیدی در پدیده‌هایی مثل گرد و غبار، سیل، گرمایش کره زمین، گسترش آفات، بیماری‌ها و مسائل بهداشتی انسان هستند که به نظر از جایگاه بسیار مهمی برای حیات بشر برخوردارند.

مشکل گرمایش کره زمین، مشکل شماره یک محیط زیست کشور و هم تراز با مشکل میکروپلاستیک‌ها است. بیش از ۲۰ درصد گرمایش کره زمین در اثر خشک شدن تالاب‌ها به وقوع می‌پیوندد و ۳۰ درصد کربن کره زمین نیز در تالاب‌ها است که دانشگاه شیراز در حال بررسی موضوع است.

از دیگر عوامل بحران زا در حوزه تالاب می‌توان به آفت‌ها و بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان که از طریق پرندگان مهاجر گسترش می یابد اشاره کرد.

به گفته باقر زاده مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سرعت تخریب و آلودگی از سرعت حفاظت ما جلو زده است و در سیاست‌های کلان باید رویکرد‌های دیگری را در پیش گیریم.

با توجه به وقفه‌ای که امسال در بارش‌های زمستانه اتفاق افتاده است، تالاب‌های استان فارس به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم و حیاتی این روز‌ها حال خوشی ندارد.

کمجان با ۸۰ درصد وسعت زون بندی شده آن در حال حاضر پرآب‌ترین تالاب استان است و بعد از آن، تالاب مهارلو که نسبت به بقیه‌ی تالاب‌های فارس وضعیت بهتری دارد با ۷۰ درصد آب رتبه دوم را در استان دارد.

تالاب هایی، چون طشک و بختگان حدود ۳۰ درصدآب گیری شده است و تالاب‌های ارژن، کافتر و پریشان که کاملاً خشک هستند.

به اعتقاد ظهرابی مدیرکل محیط زیست فارس، مجموعه اقداماتی که باعث خشک شدن تالاب‌های فارس شده است بیشتر به نحوه برداشت اشتباه و بیش از اندازه از ظرفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوزه‌های آبخیز باز می‌گردد و ایجاد بهره‌برداران جدید کشاورزی در پایین دست تالاب‌ها با خشک شدن آن‌ها بی ارتباط نیست.

احیای ۱۱ تالاب فارس چند سال است در دستور کار قرار گرفته است و در این مدت سعی شده با لایروبی، احیای مسیر‌های انتقال آب، تلاش برای کاهش مصرف آب اطراف تالاب‌ها و تامین حق آبه آن‌ها در این مسیر گام‌های موثری برداشته شود.

دیدگاه