راه‌اندازی خط تولید روغن خوراکی در کارخانه نرگس شیراز

  • 11 دی 1399 - 9:01
راه‌اندازی خط تولید روغن خوراکی در کارخانه نرگس شیراز

مدیر تحقیقات کارخانه روغن نباتی شیراز اعلام کرد که با توجه به مشکلات اخیر در خصوص تامین روغن مورد نیاز مردم، این کارخانه که در پنج سال گذشته در حوزه صنف و صنعت فعالیت می‌کرد، خط مصرف خانوار را هم فعال کرد.

مسعود نوروزی در یک کنفرانس خبری عنوان کرد: با توجه به کمبود روغن خام، امکان تولید بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن روغن در روز وجود ندارد.

او با تصریح بر این موضوع که راه‌اندازی خط تولید روغن خوراکی مصرف خانوار انرژی زیادی از ما گرفت اما خوشبختانه در حال حاضر ۲ خط تولیدی در این زمینه فعال است و نیاز استان را تامین می‌کند، گفت: در حال حاضر بطری مورد نیاز برای بسته بندی روغن خانوار نیز توسط خود کارخانه تولید می‌شود.

به گفته مدیر تحقیقات کارخانه روغن نباتی شیراز ، اکنون ظرفیت تولید روغن برای مصرف خانوار در کارخانه نرگس شیراز ۶۰ تن در روز است و در تلاش هستیم تا این میزان را به ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن در روز افزایش دهیم.

نوروزی با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز از سال ۱۳۳۰ تاکنون بیان کرد: این کارخانه از سال ۱۳۳۰ تحت عنوان کارخانه پنبه پاک کنی احداث و پس از آن با توجه به امکان استخراج روغن از دانه های پنبه به سمت تولید روغن رفت.

او افزود: در گذشته مردم نگرشی نسبت به مصرف روغن نباتی نداشتند و سعی می‌کردند روغن حیوانی مصرف کنند اما به تدریج مصرف روغن‌های نباتی جا افتاد.

مدیر تحقیقات کارخانه روغن نباتی شیراز ادامه داد: با افزایش گرایش مردم به سمت مصرف این روغن‌ها به طور طبیعی تقاضا برای تولید روغن افزایش پیدا کرد و کارخانه نرگس شیراز با یک خط تصفیه و بسته بندی روغن خوراکی فعالیت خود را آغاز کرد.

نوروزی همچنین در پاسخ به چگونگی روند خروج این کارخانه از سطح کلانشهر شیراز نیز گفت:  به دنبال جابجایی کارخانه هستیم و زمینی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به مبلغ حدود هشت میلیارد تومان خریداری کرده‌ایم.

عملیات احداث ساختمان اداری کارخانه جدید به زودی آغاز می‌شود

مدیر تحقیقات کارخانه روغن نباتی شیراز افزود: طرح جابجایی کارخانه تهیه شده و اقدامات اولیه انجام شده و به زودی عملیات احداث ساختمان اداری آغاز می‌شود.

نوروزی ادامه داد: با حفظ اشتغال کارگران به تدریج نسبت به انتقال کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز اقدام خواهیم کرد.پیش بینی‌ها برای انتقال کامل کارخانه، تا چهار سال آینده است.

او با بیان اینکه این کارخانه قدیمی و بسیاری از تجهیزات آن قابلیت جابجایی ندارد و با توجه به تغییرات انجام شده در نرخ ارز و تحریم‌های کشور این کار کمی سخت شده است، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر در کارخانه روغن نباتی شیراز مشغول بکار هستند و برخی امور مربوط به بسته بندی روغن به پیمانکاران واگذار شده است.

مدیر تحقیقات کارخانه روغن نباتی شیراز تاکبد کرد که تمام تلاش هیات مدیره این کارخانه بر این است که کارخانه در شیراز پابرجا بماند.

بیش از ۹۵ درصد روغن خام وارداتی است

نوروزی همچنین به مشکلات تامین روغن خام اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد روغن خام وارداتی است و مشکلات تحریمی باعث شده امکان نقل و انتقال پول و انجام واردات وجود نداشته باشد.

مدیر تحقیقات کارخانه روغن نباتی شیراز افزود: وارد کنندگان روغن در حال حاضر قادر به تامین روغن خام از خارج نیستند و خود دولت به طریق مختلف در حال وارد کردن روغن خام است.

دیدگاه