میانگین ازدواج در فارس از میانگین کشوری پایین‌تر است

  • 14 دی 1399 - 10:01
میانگین ازدواج در فارس از میانگین کشوری پایین‌تر است

به گفته استاندار فارس، نرخ سالانه ازدواج در این استان نسبت به میانگین کشور پایین تر و میانگین سن ازدواج نیز ۲۴ است و نسبت به کشور متناسب نیست.

عنایت‌الله رحیمی شنبه ۱۳ دی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس که با حضور دکتر معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، تاکید کرد: توسعه پایدار و همه جانبه با اولویت بخشی به نیروی انسانی محقق خواهد شد.

رحیمی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی در قالب دو جنس مونث و مذکر معنا می‌یابد و مستلزم بهره مندی از توان هر دو است.

استاندار فارس همچنین به بعضی از شاخص‌ها و آمار و ارقام حوزه زنان و خانواده در این استان اشاره کرد و به مقایسه این شاخص‌ها با میانگین کشوری پرداخت.

به گفته رحیمی، درصد خانوار دارای سرپرست زن در استان ۱۳.۴۵ و در کشور ۱۲.۷، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در فارس ۱۶.۱ و در کشور ۱۳.۲، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در فارس ۱۶.۵ و در کشور ۱۴ درصد، نرخ اشتغال زنان در فارس ۸۰.۱ و درکشور۷۷.۴ درصد است.

استاندار فارس با بیان اینکه میزان طلاق در فارس نسبت به وضعیت میانگین کشور مناسب تر است گفت: نرخ طلاق فارس عدد ۳.۷ اما این نرخ در کشور به عدد ۴.۳ می‌رسد. همچنین نسبت طلاق به ازدواج در فارس عدد ۲۱.۸ و در کشور ۲۵.۷  است.

رحیمی بیان کرد: نرخ باسوادی زنان در استان فارس نیز ۸۵.۹ و درکشور ۸۴.۲ و بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی استان ۳.۷ و در کشور ۴.۳ است که وضعیت مناسبی در این حوزه نداریم و نیازمند توجه ویژه است.

او با اشاره به اینکه درصد آسیب‌های اجتماعی در فارس ۰.۴ درصد و  در کشور ۱.۸ درصد است، گفت: در استان با توجه به حضور زنان در حوزه‌های تصمیم گیری و فعالیت‌های اجتماعی نسبت به میانگین کشوری از وضعیت مناسب تری برخوردار هستیم.

استاندار فارس ادامه داد: مشارکت مدنی زنان در فارس نیز ۱.۸ درصد  و درکشور ۳.۳ است که نیاز به توجه بیشتر دارد.

رحیمی گفت: هر میزان اعتبار  که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه طرح‌های پژوهشی و اقدامات مربوط به مناسب سازی وضعیت زنان تامین کند، استان نیز آمادگی دارد به همین میزان اعتبار در قالب طرح‌های پژوهشی و عملیاتی و اجرایی به حوزه زنان و خانواده اختصاص دهد.

او همچنین به دو طرح مد نظر مجموعه تصمیم گیران استان در سال ۹۹ در حوزه زنان و خانواده اشاره و در این خصوص خاطرنشان کرد: از توان شورای فرهنگ عمومی برای تحقق دو طرح خانواده متعالی و توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی در استان فارس بهره گرفته می‌شود.

استاندار فارس ادامه داد: این دو طرح در شورای فرهنگ عمومی فارس به تصویب رسیده و همه دستگاه‌های اجرایی نیز در راستای اجرای آن کمک خواهند کرد.

به گفته رحیمی، حدود ۵۳ برنامه آموزشی و پژوهشی و ۵۰ برنامه حمایتی منطبق با مصوبه تقسیم کار ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی در طرح خانواده متعالی در قالب یک برنامه مقدماتی تعریف شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد که با به کارگیری توان و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و گروه‌های مردمی این طرح به نتیجه خواهد رسید.

استاندار فارس همچنین با تاکید بر این نکته که اجرای این طرح‌ها منجر به کاهش معضلاتی در حوزه خانواده و زنان خواهد شد، گفت: یقین دارم با توجه به روحیه فرهیختگی و فرهنگی و همچنین اعتقاد و التزامی که به شرح مقدس اسلام در فارس وجود دارد، تلاش‌های خوبی توسط مجموعه همکاران دستگاه‌های اجرایی در مورد رفع مشکلات حوزه خانواده و بانوان انجام خواهد شد.

دیدگاه