افزایش کرایه حمل و نقل در شیراز

  • 16 شهریور 1399 - 17:37
افزایش کرایه حمل و نقل در شیراز

از امروز یکشنبه ۱۶ شهریور، افزایش ۲۵ تا ۵۰ درصدی نرخ کرایه در انواع مدل‌های حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز، اجرایی شد؛ اگرچه وعده‌ها برای حل مشکل نحوه پرداخت و دریافت کرایه برای مسافران و رانندگان انواع تاکسی و مسافربرهای شخصی فعال در حمل و نقل درونشهری، هنوز عملیاتی نشده است.

نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل درونشهری شیراز، در بخش اتوبوس و مینی‌بوس‌ و بعضی از انواع تاکسی‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد و برای تاکسی‌های گردشی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و پس از تایید مصوبه شورای شهر توسط فرمانداری شهرستان، از صبح یکشنبه ۱۶ شهریور ماه اجرایی شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در یک نشست خبری، این افزایش را براساس مصوبه صد و چهل و یکمین جلسه علنی شورای شهر دانست و تاکید کرد که فعالان بخش حمل و نقل درونشهری باید نرخنامه جدید را در محلی که عموم استفاده کنندگان قادر به رویت آن باشند، نصب کنند.

مجتبی زوربخش گفت: براساس این مصوبه، نرخ کرایه خطوط روزانه، شبانه و دربستی ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس ۲۵ درصد نسبت به پارسال افزایش یافت و نرخ کرایه در خطوط تغذیه‌کننده بدون احتساب ورودی محاسبه و دریافت کرایه نقدی در ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس حذف شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با یادآوری اینکه نرخ کرایه تاکسی گردشی تا قبل از مصوبه جدید به ازای هرکورس ۸۰۰ تومان بوده است، افزود: نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی به ازای هر کورس ۱۲۰۰ تومان تعیین شده است.

زوربخش اعلام کرد که نرخ جدید کرایه تاکسی‌های ویژه فرودگاه، بی‌سیم، ترمینال، راه‌آهن و شرکت‌های حمل و نقل افزایشی ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

معاون شهرداری شیراز در عین حال گفت: افزایش نرخ کرایه به گونه‌ای افزایش یافته است که بخشی از هزینه‌های زندگی رانندگان را تامین کند و علاوه بر آن، پرداخت آن برای مسافر سخت نباشد.

او با بیان این که برای رفع مشکل کرایه‌های خرد چاره اندیشی شده است، افزود: در حال انتخاب پیمانکار و قرارداد با بانک برای تجهیز ناوگان تاکسیرانی شیراز به دستگاه کارت خوان هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: هم اکنون اتوبوس‌های شهری مجهز به دستگاه کارتخوان است و تا دو ماه آینده تاکسی‌ها نیز به دستگاه کارتخوان مجهز می‌شود.

زوربخش خاطرنشان کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و هزار و ۵۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر شیراز به ناوگان حمل و نقل عمومی خدمات رسانی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شهروندان در شیراز همواره نسبت به تعیین نرخ کرایه به شیوه‌ای که زمینه ساز مجادله بین راننده و مسافر را فراهم کند، انتقاد و گلایه داشته و دارند؛ پیش از این هم بارها مسئولان شهرداری و نمایندگان شورای شهر در ادوار مختلف، در خصوص تهیه و نصب دستگاه تاکسیمتر، وعده داده بودند اما هیچ زمانی این وعده عملیاتی نشد.

اکنون اما مسئولان به دنبال آن هستند که با نصب کارتخوان در تاکسی‌ها مشکل پرداخت کرایه را مرتفع کنند، حال بخشی از مجادلات بین مسافر و راننده تاکسی بر سر تعیین هزینه کرایه بوده است.

براساس مصوبه‌ی شورای شهر، تاکسی‌های گردشی باید به ازای هر ۱۰۰۰ متر مسافت، یک کورس کرایه از مسافر دریافت کنند، حال آنکه در شیراز براساس یک رسم غلط نهادینه شده، رانندگان تاکسی فاصله هر تقاطع تا تقاطع بعدی را به عنوان یک کورس محاسبه و به ازای آن مطالبه وجه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های اخیر بارها در خصوص لزوم نظارت مطلوب بر روند ارائه خدمات تاکسی‌های گردشی در شیراز توسط رسانه‌ها مطالبه‌گری انجام شده است اما عملا با محو سازمان تاکسیرانی، نظارت بر کیفیت خدمت رسانی در این بخش نیز، به دست فراموشی سپرده شد.

اگرچه وضعیت خدمات دهی اتوبوس‌های درون شهری نیز با چالش‌های متعددی مواجه بوده؛ یکی از مهمترین مسائلی که گلایه‌مندی شهروندان را به دنبال دارد، شیوه رانندگی در بخش اتوبوس‌های درونشهری است، اما انتقادها در این زمینه هم منجر به مطلوبیت مورد انتظار نشده است.

دیدگاه