دریچه‌های سد درودزن به روی تالاب بختگان گشوده می‌شود

  • 23 آبان 1399 - 17:55
دریچه‌های سد درودزن به روی تالاب بختگان گشوده می‌شود

۵۵ میلیون متر مکعب آب برای تامین حق آبه تالاب بختگان با پیگیری ها و دستور استاندار فارس و همچنین تلاش های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اختصاص یافت و از روز شنبه دریچه های سد درودزن به روی تالاب بختگان گشوده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، برای دومین سال پیاپی با تصویب چهل میلیون مترمکعب حق آبه تالاب بختگان و ۱۵ میلیون برای جبران کسری سفره های آب زیرزمینی در کارگروه آب کشاورزی استان، این بخش از حق آبه از روز شنبه رهاسازی خواهد شد.

استاندار فارس با اعلام این خبر، رهاسازی بخشی از حق آبه بختگان را به منظور اجرای قانون حفاظت و احیای تالاب ها و آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها دانست و عنوان کرد: در سی‌امین جلسه کارگروه آب کشاورزی با رهاسازی ۵۵میلیون متر مکعب حق آبه برای تالاب بختگان از مسیر رودخانه کر موافقت شده که در روز شنبه مورخ ۲۴ آبان‌ماه از محل سد درودزن رها سازی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه چهل میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب ها و ١۵ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۵ میلیون متر مکعب آب رها سازی خواهد شد.

استاندار فارس همچنین به مصوبه ستاد حفاظت و احیای تالاب های استان اشاره کرد و گفت: به منظور آماده سازی مسیر رودخانه کر، اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان آب منطقه ای ماموریت دادیم عملیات لایروبی در مصب رودخانه را انجام دهند تا آب به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به محل تالاب بختگان برسد.

رحیمی افزود: از نتایج این رهاسازی حق آبه می‌توان به حضور و زادآوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو که هر ساله میهمان این تالاب در سال های پر آب بوده اند که درسال های گذشته به علت وقوع خشکسالی در تالاب مذکور این حضور بسیار کم رنگ شده است اشاره کرد.

حکید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نیز روز جمعه، با بیان اینکه برای دومین سال این حقابه تامین می شود افزود: به استناد مصوبه ستاد حفاظت و احیای تالاب های استان فارس با دستور صریح استاندار و به منظور آماده سازی مسیر رودخانه کر این اداره کل و سازمان آب منطقه ای نسبت به عملیات لایروبی در مصب رودخانه اقدام کرده اند تا آب به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به محل تالاب بختگان برسد.

ظهرابی با اظهار تاسف از اینکه در چند سال اخیر در زمان زاد آوری این گونه مهاجر تلفات جبران ناپذیری اتفاق افتاده است گفت: حقابه می تواند تا گذر جوجه های زاد آوری شده سال جدید از مرحله بحرانی کمک بسزایی در کاهش این تلفات داشته باشد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز عصر جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: در کنار موضوع تنوع زیستی به دلیل خشکسالی های اخیر کانون های گردو غبار شکل گرفته در این تالاب می تواند به عنوان یکی از عوامل مضر جهت سلامتی جوامع انسانی حاشیه تالاب باشد که با این رهاسازی هرچند بسیار کم می توان قسمت کوچکی از این کانون های گرد غبار را تثبیت کرد.

نبی الله مرادی افزود: حداقل نیاز آبی سالانه تالاب بختگان افزون بر ۳۰۰میلیون متر مکعب است که تقاضای این اداره کل حداقل ۱۲۰میلیون متر مکعب از سد درود زن بوده است که در سال گذشته ۴۲ میلیون متر مکعب و در سال جاری ۵۵ میلیون متر مکعب مورد موافقت قرار گرفته است از روز شنبه رهاسازی خواهد شدو با توجه به خروجی دریاچه های سد حدوداً ۲۲ روز این جریان آب ادامه خواهد داشت.

این مقام مسوول اضافه کرد: از همه ذینفعان و دست اندرکاران انتظار همکاری و مساعدت را داریم و با توجه به تجربه سال پیش که همراهی ،همدلی و تشریک مساعی همه مسئولین و کشاورزان ،سازمانهای مردم نهاد ،خانه کشاورز ،انجمن صنفی کشاورزان و همه ذینفعان رسیدن به آب تالاب بختگان محقق شد برنامه امسال نیز به بهترین وجه ممکن به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

مرادی اضاافه کرد: بویژه با توجه به لایروبی مصب رودخانه توسط محیط زیست و شاخه رمضان توسط آب منطقه ای تلفات آب به مراتب کمتر خواهد بود. و امیدواریم با حمایت مدیران ارشد استان و همراهی سایر بخش ها از جمله آب منطقه ای و کشاورزی این حقابه در سال های آتی به صورت پلکانی افزایش تا به حقابه واقعی نزدیک شود.

سد مخزنی درودزن در استان فارس در ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرودشت و بر روی رود کر ساخته شده‌است.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری آبگیری شد اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان در شرق استان فارس واقع شده است.

دیدگاه