مالکیت دولت بر حریم تخت‌جمشید با ثبت ۷۰ سند

  • 25 شهریور 1399 - 12:54
مالکیت دولت بر حریم تخت‌جمشید با ثبت ۷۰ سند

مسوول اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت گفت: مالکیت دولت بر اراضی موجود در حریم درجه‌ یک مجموعه میراث جهانی تخت‌جمشید با اخذ ۷۰ سند تک‌برگ تثبیت شد.

روابط‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در گزارش روز سه‌شنبه خود به نقل از بهمن مردانی، اظهار داشت: این اقدام با هدف حفاظت و حراست هرچه بیشتر از آثار ملی و جهانی شهرستان مرودشت و پیاده کردن طرح کاداستر (حدنگاری) ثبتی در خصوص مستندسازی اراضی دولتی صورت گرفته است.

وی افزود: در این اقدام سندهای دفترچه‌ای به سند تک‌برگ بدل شده است.

مسوول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت ادامه داد: بخش حقوقی این شهرستان از سال ۱۳۹۷ این طرح را آغاز کرد و تاکنون بیش از ۷۰ سند تک‌برگ در حریم درجه ‌یک تخت‌جمشید تهیه شده است.

مردانی، بزرگ‌ترین مزیت این اقدام را تثبیت مالکیت دولت بر اراضی این حریم‌ها خواند و بیان داشت: پیش از این اقدام، حدود اربعه حریم تخت‌جمشید مشخص نبود.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از ۱۱ اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

دیدگاه