افتتاح اولین مرکز جامع بازتوانی معتادان در شیراز

  • 23 مهر 1399 - 12:06
افتتاح اولین مرکز جامع بازتوانی معتادان در شیراز

نخستین مرکز جامع درمانی و بازتوانی افراد دچار اختلال مصرف مواد(معتاد) مبتنی بر تداوم درمان شیراز در فضایی به مساحت ۳۶۰۰ متر مربع افتتاح شد.

مدیرکل بهزیستی استان فارس چهارشنبه ۲۳ مهر در حاشیه افتتاح نخستین مرکز جامع بازتوانی افراد دچار اختلال مصرف مواد شیراز، به خبرنگاران گفت: این مرکز تکمیل کننده حلقه درمانی برای افراد معتاد است.

محمدباقر کشفی‌نژاد ادامه داد: بیمار پس از ورد به مرکز طی سه مرحله  سم زدایی و بازتوانی اجتماعی و آموزش مهارتهای زندگی و مقابله با وسوسه‌های و بازگشت و پیشگیری تحت نظر خواهد بود.

او افزود: سم زدایی فرد به مدت ۱۴ روز و بازتوانی اجتماعی به مدت سه و نیم ماه و آموزش‌های پیشگیری و مهارتهای زندگی پس از ترخیص به مدت یکسال انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی فارس، انجام درمان‌های دارویی، غیردارویی و آموزش را از مزیت‌های این مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: در این مرکز هر دوره ۶۰ نفر پذیرش می‌شوند که زیر نظر روانشناسان و مددکاران تحت درمان قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس نیز با بیان اینکه مباحث آسیب شناسی بسیار وسیع هستند، افزود : هیچ آسیب اجتماعی به صورت جدا گانه وجود ندارد و همه این مشکلات یک منشأ دارند که با هدف گذاری و تعیین می‌توان تا حدودی مشکلات و آسیب های اجتماعی را کنترل کرد. 

کیوان نیازی با اشاره به هدف گذاری برای اعتیاد و تقسیم آن به دو نوع پیشگیری و درمان، عنوان کرد: در قسمت پیشگیری باید از کودکان و سنین پایین تر شروع کنیم، چرا که هنوز در معرض مواد مخدر قرار نگرفته‌اند و در قسمت درمان نیز باید افرادی که مبتلا به اعتیاد هستند را هر چه سریع تحت درمان قرار داد، زیرا اگر درمان نشوند آسیب‌های بسیاری برای خود و جامعه نیز خواهند داشت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس نیز با تاکید بر لزوم ایجاد تغییر نگرش جامعه نسبت به اعتیاد خاطرنشان کرد که ایجاد فضای اشتغال برای این افراد باعث کاهش بازگشت انان به اعتیاد می‌شود.

حشمت کوشکی، کمک خیرین و مسئولین در بحث ایجاد اشتغال و کاهش اعتیاد را بسیار موثر دانست.

دیدگاه