وضعیت فعالیت مراکز درمانی فارس از اول آذرماه اعلام شد

  • 30 آبان 1399 - 11:29
وضعیت فعالیت مراکز درمانی فارس از اول آذرماه اعلام شد

همزمان با شدت یافتن بیماری کرونا در استان فارس و اعمال محدودیت‌های کرونایی در کلان‌شهرهای ایران، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس، وضعیت تعطیلی و کاهش فعالیت‌های برخی مراکز درمانی را از اول آذرماه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، علی اکبری با اشاره به مصوبه ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز که نسخه‌ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، عنوان کرد: به‌منظور کنترل زنجیره انتقال بیماری کرونا شاهد تعطیلی و کاهش فعالیت مراکز درمانی از اول آذرماه در شیراز و شهرستان‌های با وضعیت قرمز استان فارس خواهیم بود.

وی افزود: مراکز پوست، مو و زیبایی به مدت دو هفته تعطیل هستند و ویزیت بیماران در این مراکز توسط متخصصان پوستی که فاقد مطب مجزا هستند، تنها با کاهش ۵۰درصدی تعداد بیماران مجاز است؛ همچنین هرگونه کاشت مو، لیزر، تزریق ژل، بوتاکس و اقدامات زیبایی ممنوع خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: انجام تمام عمل‌های اختیاری غیرضروری و هرگونه عمل زیبایی در تمامی مراکز آموزشی درمانی، بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و مراکز جراحی محدود به مدت دو هفته مجاز نیست؛ همچنین ضروری است تمامی مراکز توانبخشی نظیر فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، اورتز و پروتز، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی و عینک‌سازی برای کاهش خدمات و مراجعین خود حداقل به میزان ۵۰ درصد اقدام کنند که در این زمینه ملاک محاسبه، میزان فعالیت در هفته گذشته خواهد بود؛ افزون بر این تعطیلی داوطلبانه نیز با اطلاع معاونت درمان بلامانع است.

این مقام مسوول درباره فعالیت مراکز کار تغذیه و مامایی عنوان کرد: این دفاتر نیز باید مراجعان خود را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهند؛ همچنینمطب‌های پزشکی داخلی، عفونی، ریه و اطفال باید فعال باشند؛ اما بقیه رشته‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که حداقل ۵۰ درصد از مراجعان درمقایسه با هفته قبل کاهش یابند.

اکبری اظهار کرد: مراکز تصویربرداری پزشکی خصوصا CT با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال خواهند بود؛ تمام درمانگاه‌های شبانه‌روزی قسمت اورژانس فعال‌اند؛ اما  قسمت‌هایی که خدمات الکتیو ارائه می‌دهند با کاهش ۵۰ درصدی فعالیت‌ها مجاز به ادامه کار هستند.

وی درخصوص فعالیت درمانگاه‌ها و مطب‌های دندانپزشکی نیز گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تعداد مراجعان در مقایسه با هفته گذشته به نصف برسد؛ ولی مطب‌های پزشکان خانواده و مراکز تحت مدیریت معاونت بهداشت نیز برابر برنامه اعلامی از طرف معاونت بهداشت باید فعال باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز رعایت اصل فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و لوازم حفاظت فردی و نوبت‌دهی به‌گونه‌ای که بیماران کمترین زمان حضور و تجمع را در مراکز و مطب‌ها داشته باشند، الزامی دانست.

بر اساس سطوح تعیین شده در اپلیکیشن ماسک، ۱۸ شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز، ۱۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس سطوح تعیین شده در اپلیکیشن ماسک، ۱۸ شهرستان فارس شامل شیراز، زرقان ، مرودشت، سپیدان، ممسنی، اقلید، آباده، ارسنجان، کوار، فیروزآباد، جهرم، خفر، قیر و کارزین، فسا، داراب، استهبان، سروستان و بیضا در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین ۱۳ شهرستان استان وضعیت نارنجی دارند که شامل لامرد، گراش، لارستان، زرین دشت، خنج، اوز، خرامه، نی ریز، پاسارگاد، خرمبید، بختگان، کازرون و کوه چنار هستند.

پنج شهرستان استان فارس نیز در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند که این شهرستان ها شامل بوانات، سرچهان، فراشبند، مهر و رستم هستند.

بنا به اعلام مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرستان‌های قرمز کرونایی به مدت ۲ هفته مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ تعطیل می شوند و تنها یک سوم کارمندان در محل کار حضور پیدا خواهند کرد.

همچنین در شهرستان‌های نارنجی مشاغل سطح ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود و ۵۰ درصد کارمندان ادارات در محل کار حضور پیدا خواهند کرد. در شهرستان‌های زرد نیز مشاغل سطح چهار تعطیل می شوند و دو سوم کارکنان ادارات به مردم خدمات ارایه می‌دهند.

بر اساس اعلام مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از روز شنبه یکم آذرماه ۹۹ محدودیت جدید در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال می‌شود.

دیدگاه