دسترسی به اینترنت، گردنه خطرناک دشتک فارس را خلوت کرد

  • 19 مهر 1399 - 11:04
دسترسی به اینترنت، گردنه خطرناک دشتک فارس را خلوت کرد

حدود ۲۰۰ دانش‌آموز روستای ۲هزار نفره دشتک که در سال تحصیلی گذشته ناچار بودند برای دریافت فایل‌های آموزشی، سه کیلومتر تا گردنه‌ای خطرناک طی کنند، با نصب دکل و نیز افزایش پهنای باند منطقه، در سال تحصیلی جدید در خانه‌هایشان و به دور از خطر مواد درسی را دریافت می‌کنند.

“سه کیلومتر تا گردنه‌ای خطرناک می‌پیمودیم برای رسیدن به جایی که بتوان در آن از اینترنت برخوردار شد و به کلاس‌های درسمان برسیم.” این سخن دانش‌آموز روستای دشتک از توابع مرودشت فارس است که در ۲۹ فروردین‌ماه در گفت‌وگو با ایرنا بیان شد.

افزون بر فاصله بسیار، تجمع دانش‌آموزان و والدینشان هم، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را غیرممکن می‌ساخت؛ همچنین از آنجا که بیشتر اهالی این روستا دامدارند، دستیابی هر روزه به داده‌های آموزشی فراهم نبود، چراکه امکان حضور روزانه تا گردنه دشتک، میسرنمی‌شد و بخشی از وظیفه مربوط به آموزش دانش‌آموزان بر عهده رابطان آموزشی بود که به مناطق روستایی سرکشی می‌کنند و در این بحران شیوع کرونا مطالب مورد نیاز و مواد درسی را در قالب جزوه کاغذی، لوح فشرده یا دیگر اقسام موجود به دست دانش‌آموزان می‌رسانند.

چندی پیش مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس اعلام  کرد که سه سایت ارتباطی روستایی در فارس با تامین اعتبار از محل طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این استان به بهره‌برداری رسیده است.

مهرداد سهرابی افتتاح این سایت‌ها را با هدف کاهش شکاف دیجیتالی و تحقق عدالت اجتماعی در روستاهای دشتک از توابع شهرستان مرودشت، چاهو از توابع شهرستان مُهر و دهویه از توابع شهرستان استهبان دانست؛ براین اساس، روستای دشتک تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه و روستاهای چاهو و دهویه تحت پوشش نسل دوم تلفن همراه قرار گرفتند.

حال، با ایجاد این تغییرات و افزایش دسترسی به اینترنت، دانش‌آموزان این روستا دیگر ناچار نیستند که کیلومترها راه تا گردنه‌ای را بپیمایند که افزون بر مخاطرات جانی، آن‌ها را از آموزش نیز باز می‌دارد.

در تایید این مطلب، رئیس اداره آموزش و پرورش درودزن شهرستان مرودشت در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد که با استقرار دکل مشکل دسترسی دانش‌آموزان روستای دشتک حل شده است و آنان هم‌اکنون هم ازطریق شبکه شاد و هم دیگر راه‌های ارتباطی می‌توانند به فایل‌های آموزشی دست یابند.

عبدالحسن روستا ابراز کرد: عمده مشکل این منطقه در دسترسی به اینترنت مربوط به روستای دشتک بود؛ با این حال، کلاس‌های حضوری هم برای دانش‌آموزان متقاضی، برگزار می‌شود و در برخی مدارس سه روز و در بعضی مدارس هم پنج روز کلاس درس برقرار است.

رئیس اداره فناوری آموزش و پرورش فارس نیز به ایرنا گفت: برای رفع مشکل دانش‌آموزان روستای دشتک، به‌تازگی یک دکل نصب شده و پهنای باند نیز افزایش یافته است.

سعید امیری افزود: با این حال، ممکن است برخی خانواده‌ها که از دستگاه‌های گیرنده ضعیف‌تری استفاده می‌کنند، از این افزایش پهنای باند به‌خوبی بهره‌مند نشوند.

او با بیان اینکه پس از نصب دکل از این روستا گزارشی مبنی بر بروز مشکل در دسترسی به اینترنت اعلام نشده است، ادامه داد:در حال حاضر در شهرک صدرا و شهرک فرهنگیان شیراز مشکلاتی برای دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت مطرح شده است.

 رئیس اداره فناوری آموزش و پرورش فارس درباره بهبودی دست‌یابی به شبکه شاد عنوان کرد: با استفاده روزافزون و مداوم فرهنگیان و دانش‌آموزان از اینترنت به‌ویژه در ساعت ۹ تا ۱۳ پهنای باند کشور باید دستکم دو برابر شود، وزارت آموزش و پرورش نیز پیگیر این موضوع است که یا پهنای باند اختصاصی شود یا افزایش یابد تا دسترسی به شبکه شاد تسهیل شود.

پیش از این، در شورای آموزش و پرورش فارس اعلام شد که با همت استاندار و هماهنگی‌های انجام‌شده با اداره کل ارتباطات استان، هم‌اکنون بیش از ۹۵درصد مدارس استان فارس مجهز به اینترنت رایگان است؛ همچنین زیرساخت‌های اینترنتی که در افق ۱۴۰۰ برای فارس پیش‌بینی‌شده بود، در دستکم سه ماه اخیر به دو برابر افزایش‌ یافته و با دسترسی تمام نقاط استان به پوشش شبکه اینترنت دسترسی به فضای مجازی برای همه دانش‌آموزان فراهم شده است.

دیدگاه