مسیرهای دوچرخه در شیراز شناسنامه‌دار می‌شود

  • 30 دی 1399 - 16:48
مسیرهای دوچرخه در شیراز شناسنامه‌دار می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به ایجاد و بهسازی بیش از ۳۰۰کیلومتر مسیر دوچرخه در این کلانشهر، از شناسنامه دار شدن این مسیرها در آینده‌ خبر داد.

مسعود طهماسبی سه‌شنبه ۳۰ دی در آیین روز هوای پاک، گفت: شورا و شهرداری شیراز با جدیت بحث انسان محوری و تقویت مبانی زیست پذیری را دنبال می‌کنند.

او با بیان اینکه توسعه و بهسازی مسیرهای دوچرخه در سیاستگذاری‌های شهرداری شیراز از اهمیت بسزایی برخوردار است، خاطر نشان کرد: در مناطق حاشیه‌ای شهر شیراز تلاش‌های زیادی برای افزایش پیاده راه‌ها انجام شده و این طرح‌ها در زمره پروژه‌های شاخص شهرداری قرار می‌گیرند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: در حال حاضر طرح‌های مطالعاتی زیادی در دست انجام است و سه منطقه ۵ و ۷ و ۹ توسعه مسیر دوچرخه به انها ابلاغ شده و سه منطه دیگر تا پایان سال مطالعات انها به پایان رسیده و طرح ها ابلاغ می‌شوند.

طهماسبی با بیان اینکه تلاش داریم سهم دوچرخه را در سطح مناطق افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک به دنبال توسعه محله محور شبکه دوچرخه‌های اشتراکی است و آنها در راستای ایجاد یک سیستم کلی برای عبور و مرور پاک قرار می‌گیرند.

او به انجام اقداماتی برای بازپس گیری سهم عابران پیاده در عبور و مرورهای شهری اشاره و اضافه کرد: اگر با همین سیاست جلو برویم با مشارکت شهروندان، رفته رفته به شاخص‌های شهرپاک دست می‌یابیم.

معاون شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مقطع فعلی بحث برداشتن جداکننده‌های مسیر دوچرخه در دستورکار نیست زیرا چنین اقدامی می‌تواند مخاطراتی برای دوچرخه سواران به دنبال داشته باشد. اما در آینده با استفاده از علائم خاص جداسازی را با شیوه‌ای متفاوت انجام خواهیم داد. 

به گفته طهماسبی، متاسفانه گاهی حریم دوچرخه‌ها حفظ نمی‌شود و شاهد حرکت موتورسیکلت‌ها و پارک خودور هستیم که این امر خلاف قانون است و توسط پلیس راهور اعمال قانونی می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: بحث نظارت هوشمند و پایش تصویری مسیرهای دوچرخه در هسته مرکزی شهر در دستور کار است و در مقطع فعلی این مسیرها توسط دوربین‌های نظارتی رصد شده و تخلفات احتمالی اعمال قانون می‌شوند و در آینده این موضوع تشدید می‌شود تا به کمک شهروندان مود حمل و نقلی دوچرخه عمومیت بیشتری یابد.

طهماسبی با اشاره به اینکه استفاده از اسکوترهای اشتراکی هم در دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد و مذاکراتی با شرکت‌هایی فعال در این بخش انجام و یک مدل هم پیشنهاد شده است، گفت: مشکل مهم بحث آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی برای استفاده از این ابزار حمل و نقلی است؛ الزامات قانونی شیوه تردد اسکوترها را در معابر شهری هنوز به صراحت مشخص نشده و در این زمینه مکاتباتی با پلیس راهور داشتیم و در حال رایزنی هستیم.

کارخانه‌ها عمده‌ترین منابع آلودگی هوای شیراز

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم، مهمترین تهدید در بحث هوای شهر شیراز را مربوط به واحدهای صنعتی و کارخانه‌های موجود در محدوده حریم شهر و اطراف شیراز دانست.

مرتضی جعفری افزود: شهر شیراز در قیاس با دیگر کلانشهرهای ایران، آب و هوای بهتر و مساعدتری دارد که این امر متاثر از فرهنگ بالای مردم شیراز و موقعیت ژئوپولتیک منطقه است.

او با بیان اینکه سرانه استفاده از دوچرخه در کلانشهر شیراز با اقدامات معاونت‌های حمل و نقل و فرهنگی شهرداری نسبت به سایر کلانشهرها مطلوب است، گفت: در زمینه کسب عنوان شهر ملی دوچرخه، شیراز در حال رقابت با برخی شهرهای ایران است و در این زمینه فعالیت‌های مثبتی را شاهد هستیم.

معاون شهردار شیراز همچنین خواستار استفاده بیشتر شهروندان از دوچرخه شد و بیان کرد: آن چیزی که شهر را می‌سازد کالبد بیرونی آن نیست بلکه مردم هستند لذا توسعه بزرگراه‌ها و افزایش پل‌ها قطعا نمی‌تواند مشکل ترافیک را حل کند. 

جعفری خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های ایجاد و توسعه معابر، ممکن است ترافیک را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند اما حل ریشه‌ای و اساسی این موضوع ارتباط نزدیکی با مشارکت شهروندان در استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی و دوچرخه و پیاده راه‌ها دارد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز گفت: آرایش پیاده راه‌ها و مسیرهای دوچرخه سواری با نگاه هنری به افزایش استقبال مردم خواهد انجامید و در نهایت می‌توانیم از شهری ایمن و پاک بهره مند شویم.

دیدگاه