رییس هیات پزشکی ورزشی فارس: کرونا گریبان باشگاه‌های ورزشی را گرفته است

  • 08 آذر 1399 - 16:51
رییس هیات پزشکی ورزشی فارس: کرونا گریبان باشگاه‌های ورزشی را گرفته است

رییس هیات پزشکی ورزشی فارس اعلام کرد: باشگاه های ورزشی یکی از مشاغل ارزشمند اجتماعی هستند و ناراحتم از اینکه مصیبت بیماری کرونا این بعد و سایر عرصه‌های ورزش را هم تحت تاثیر قرار داده است.

دکتر کاوه باشتی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت : ورزش که می تواند باعث افزایش ایمنی بدن انسان ها شود تحت تاثیر این بیماری خطرناک قرار گرفته است از این رو دچار محدودیت شده و تصمیم گیری در مورد ادامه فعالیت باشگاه ها زیر نظر دولت و وزارت بهداشت و درمان است اما مردم در خانه ورزش را فراموش نکنند.

وی اضافه کرد : هیات پزشکی ورزشی در واقع یک نهاد است که زیر نظر فدراسیون فعالیت دارد و کارش ارایه خدمات است و در عین حال نظارت به صورت موازی با کمک وزارت بهداشت انجام می دهیم و اینکه این هیات دستور دهد که باشگاهی باز باشد و یا بسته در چارچوب اختیارات ما نیست.

از دور همی‌ها دوری کنیم

این جراح و متخصص ارتوپدی اشاره کرد: به هرحال باید همه اقشار در این ۲هفته  که محدودیت برقرار شده است رعایت کنند تا با وجود همه سختی ها بتوانیم این بیماری را ریشه کن کنیم.

باشتی اضافه کرد: سیستم درمانی به دلیل نبودن تخت دچار مشکل شده است و مردم نباید بگذارند این سیستم فلج شود و تنها راه مبارزه هم ماندن در خانه است  و علاوه بر اینکه پروتکل‌های بهداشتی را به صورت جدی باید رعایت کنیم، از دورهمی ها هم باید به شدت پرهیز کرد و مردم  خود مراقب سلامت خود در این شرایط سخت باشند.

پزشک عضو کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه کرونا مصیبتی است که تمام دنیارا فرا گرفته است، اظهار داشت: مشابه این بیماری شاید در قرن گذشته وجود نداشته و در یک زمان بیماری وبا و طاعون مطرح بوده است و همانگونه که علم و تکنولوژی پبشرفت کرده است، بیماریهایی هم که انسان ها می گیرند تغییر ماهیت داده اند و به این شکل خود را نشان می دهند و دنیا را در بر می گیرند.

زدن ماسک بهترین روش نبرد با کروناست

باشتی، زدن ماسک را بهترین راه نبرد برای مهار کرونا دانست و بیان داشت : تا زمانی که واکسن این بیماری تولید نشود باید زدن ماسک را جدی بگیریم ،زیرا در این شرایط رعایت اصول بهداشتی اهمیت دارد و اگر مردم رعایت می کردند و در همه جا و حتی در داخل منزل ماسک می زدند این بیماری سریعتر محدود و کنترل می شد.

وی با اظهار اینکه این ویروس برای حیات خود نیاز به میزبان دارد و اینگونه نیست که ویروس در بدن انسان ها همزیستی مسالمت داشته باشد، بیان داشت : این ویروس یا  فرد را از پا در می آورد و یا اینکه فرد بر آن  غلبه می کند که خوشبختانه در اکثر موارد این فرد بوده که ویروس را از پا در آورده است.

رییس هیات پزشکی ورزشی فارس ادامه داد: زمانی که فرد مبتلا به این ویروس در ایزوله کامل باشد و از خودش محافظت کند می تواند جلو سیکل انتقال از انسانی به انسان دیگر را بگیرد و علت همه گیری کرونا در دنیا به خاطر مسُری بودن بیش از حد این ویروس است که سرعت انتقال و سرایت از انسان به انسان زیاد است و مهمترین آن از راه تنفس است.

وی ضمن مثبت ارزیایی کردن سیستم بهداشتی کشورگفت : پزشکان ، پرستاران و دست اندرکاران بیمارستان ها از زمان شیوع این ویروش جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و در راه سلامت جامعه حتی شهید شدند از این رو مردم باید مواظب باشند تا سیستم درمانی کشور عاجز نشود و وقتی محدودیت بر قرار می شود یعنی اینکه در نقطه بحرانی هستیم.

بمب  خوشه‌ای

باشتی با اظهار اینکه خیلی ها نمی دانند که کرونا دارند و ناقل این بیماری هستند، افزود :کرونا  مانند بمب های خوشه ای  می ماند که وقتی منفجر شد ترکش آن بسیاری را می گیرد  و به سرعت این بیماری را به فرد دیگری منتقل می کند  وبه عنوان یک پزشک به مردم توصیه می شود حتما در اماکن عمومی و اداره ها زدن ماسک را جدی بگیرند و مواظب عزیزان خود باشند و این روش جدید زندگی حتی پس از پایان کرونا هم تا مدت ها ادامه دارد.

ورزشکاران تمدید بیمه خود را فراموش نکنند

باشتی همچنین به ورزشکاران توصیه کرد که کاری به بازگشایی باشگاه ها نداشته باشند و هر چه زودتر از طریق سامانه نسبت به تمدید بیمه خود اقدام تا در صورت بروز حوادت بتوانند از بیمه خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: خدمات بسیار خوبی را برای کسانی که طی سه سال گذشته در موعد مقرر بیمه خود را تمدید کرده اند در نظر داریم و تا ۸۰ در صد از خسارات آنها پرداخت خواهد شد که فکر نمی کنم هیچ بیمه تکمیلی این همه خدمات را بدهد.

نقش مهم رسانه ها در مبارزه با کرونا

این پزشک متخصص از رسانه ها به عنوان بازوی بسیار قوی در امر مبارزه با کرونا یاد کرد و افزود : رسانه ها به خوبی حقوق شهروندی را رعایت کردند و با اطلاع رسانی به موقع خود در امر مبازره با کرونا پیشتاز بودند.

وی اضافه کرد: بسیاری از رسانه ها در راه مبارزه با این بیماری به امر آموزش و پیشگیری رو آوردند و حتی برخی از خبرنگاران با حضور در صحنه جان خود را به خطر انداختند و کاری بزرگ انجام دادند و جای تقدیر دارد.

دیدگاه