مردم دهستان سیاخ دارنگون شیراز خواستار ساماندهی جاده این منطقه شدند

  • 05 آبان 1399 - 11:51
مردم دهستان سیاخ دارنگون شیراز خواستار ساماندهی جاده این منطقه شدند

دهستان سیاخ دارنگون،مجاور شیراز در جاده این کلانشهر به شهرستان های غربی فارس دارای حجم بالای ترافیک به ویژه در اواخر هفته است که به گفته مردم روستاهای این دهستان، توجه مسئولان و اهتمام آنها برای ساماندهی جاده دسترسی به روستاهای این منطقه ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا، مردم این منطقه شکل گیری حدود ۳۰ هزار باغ شهری و همچنین وجود چند پادگان نظامی را از دلایل شلوغی محور منتهی به روستاهای این دهستان بیان کردند و خواستار اقدام مسئولان برای ساماندهی این جاده و کمک به کاهش حوادث و تصادفات این محور شدند.

رییس شورای مرکزی سیاخ دارنگون، با اشاره به قدمت ۳۰ ساله جاده دسترسی به این منطقه گفت: در آن مقطع این محور برای جمعیت حدود چهار هزار نفری روستاهای منطقه سیاخ دارنگون ایجاد شد اما امروز علاوه بر اینکه جمعیت منطقه تقریبا سه برابر شده، شکل گیری باغ شهرها نیز بر ترافیک محور دسترسی به این منطقه افزوده است.

حسن عابدی افزود: اگر یک دستگاه تردد شمار در این محور نصب شود خواهیم دید که روزانه حداقل ۴۰ هزار خودرو در این مسیر تردد می‌کند که همین مساله سبب افزایش تعداد حوادث ترافیکی در این محور شده است.

او گفت: به ویژه در روزهای پایانی هفته و تعطیل این ترددها بسیار بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: انتظار است که مسئولان فکری به حال این مسیر که به جاده مرگ تبدیل شده کنند و اجازه ندهند که تعداد بیشتری از هموطنانمان در این محور قربانی شوند.

عضو شورای روستای نجم‌آباد هم گفت: در این محور به واسطه ترددهای بسیاری که در آن انجام می‌شود، هر هفته شاهد تصادفات بسیاری هستیم که منجر به کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از اهالی روستاهای منطقه شده است.

محمد امین نجمی افزود: هر روستا در دهستان سیاخ دارنگون در دوران جنگ تحمیلی یک یا دو شهید تقدیم انقلاب کرد اما این جاده در هر روستا جان چهار تا پنج نفر را گرفته و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است.

وی ادامه داد: این منطقه، یک منطقه مستعد سرمایه‌گذاری است و ساماندهی این محور سبب شکل گیری سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری خواهد شد.

۷۰ درصد ترافیک این محور از باغ شهری ها است

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه جاده منتهی به دهستان سیاخ دارنگون با مشخصات روستایی ایجاد شده گفت: ۷۰ درصد ترافیکی که در این محور ایجاد می‌شود از ناحیه باغ شهرها است.

علیرضا سیاهپور افزود: تا قبل از شکل‌گیری این باغ‌شهرها این محور پاسخگوی خودروهای عبوری بود و حوادث ترافیکی نیز بسیار محدود بود اما با گسترش باغ‌شهرها و افزایش ترددها تصادفات در این محور افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در این محور تا تقاطع خانه خمیس که مشخصات جاده اصلی دارد ایمن سازی کامل انجام شده است.

او اظهار داشت: آنچه که خواسته اهالی این روستاها است چهارخطه شدن این محور است که تبدیل یک جاده روستایی به یک محور چهارخطه در هیچ جای دنیا تعریف نشده است.

سیاهپور، با اشاره به اینکه برخی نمایندگان شیراز در مجلس پیگیر تامین اعتبار برای ساماندهی این محور هستند افزود: اگر مردم خودشان هم برای تامین اعتبار مورد نیاز مشارکت کنند، می‌توان با کمک اعتبارات دولتی و استفاده از تجهیزات و ماشین ‌آلات راهداری این محور را ساماندهی کرد و ارتقا داد.

وی گفت: برای چهار خطه کردن محور ۳۵ کیلومتری سیاخ دارنگون اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان نیاز است و هزینه ساماندهی و تعریض و شانه‌سازی محور فعلی نیز حدود ۷۰ میلیارد تومان خواهد شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس اضافه کرد: از آنجا که علت بروز اکثر تصادفات عامل انسانی است، لذا از شهروندانی که در این محور تردد می‌کنند تقاضا داریم که در این مقطع، رانندگی خود را بر اساس شرایط فعلی جاده مدیریت کنند تا شاهد بروز تصادف و حوادث تلخ در این محور نباشیم.

سیاخ‌دارنگون که در گویش مردم محلی، «سی یخ» گفته می شود، یکی از شش دهستان بخش مرکزی شهرستان شیراز است که با بیش از ۲۵روستا و نزدیک به ۲۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۳۰کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است و از گذشته‌های دور به منطقه‌ای مستعد برای کشاورزی معروف است.

دیدگاه