تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

آرامگاه تاریخی بی‌بی دختران شیراز ساماندهی می‌شود

  • 21 آبان 1399 - 19:18
آرامگاه تاریخی بی‌بی دختران شیراز ساماندهی می‌شود

مدیرکل فرهنگی، معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس اعلام کرد: مقبره بی‌بی دختران یکی از بناهای فاخر گذر سنگ سیاه به شمار می‌رود که الحاق حیاط این بنا با هدف بهره‌وری بیشتر و بهتر از گردشگری تاریخی و همچنین مذهبی، به محوطه پیرامونی و گذر اصلی سنگ سیاه به گونه‌ای که در هویت تاریخی این اثر خللی پدید نیاید، در دستور کار است.

به گزارش دریافتی ایرنا، سید مجتبی علوی در بازدید از  گذر تاریخی سنگ سیاه و چند اقامتگاه و هتل سنتی این مسیر، ابراز داشت: گردشگر و زائر این بقعه باید بتواند بهره بصری و گردشگری لازم را از این مکان و محیط پیرامون آن ببرد. این با هماهنگی‌های لازم بین شهرداری، اوقاف، میراث فرهنگی و مجموعه‌های مرتبط، با حذف دیواره‌های ناهمگون محوطه اطراف امامزاده و ساماندهی آن مطابق با ایده و طرح‌های ارائه شده صورت خواهد پذیرفت.

وی اظهار داشت: گذر تاریخی سنگ سیاه با ظرفیت‌های بالقوه‌ی که دارد می‌تواند با ارائه و اجرای ایده‌ها و طرح‌های هماهنگ با جنبه‌های مختلفی ارزشی بافت تاریخی فرهنگی به نماد و برند گردشگری شهر شیراز تبدیل شود.

علوی افزود: ساماندهی بافت تاریخی فرهنگی موجب اعتلای ارزش‌ها و بهره‌برداری هرچه بیشتر گردشگری تاریخی خواهد شد؛ گرچه این مهم باید هماهنگ با حفاظت از آثار موجود در بافت باشد.

مدیر کل فرهنگی، معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس با بیان اینکه توجه خاص به بافت تاریخی فرهنگی می‌تواند شهر شیراز را به‌عنوان شاخص گردشگری تاریخی در ایران معرفی کند، افزود: بناها و ساختارهای مربوط به معماری و شهرسازی و سایر بخش‌های بافت تاریخی فرهنگی، مجموعه‌ای از ذخایر ارزشمند فرهنگی شهر شیراز است و هرگونه تعلل در بهره‌برداری منطقی از آن‌ها، اتلاف این فرصت‌ها به حساب می‌آید و موجب ضرر و زیان فرهنگی و اقتصادی است که قابل جبران نخواهد بود.

وی بهره‌برداری کشورهای گردشگرپذیر جهان مانند ایتالیا از بافت تاریخی فرهنگی را نمونه بارزی از مدیریت مبتنی بر کسب درآمد پایدار از گردشگری شهری دانست و گفت: حضور فعالان گردشگری، معماری، صنعت ساختمان، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و دوستداران فرهنگ ایرانی در بافت تاریخی شهر شیراز با پرداختن به ایده‌های تلفیقی سنتی و مدرنیته و هدایت آن‌ها به طرح و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی، از جمله راهکارهای تاثیرگذار بر تصمیم‌گیری‌های کلان شهری در این رابطه محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، بی‌بی خدیجه، از فرزندان امام چهارم (ع) است که مقبره‌اش با عنوان بی‌بی دختران در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۴۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قدمت این بنا به زمان ایلخانی بازمی‌گردد و دستور ساخت آرامگاه را زنی از سلاطین آن زمان صادر کرده است؛ پس از آن بنا به دلیل زلزله تخریب شد و ساختمان کنونی مربوط به دوران زندیه است.

این آرامگاه در کوچه‌ای منشعب از خیابان شهید دستغیب در پشت مسجد بیت‌العباس در نزدیکی مسجد ایلخانی قرار گرفته‌است.

دیدگاه