طراحی هویت بصری، حرکت شیراز در مسیر احیای مادرشهر ایران

  • 12 دی 1399 - 10:05
طراحی هویت بصری، حرکت شیراز در مسیر احیای مادرشهر ایران

رئیس شورای شهر شیراز گفت: مسابقه طراحی هویت بصری شهر شیراز باید گامی در راستایی بازنشانی شهری باشد که از آن به نام مادرشهر یا ایران کوچک یاد می‌شود.

سید عبدالرزاق موسوی در آیین رونمایی از فراخوان جشنواره طراحی هویت بصری شهر شیراز، با بیان اینکه این مسابقه را در شهر شیراز باید در راستای مسؤولیت مدیران شهری ارزیابی کرد و گفت: تمام اقدامات ما از جمله مسابقه طراحی هویت بصری شهر شیراز باید گامی در راستایی بازنشانی شهری باشد که از آن به نام مادر  شهر یا ایران کوچک یاد می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از شورای شیراز، موسوی نشانه را معادل هویت یک شهر دانست و افزود: تعریف هویت بصری و یا نشانه آن را معادل با اثر انگشت می‌دانند؛ نشانه شهر نیز باید از چنین ویژگی برخوردار باشد و مانند اثر انگشت که در عالم هیچ دو اثری مشابه یکدیگر نیستند، طراحی شود؛ یعنی نشانه‌ها در این جشنواره باید آن گونه شهر را معرفی کنند که شباهتی به نشانه دیگری در کره خاکی پیدا نکند.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان این مطلب که اینکه امروز ما منتخبان مردم، مدیران و مسؤولان کلان شهر شیراز تا چه اندازه توانستیم  شهر شیراز را معرفی کنیم، سوال جدی است، اظهار کرد: به اندازه کافی شیراز دارای ابعاد برجسته‌ای به لحاظ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی، مشاهیر و مفاخری که از گذشته به جا مانده، هست که مجموعه این عوامل شرایط را فراهم می‌کند تا نشانه منحصربفرد را برای طراحی مناسب در اختیار طراحان قرار دهد.

موسوی با این حال کار طراحی برای نشان دادن هویت شهر را سخت، دقیق و حساس ارزیابی کرد و گفت: به اعتقاد من شاید مهمترین کار حرفه‌ای هنرمندان و طراحان در این میان بسیار حساس است.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، هیچ جایزه‌ای نمی‌تواند جایگزین افتخار برگزیدگی این مسابقه برای هر هنرمند باشد که هویت یک مادر شهر را طراحی کرده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شیراز هم با اشاره به اینکه داوران بین‌المللی در این طراحی داوری می‌کنند، گفت: شیراز این قابلیت را دارد، که از ابعاد مختلف تبدیل به یک برند شود.

سولماز دهقان با بیان اینکه از ۲ سال گذشته تاکنون جلسات و رایزنی‌های متعددی به منظور دستیابی به نشانی شایسته برای پایتخت فرهنگی ایران برگزار شده، خاطرنشان کرد: کار طراحان و عوامل اجرایی برای افرینش هویت شهرراز بسیار دشوار و حایز اهمیت است. 

دهقانی با تقدیر از نگاه مثبت مجموعه مدیریت شهری و به ویژه شهردار شیراز، عنوان کرد: رایزنی‌های متعددی برای برگزاری این فراخوان انجام شده و امیدواریم ماحصل همه این تلاش‌ها به تقویت خروجی کار انجامیده و در تقویت هویت شهری نقش مثبتی داشته باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: همانگونه که استفاده از نمادهای بصری در آثار اسطوره‌ای، ملی و مذهبی کاربرد داشته است، طراحی نشان هویت بصری شیراز نیز می‌تواند زمینه تقویت هویت و فرهنگِ شهری را تقویت کند و موجب وحدت و هماهنگی در طراحی سیما و مناظر آن شود. 

دیدگاه