۱۰ هزار میلیاردریال، برآورد خسارت کرونایی به گردشگری فارس تا پایان امسال

  • 12 آبان 1399 - 16:55
۱۰ هزار میلیاردریال، برآورد خسارت کرونایی به گردشگری فارس تا پایان امسال

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس خسارت بحران کرونا به بخش گردشگری فارس را تا پایان سال جاری ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرد.

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس دوشنبه در خبری به نقل از مصیب امیری عنوان کرد: خسارت‌های وارده به تأسیسات گردشگری استان از آژانس‌های مسافرتی گرفته تا هتل‌ها در سه‌ماهه اول شیوع کرونا حدود ۶هزار میلیارد ریال بود و پیش‌بینی می‌شود با تداوم وضعیت تا پایان سال به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برسد.

او ابراز داشت: بسیاری از مناطق گردشگری به‌جز همان مدتی که از ابتدای سال تعطیل بودند، بازگشایی شدند و به‌طور متوسط در حال خدمت‌رسانی به مسافران هستند؛ و با تعداد بسیار اندک گردشگران فعلاً خود را سرپا نگه ‌داشته اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان فارس راه‌اندازی شده که عمدتاً با توجه به نقشی که روستاها می‌توانند در توسعه کشور داشته باشند باید مورد توجه قرار گیرند.

او بابیان اینکه بسیاری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در روستاها شکل‌گرفته است، بیان داشت: درگذشته برای راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی تسهیلاتی برای افراد متقاضی پرداخت ‌شده است. اکنون نیز هم دولت مصوب کرده تسهیلاتی که به مناطق بوم‌گردی و گردشگری داده ‌شده است امهال شود؛ یعنی به آنان مهلت داده شد.

امیری با بیان اینکه این مهلت سه‌ماهه بوده است، گفت: اکنون با توجه به دوام شرایط کرونایی، وزارتخانه در حال پیگیری است که آن را تا پایان سال افزایش دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس اظهار کرد: هم‌چون سال‌های قبل به دلایل مختلف ازجمله کم‌بارشی بسیاری از روستاییان بیکار شدند و به خاطر نداشتن شغل و درآمد مناسب به شهرها مهاجرت کردند که در استان فارس هم با آن بسیار روبه‌رو بودیم.

او  افزود: طرح اقامتگاه‌های بوم‌گرد هم به لحاظ شکلی  و هم به لحاظ تاریخی و طبیعی مورد توجه گردشگران است و می‌تواند مشکل مهاجرت در روستاها را برطرف کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس بابیان اینکه تسهیلاتی که در مناطق روستایی پرداخت می‌شود، کمتر از تسهیلات مناطق شهری است، اظهار داشت: بسیاری از افراد سعی کردند در مناطق روستایی با جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته‌ شده اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا تأسیسات گردشگری راه‌اندازی کنند و  با این کار پیش‌بینی می‌شود در آینده روند مهاجرت از روستا به شهرها معکوس شود، حتی افرادی که درگذشته به شهرها مهاجرت کردند به خاطر شغل‌های جدیدی که در روستاها ایجاد شده، می‌توانند به روستا بازگردند.

او همچنین به اقدام مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و این اداره‌کل در برخی روستاها اشاره کرد و عنوان داشت: برای مثال در روستای دشتک مرودشت و یکی از روستاهای داراب به صورت آزمایشی بخشی از منازل قدیمی با هدف گردشگری بازسازی می‌شوند.

دیدگاه