فیلمساز شیرازی جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره ایتالیا را برد

  • 10 مهر 1399 - 12:33
فیلمساز شیرازی جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره ایتالیا را برد

فیلمساز شیرازی که با فیلم اجاق در بیست و سومین دوره جشنواره جهانی “مذهب امروز” ترنتو ایتالیا، شرکت کرده بود، برنده تندیس و جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره شد.

علی بلندنظر پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تشکر ویژه از عوامل فیلمش گفت: فیلم اجاق از بین حدود ۱۷۰۰ فیلم که از ۱۰۴ کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، توانست جایزه‌ بهترین مستند کوتاه را از آن خود کند.

وی ابراز داشت: این فیلم مستندی علمی درباره‌ ایل قشقایی است که سنت، فرهنگ و باورهای این جامعه‌ را به تصویر می‌کشد.

به گفته این فیلمساز بخشی از باورهای دیرینه این ایل بزرگ ایران همچنان حفظ شده و اطلاعات آن در دسترس دانشمندان و پژوهشگران جهانی قرار دارد و می‌تواند با ارایه تحلیل و آگاهی‌بخشی به ریشه‌های فرهنگی، برای ارتقای جایگاه صلح، انسانیت و اخلاق، مورد استفاده قرار گیرد.

بلندنظر که خود اصالتی قشقایی دارد، افزود: نکته جالب بیست و سومین دوره جشنواره جهانی “مذهب امروز” این بود که جایزه اصلی مستند از بین بیش از صد کشور، به فیلمی رسید که در جشنواره‌ استانی فیلم کوتاه شیراز، حتی جزو سه فیلم اول هم قرار نگرفت و نادیده گرفته شد.

وی اظهار داشت: امیدوارم کوشش‌هایی که گروهی از فیلمسازان جوان مستقل و بااستعداد شیرازی طی سالهای اخیر شروع کرده‌اند، مورد حمایت مسوولان استانی قرار گیرد و شهر شیراز و استان فارس بتواند با ظرفیت بسیاری که دراین زمینه دارد، جایگاه واقعی خود را در هنر و سینمای ایران و جهان به دست آورد؛ همچنان که تاریخ درخشان هنر شیراز گواه این مدعاست.

 عوامل فیلم مستند «اجاق» عبارتند از تصویربردار و تدوینگر: محمد ناصریراد؛ صدابردار: محسن دانشور؛ تحقیق و پژوهش: احسان بلندنظر؛ مجری طرح: ساسان حیدرپور؛ مدیریت تولید: سینا بهروزیان/محمدحسین فلاحزاده؛ مترجم انگلیسی: مرجان پیروی؛ عکس: محمد ناصریراد؛ طراح پوستر: مریلا مرادی، حسین بلندنظر و باتشکر از الهام قارلی پور؛ تهیه شده در انجمن سینمای جوانان شیراز.

 بیست و سومین دوره جشنواره جهانی “مذهب امروز” بیست و سوم تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰  در ایتالیا برگزار شد.

دیدگاه