اجرایی شدن طرح ساماندهی روشنایی معابر شیراز

  • 17 آبان 1399 - 6:44
اجرایی شدن طرح ساماندهی روشنایی معابر شیراز

معاون شرکت توزیع نیروی برق شیراز، یکی از اقدامات مهم این شرکت که با همراهی شهرداری و سایر دستگاه‌های مدیریتی و خدمات رسان اجرایی شده و تداوم دارد را ساماندهی، بهسازی و اصلاح روشنایی معابر کلانشهر شیراز دانست.

محمدرضا سلاحی، مدعی شد که شرکت توزیع نیروی برق شیراز، با تکیه بر توان علمی و تعهد کارکنان، مشاورین و پیمانکاران طی سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف پیشتاز و بعضا پیشران بوده و یکی از این بخشها، تاثیر دادن مولفه های زیباشناختی در طراحی روشنایی معابر شهری بویژه مناطق توریستی شیراز است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی توزیع نیروی برق شیراز، سلاحی با یادآوری اینکه، خلاقیت و ایده‌های نو در ایجاد و توسعه روشنایی معابر یکی از مسائل مهم محسوب می شود، گفت: در شهری نظیر شیراز و بسیاری از نقاط فارس به واسطه ویژگی گردشگر پذیری، بحث تامین و اجرای طرحهای روشنایی معابر، نیازمند به کارگیری نوآوری و خلاقیت است.

سلاحی ادامه داد: امروز در شیراز تلاش برای ایجاد همخوانی بصری بین روشنایی معابر و ویژگی های تاریخی، گردشگری و … یک شیوه نهادینه شده است.

او اجرای طرح روشنایی معابر در محدوده خیابان ارم، به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری طبیعی و تاریخی شیراز را مثال زد و گفت: در این طرح پایه و حتی چراغ‌های مورد استفاده در روشنایی معابر، دارای طراحی های منحصر به فرد و منطبق بر ویژگی‌های بصری محیط است.

وی گفت: امیدوار هستیم که در سایه تعامل توزیع برق شیراز با سیستم مدیریت شهری و دستگاه‌های خدمت رسان، بازسازی روشنایی بلوار کریمخان زند نیز با مشارکت شهرداری امسال آغاز شود، این اقدام در زیبایی بصری مجموعه زندیه و این محور گردشگری بسیار اثرگذار است.

سلاحی یکی از اقدامات مشترک توزیع برق شیراز و شهرداری را روشنایی معابر بلوار طلائیه اعلام و با بیان اینکه یکی دیگر از نکات مهم در اجرای طرح‌های روشنایی معابر توجه به ایمن بودن در کنار زیبایی بصری است، گفت: طی سالهای اخیر، با اقدامات تخصصی و فنی، زمینه ایمن تر شدن پایه وسیستم روشنایی مورد استفاده ، فراهم شده است.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز به ارائه آماری از وضعیت روشنایی معابر کلانشهر شیراز پرداخت و گفت: بیشترین تقاضاهای مردم در شیراز، مربوط به ساماندهی، بهسازی یا ایجاد روشنایی معابر است. به طوریکه تعداد کل گزارشهای مربوط به روشنایی معابر طی مدت ۶ ماه ابتدای سال ۹۹ بالغ بر ۳۲ هزار و ۵۲۱ مورد یعنی ۱۷۵ مورد تماس روزانه بوده است.

محمدرضا منصوری صبا با اشاره به اینکه در سیستم دیسپاچینگ توزیع نیروی برق شیراز کُل تماس‌ها ثبت و نگهداری می‌شود، گفت: تعداد گزارش‌های رسیدگی و انجام شده در این مدت، ۲۹ هزار و ۷۲۴ مورد بوده یعنی روزانه ۱۶۵ مورد بوده است.

او تعداد لامپهای ۷۰ وات بخار سدیم مصرف شده برای تامین روشنایی معابر طی ۶ ماه اول امسال را ۱۶ هزار و ۶۸۴ عدد به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال دانست.

این مقام مسئول گفت: در راستای تامین روشنایی معابر یا رفع عیوب اعلامی از سوی شهروندان، تعداد ۱۴۴۵ عدد لامپ ۱۵۰ وات بخار سدیم به ارزش یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال، نصب شده است.

وی ادامه داد: تعداد لامپ‌های ۲۵۰ وات بخار سدیم مصرف شده برای تامین یا رفع عیوب روشنایی معابر نیز ۱۳۳۵ عدد و هزینه تامین این کالا بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است.

منصوری صبا با بیان اینکه در همین راستا ۱۰ هزار و ۵۰۰ راه انداز، به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال مصرف شده است، گفت: علاوه بر این ۲۷ میلیارد ریال نیز بابت نیروی انسانی و تجهیزات و ماشین آلات، هزینه شده است.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ با بیان اینکه خاموشیهای مربوط به معابر اصلی و فرعی، توسط گشت‌های شبانه گروه‌های روشنایی، شناسایی و برطرف می‌شود، گفت: رفع عیوب روشنایی معابر در کوچه ها منوط به تماس مردم و اعلام گزارش است.

منصوری صبا با یادآوری اینکه سامانه ۱۲۱ شرکت توزیع نیروی برق شیراز، به شکل شبانه روزی، نظرات، انتقادات، شکایات و گزارشهای مردمی را دریافت می‌کند، گفت: خاموشی روشنایی معابر، براساس نوع معبر، استانداردسازی و مشخص شده است؛ لذا خاموشی در کوچه‌ها بیش از ۱۰ درصد، در معابر فرعی بیش از ۵ درصد و معابر اصلی بیش از ۲ درصد باشد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق شیراز همچنین گفت: سال گذشته (۱۳۹۸) نیز اقدامات جامع و تاثیرگذاری در حوزه روشنایی معابر، توسط این شرکت اجرایی و منجر به بهبود نسبی وضعیت خصوصا در کلانشهر شیراز شده است.

منصوری صبا خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‌های روشنایی معابر علاوه بر همراهی شهروندان، باید به همکاری و تعامل مناسب شهرداری شیراز و شهرداری‌های سایر شهرها در محدوده تحت مدیریت این شرکت و حمایت‌های فرمانداری‌ها نیز اشاره داشت.

دیدگاه