تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

معاون آموزش و پرورش: ۲۶ درصد دانش‌آموزان فارس چاق هستند

  • 29 دی 1399 - 14:19
معاون آموزش و پرورش: ۲۶ درصد دانش‌آموزان فارس چاق هستند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس گفت: براساس آمار سامانه سناد، ۲۶ درصد از دانش‌آموزان در فارس با مشکل اضافه وزن یا چاقی مواجه‌اند.

احمدعلی قهرمانی دوشنبه ۲۹ دی در سومین کارگروه ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان، گفت: براساس اطلاعات درج شده در سامانه سناد، میزان اضافه وزن یا چاقی در دانش‌آموزان کشور به طور میانگین ۳۰ درصد است و فارس در مقایسه با میانگین کشور، درصد پائین‌تری را به خود اختصاص داده است.

قهرمانی با بیان اینکه در اجرای طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان) خانواده باید در کنار دستگاه‌های دولتی قرار داشته باشد، استفاده از ظرفیت علوم پزشکی و ورزش و جوانان را در اجرای هرچه بهتر این طرح، ضروری توصیف کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس گفت: با توجه به  شرایط خاص کشور به دلیل شیوع کرونا، یاری خانواده‌ها و عموم مردم بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید با آگاه کردن مردم و اولیاء در زمینه‌های سلامت و تربیت بدنی و اهمیت این دو حوزه، آنها را به کمک بگیریم.

قهرمانی افزود: بکارگیری همه شیوه های انگیزشی، یادگیری، مدیریت تغییر، هدایت فرزندان در خانواده و فرزند پروری، رهبری در مدرسه برای ایجاد سبک زندگی ضروری است؛ این اقدامات باید موجبات آگاهی بخشی و تغییر دانش و بینش در نوع رفتار زندگی غیر فعال به سبک زندگی پویا و تغذیه ناسالم به سالم  را فراهم کند.

وی با اشاره به اهداف و اهمیت اجرای طرح (کوچ)، بر دو مولفه تغذیه و تحرک بدنی و تاثیر آن بر سلامت دانش آموزان تاکید و اضافه کرد: تنها آمارگیری در این طرح و مشخص شدن BMI دانش آموزان کافی نیست بلکه باید با مداخلات بهنگام و بحث های مشاوره ای به دنبال رفع مشکل چاقی یا لاغری دانش آموزان باشیم.

اجرای طرح باشگاه سوت

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس با اشاره به اقدامات خوب در شهرستان فسا در اجرای طرح کوچ و ایجاد طرح جدیدی تحت عنوان باشگاه سوت (سلامتی، ورزش، تغذیه ) گفت: این کار خودجوش که به شکل یک NGO  توسط تیم همکاران این شهرستان صورت گرفته قابل تعمیم به کل کشور است.

قهرمانی در تشریح طرح باشگاه سوت گفت: تمرینات بدنی، تغذیه سالم، تهیه  پرسش نامه با ۵۰ سوال  مشخصات فردی و مشکلات احتمالی دانش آموزان  از جمله اقدامات صورت گرفته در این طرح بوده است.

معاون آموزش و پرورش فارس گفت: در راستای نظارت بر اجرای طرح، بازدیدهای میدانی به صورت هفتگی توسط اداره سلامت و تندرستی انجام می‌شود و دبیران تربیت بدنی، مراقبین سلامت و مدیران موفق در اجرای این طرح مورد تشویق قرار می گیرند.

دیدگاه