پل زندگی در شیراز به ایستگاه آخر رسید

  • 18 مهر 1399 - 21:17
پل زندگی در شیراز به ایستگاه آخر رسید

مسابقه طراحی و معماری پل زندگی با معرفی پنج برگزیده برتر و نمایش ۱۶۷ طرح‌ منتخب در شیراز به مرحله اختتامیه رسید.

شهردار شیراز سه شنبه در آیین اختتامیه مسابقه طراحی پل زندگی گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی شهری در دوره فعلی شهرداری همواره با مشورت از نخبگان حوزه معماری و شهرسازی انجام شده است.

حیدر اسکندرپور افزود: مسابقه پل زندگی از این جهت بیشترین اهمیت را دارد که نخبگان حوزه معماری از سراسر کشور به این مسابقه اثر ارسال کردند.

وی ادامه داد: تضمین داده شده که در این مسابقه هیچ دخالتی از سوی مدیران و کارکنان مدیریت شهری انجام نشود.

وی با بیان اینکه با نگاه اجرای این طرح ها برترین آثار انتخاب شده،اظهار داشت: در طی چند دهه گذشته همواره نقدی به مدیریت شهری شیراز از سوی نخبگان وارد بوده که چرا فرصت جدیدی برای شیراز خلق نشده و فقط به میراث فرهنگی و تاریخی گذشته این شهر اتکا شده است و در واقع در کنار بافت تاریخی شیراز که جایگاه بسیار ارزنده دارد اما تاکنون از ظرفیت باغات شیراز و قصردشت بهره چندانی برده نشده است.

شهردار شیراز افزود: این مسابقه فرصتی فراهم کرده که گردشگران و شهروندان از نظر بصری باغات قصر دشت را نیز ببینند و این کمترین فرصتی است که این مسابقه برای شیراز ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: به هیات داران تاکید شد که با این نگاه طرح ها را بررسی کنند که قرار است با اتکا به آن خلق اثری ارزشمند در شیراز انجام و سالهای سال بعنوان مقصد گردشگری و ظرفیتی جدید مورد استفاده قرار گیرد.

اسکندرپور در پایان گفت: از میان بیش از هزار اثر ارسال شده به این مسابقه ۱۶۷ طرح منتخب به مرحله داوری رسیده که همه این ۱۶۷ طرح در معرض دید دانشجویان شیراز قرار می‌گیرد که این مسابقه نقش آموزشی نیز داشته باشد.

پل زندگی در مسیر همزیستی مسالمت‌آمیز

رییس شورای شهر شیراز نیز در این آیین گفت: انتخاب نام زندگی برای پل به معنای این است که جدای از فیزیک پل باید پیامی نیز به مردم منتقل شود که آن پیام زندگی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی است که این مهم همواره در بین مردم و ساکنین شیراز مدنظر بوده است.

عبدالرزاق موسوی افزود: حیات و زندگی بشری ائم از رابطه اجتماعی و گروهی در واژه پل زندگی جاریست که نام این مسابقه، یادگار خوبی از این دوران شهرداری و شورا بجا خواهد ماند.

شیراز باید شیراز بماند

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز نیز گفت: شیراز باید همچنان شیراز بماند.

نوذر امامی افزود: این مسابقه نشان داد که اگر از نیروی جوان و مردم استفاده شود می‌توان هزینه‌های شهری را به شدت کاهش داد.

نوذر امامی افزود: برای اجرای این تعداد طرح و طراحی آن توسط مشاور باید میلیاردها تومان هزینه می‌شد اما اکنون بیش از هزار طرح معماری با کمترین هزینه به این مسابقه ارسال شده است.

وی تاکید کرد: کار باید به جوانان سپرده شود و در حال حاضر جوانان و نخبگان معماری کشور در این مسابقه کاری کردند که نشان داد اگر به این قشر اعتماد شود هزینه ها کاهش و کار نیز بهتر پیش می‌رود.

امامی اضافه کرد: ضروری است در حوزه طراحی و شهرسازی کار به مسابقه گذاشته و طرح های برتر جوانان و نخبگان در شهر اجرا شود.

رقابت ۱۶۷ طرح در پل زندگی 

رییس اداره مطالعات و طراحی شهری شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: هزار و ۳۶ نفر برای شرکت در این مسابقه ثبت نام و طرح ارسال کردند که ۱۶۷ طرح معماری از این تعداد به مرحله مسابقه و داوری راه پیدا کرد و در نهایت طی سه روز بررسی ۲۴ طرح به مرحله نیم نهایی و ۵ طرح بعنوان برتر و ۱۰ طرح شایسته تقدیر شناخته شدند.

علی فراشاییان ادامه داد: تیم هفت نفره داوران براساس شایستگی طراح های برتر را انتخاب کردند.

وی اضافه کرد: برای اولین بار با این رویداد درب طراحی شهری به روی معماران جوان باز شده است.

وی از مدیران ارشد شهری شیراز درخواست کرد که این رویداد که برای اولین بار در شیراز رقم خورده در سالیان آینده به فراموشی سپرده نشود.

کاهش ۵۰ درصدی مراجعات به شهرداری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز نیز گفت: شهرداری و شورای پنجم گام های مهمی در راستای انسان محوری برداشته است که با طرح شهروندسپاری و الکترونیکی کردن فرآیندها امسال بیش از ۵۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری کاهش یافته است.

جواد بهادری افزود: احیای ۱۶ هکتار باغ در دوره فعلی مدیریت شهری شیراز نیز انجام شده است.

در پایان این آیین طراحان ،معماران و نفرات اول تا پنجم اعلام و به ترتیب ۶۰ ، ۴۰ ،۳۰ و ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی به آنها اعطا شد.

تاریخ شروع ثبت نام و ارسال آثار به این مسابقه معماری ۱۹ مردادماه و ۳ مهرماه نیز آخرین مهلت ارسال آثار بوده است.

دیدگاه