برداشت گل نرگس در کازرون آغاز شد

  • 12 بهمن 1399 - 16:39
برداشت گل نرگس در کازرون آغاز شد

برداشت گل نرگس که به باور بسیاری از مردم، نوید دهنده فرار رسیدن بهار است از سطح ۲۰۰ هکتار از نرگس زارهای بخش جره و بالاده از توابع شهرستان کازرون آغاز شده و تا پایان بهمن ماه ادامه دارد.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شهرستان کازرون با سطح زیر کشت ۲۰۰ هکتار گل نرگس و تولید سالیانه ۱۰۰ میلیون شاخه گل نرگس، قطب مهم تولید این گل زیبا در کشور به شمار می‌آید. 
به گفته علیرضا محمد زاده، از این میزان سطح زیر کشت گل نرگس در شهرستان کازرون، ۱۳۰ هکتار آبی و مابقی دیم است.

وی، تولید این گل را در چارچوب سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی دانست و افزود: کشت گل نرگس ۲ ویژگی مهم دارد، نخست اینکه گیاهی کم آب بر است و می‌توان آن را جایگزین گیاهان با نیاز آبی بیشتر کرد و دیگر اینکه بهره برداران با کشت آن به عنوان گیاه دارویی، می‌توانند به خوبی از مزایای اقتصادی آن برخوردار شوند.

مسوول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون هم بیان کرد: بخش جره و بالاده این شهرستان، قطب مهم تولید گل نرگس دیم و آبی در کشور به شمار می‌آید و هر سال میزبان بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف کشورمان است. 
زهرا پناه گفت: شیپوری، هزار پر معمولی و شهلا از ارقام گل نرگس تولیدی در شهرستان کازرون است که نوع شهلا به دلیل مدت زمان ماندگاری آن از مرغوبیت بیشتری برخوردار است که علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی به خارج و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود 

تولید کنندگان گل نرگس نیازمند حمایت هستند 

یکی از تولید کنندگان گل نرگس در منطقه جره و بالاده کازرون که عضو شورای اسلامی روستای این منطقه نیز هست، اظهار داشت: امسال به دلیل سرما و کاهش دما، نرگس‌زارهای این منطقه خسارت دید و این امر در میزان تولید این گل تاثیرگذار بود.

کوروش بهروزی فرد افزود: از مسوولان ذی‌ربط انتظار داریم، تولیدکنندگان این گل را در امر تولید و همچنین جبران خسارت های وارده حمایت کنند.

وی همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن نرگس‌زارهای زیبای کازرون به این شهرستان سفر می‌کنند، باید با بهترین امکانات از آنها پذیرایی شود اما این منطقه از امکانات در خورشان بازدیدکنندگان بی نصیب است و امیدواریم با هدف جذب گردشگر و کمک به اقتصاد این منطقه، تمهیدات لازم در این زمینه فراهم شود.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

گل نرگس، گیاهی پیازدار و از تیره نرگس با گل سفید و جام فرعی زرد است. گیاه نرگس دارای آلکالویید متنوعی است که خواص ضد توموری و ضد ‏ویروسی دارد و از مواد موجود در این گیاه برای تهیه داروهای ضد آلزایمر (فراموشی) استفاده می‌شود.‏

دیدگاه