«۷۰ درصد کودک‌آزاری‌ها در خانه رخ می‌دهد»

  • 03 آذر 1399 - 11:56
«۷۰ درصد کودک‌آزاری‌ها در خانه رخ می‌دهد»

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بالغ بر ۷۰ درصد از موارد خشونت و کودک‌آزاری در محیط خانه رخ می‌دهد.

فریبا رضایی دوشنبه ۳ آذر در یک جلسه ویدئویی، گفت: بر پایه تحقیقات انجام شده، کودکان ۵ تا ۱۴ ساله، بیشترین میزان خشونت‌ و کودک آزاری را متحمل شده‌اند. به طوریکه ۳۶ درصد از موارد مربوط به گروه سنی ۵ تا ۹ ساله و ۳۰ درصد موارد نیز مربوط به کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله بوده است.

قربانیان کودک‌آزاری خود کودک آزار می‌شوند

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: متاسفانه افرادی که در دوران کودکی قربانی خشونت، آزار و بد رفتاری بوده‌اند، در بزرگسالی کودک آزار شده‌اند؛ بنابراین می‌توان از این موضوع به عنوان بدترین و بزرگترین زیان روانی کودک آزاری یاد کرد.

رضایی با اشاره به تعریف کودک‌‎آزاری از نگاه سازمان بهداشت جهانی، گفت: کودک آزاری عبارتست از آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: سوءاستفاده از کودکان به معنی انجام کار یا شکست در انجام کاری است که منجر به آسیب کودک شده یا او را در معرض آسیب قرار دهد.

تاثیر منفی کودک آزاری بر ابعاد مختلف رشد

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کودکان آزاردیده در همه جنبه‌های رشد، اعم از جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی با مشکلات و نقایص فراوان رو به رو می‌شوند.

او افزود: برای بهبود وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی می توان با افزایش آگاهی در مورد حقوق فردی و موضوعات مربوط به سلامت و آموزش سبک زندگی سالم، دسترسی به خدمات سلامت را برای همگان فراهم کرد.

رضایی ادامه داد: با ظرفیت سازی و با کمک فراهم کردن امکان سوادآموزی و ادامه تحصیل، آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر مهارت‌های مقابله‌ای، فراهم کردن آموزش شغلی و امکان کسب درآمد و با ایجاد انگیزه برای تغییر و اعتماد به خود، می‌توان گام‌های موثری در راستای توانمندسازی کودکان و پیشگیری از کودک آزاری و آسیب های ناشی از آن برداشت.

دیدگاه