آخرین ایستگاه خط یک متروی شیراز افتتاح شد

  • 06 شهریور 1399 - 12:42
آخرین ایستگاه خط یک متروی شیراز افتتاح شد

مترو وکیل الرعایا به عنوان آخرین ایستگاه خط یک مترو شیراز، پنجشنبه ششم شهریور ۹۹ همزمان با هفته دولت با حضور استاندار فارس، افتتاح شد.

این ایستگاه که در جوار بازار تاریخی وکیل شیراز است با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان و با الهام گرفتن از معماری دوره زندیه در پنج سطح و زیربنای حدود ۱۵ هزار مترمربع احداث شده است.

طول این ایستگاه ۱۰۶ متر، عرض آن ۲۰۲ متر و عمق آن ۱۹.۳۲ متر است و دسترسی شهروندان و گردشگران به بازار وکیل و مراکز مذهبی و گردشگری واقع در بافت تاریخی را تسهیل می کند و در کاهش ترافیک مرکز شهر شیراز نیز اثرگذار است.

حسن مرادی مدیرعامل قطار شهری شیراز در این مراسم گفت: ایستگاه وکیل الرعایا بیستمین ایستگاه مترو شهر شیراز است که ۱۵ هزار متر مربع مساحت دارد.

وی افزود: این ایستگاه سرآغازی برای ساخت ایستگاه های با کیفیت در سطح کشور است و می توان آن را یکی از زیباترین ایستگاه های کشور معرفی کرد.

سید عبدالرزاق موسوی رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری اداره شهرها توسط مردم انجام می شود و مردم شیراز در همراهی با شورای اسلامی شهر و شهرداری سنگ تمام گذاشتند که یکی از نتایج این همراهی راه اندازی ایستگاه مترو وکیل الرعایا است.

وی افزود: همچنین کمک دولت در حوزه مترو تعیین کننده است و اگر حمایت آنان نباشد کار توسعه مترو پیش نمی رود.

وی ادامه داد: افزایش روحیه همکاری و همراهی مسوولان بخش های مختلف استان باید مدنظر همگان قرار گیرد تا بتوانیم به اهداف توسعه ای دست یابیم.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز نیز در این مراسم از مردم شیراز به دلیل تاخیر در افتتاح ایستگاه مترو وکیل الرعایا به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت سفر مسوولان ملی عذرخواهی کرد و گفت: این ایستگاه زیباترین ایستگاه مترو کشور است و در خط ۲ ایستگاه های زیباتری خواهیم ساخت.

وی افزود: در این ایستگاه با بهره گیری از معماری زندیه تلاش کردیم اعلام وفاداری این پروژه را به بافت تاریخی شیراز و بازار وکیل اعلام کنیم.

وی ادامه داد: از فضاهای ورودی این مترو می توان به عنوان محل نمایش تولیدات فرهنگی شهر شیراز استفاده کرد.

شهردار شیراز گفت: اجرای چنین پروژه هایی در شیراز نیازمند همکاری جمعی همه بخش های استان و شهر شیراز است.

اسکندرپور افزود: پروژه مترو با مشارکت دولت اجرا می شود که دولت روزهای سختی را می گذراند و شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است.

شهردار شیراز از دولت بابت تزریق مالی به مترو شیراز به رغم تنگناهای موجود در کشور تقدیر کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم خط ۲ مترو شیراز را تا پایان سال جاری با چهار ایستگاه به بهره برداری برسانیم.

استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: پروژه ها و فعالیت های شهرداری شیراز در رفاه و آسایش شهروندان اثرگذار است که از یکایک دست اندرکاران پروژه های خوب و اثرگدار تشکر می کنم.

عنایت الله رحیمی از تمام دست اندرکاران اجرای پروژه زیبای ایستگاه وکیل الرعایا تشکر کرد و افزود: گذشتگان آثار ارزشمندی را به ارمغان گذاشتند و یکی از شاخصه های شیراز بازار وکیل، مساجد و دروازه قرآن است.

وی ادامه داد: ما نیز حتما باید آثار فاخری را برای آیندگان باقی بگذاریم که یکی از زیرساخت ها که برای آیندگان باقی می ماند و نام نیکی به جا می گذارد موضوع حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی است.

استاندار فارس گفت: در یک قرن اخیر اقتصادمان تکیه بر نفت داشته و چرخ اجرایی کشور بر مبنای درآمد حاصل از نفت می چرخید، امروز به یکباره آن درآمد را از دست دادیم و با تکیه بر اقتصاد بدون نفت دولت توانسته چرخ کشور را به گردش در بیاورد.

وی ادامه داد: هرچند می دانیم مشکلات و معضلاتی در زندگی مردم حاصل شده است اما این به آن معنی نیست که دولت تلاشی نکرده باشد.

نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: در استان فارس در نقاط مختلف پروژه های زیرساختی در حمل و نقل در دست اجرا است و کارگاه های بسیار فعالی از جمله پروژه آزادراه شیراز اصفهان،پروژه بزرگراه شیراز-بوشهر، پروژه بزرگراه شیراز- جهرم- لار، پروژه بزرگراه شیراز- فسا-داراب- بدندرعباس، پروژه شیراز-استهبان-نی ریز و پروژه شیراز – یزد وجود دارد که هزاران میلیارد تومان در آنان هزینه می شود.

استاندار فارس پیش از افتتاح ایستگاه مترو وکیل الرعایا از پروژه بازسازی بزرگراه خلیج فارس شیراز بازدید و فاز یک این پروژه را افتتاح کرد.

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز در مراسم افتتاح این پروژه گفت: عملیات اجرایی پروژه بازسازی بزرگراه خلیج فارس از ۲ سال پیش آغاز شد که امروز شاهد بهره برداری از ۲.۵ کیلومتر مسیر اصلی و ۳.۵ کیلومتر مسیر تندرو هستیم.

اسماعیل صالحی افزود: طول پروژه بازسازی بزرگراه خلیج فارس شیراز ۱۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: تا امروز بیش از یک میلیون و ۶۲۱ هزار متر مربع در سال ۱۳۹۹ آسفالت در سطح شهر شیراز صورت گرفته و تا پایان سال به بیش از ۳۰ میلیون متر مربع می رسد.

دیدگاه