تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

برگزاری عزاداری خودرویی در کوهستان دراک شیراز

  • 04 شهریور 1399 - 16:54
برگزاری عزاداری خودرویی در کوهستان دراک شیراز

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، از برگزاری عزادرای خودرویی در کوهستان دراک از١٣ تا ٢٠ محرم خبر داد.

مرتضی جعفری سه‌شنبه چهارم شهریور در یک کنفرانس خبری بیان کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته یکماه پیش از ایام محرم جلسات هماهنگی را در سطوح مختلف برگزار کردیم و خوشبختانه شاهد هم افزایی بین تمام نهادها و بخش‌های مسئول امور فرهنگی در سطح شهر در این باره بودیم.

او با بیان اینکه بخش اعظمی از بیلبوردهای موجود در شهرداری به ایام محرم اختصاص داده شده است به راه‌اندازی کمپین هر خانه یک حسینیه در شیراز همزمان با سراسر کشور خبر داد و افزود: این کمپین در سه بخش با هدف مشارکت شهروندان احرایی شده تا شهروندان جلوههای عزادرای را در منازل خود از طریق نصب پرچم و ریسه به شکل نقاشی و دیگر اشکال به سازمان فرهنگی ارسال کنند و در نهایت برای ٧٢ منتخب جوایزی ارسال خواهد شد.

معاون شهردار شیراز از تولید بیرق‌های سوگ برای نصب بر سر در مغازه‌ها و منازل خبر داد و گفت: سه هزار پرچم تا ششم شهریور تولید خواهد شد.

جعفری با تاکید بر این نکته که بازتاب یکی از جلوه های ویژه عزادرای ایام محرم در فضای مجازی است، افزود: یکی از این فعالیت‌ها معرفی کتابهای عاشورایی است و هر شب یک کتاب معرفی می شود.

او برگزاری مسابقه آنلاین کتابخوانی تحت عنوان “عزاداری عالمانه”از  یکم تا دهم شهریور، برگزاری سوگواره سوگ قدسیان، اجرای چتر نور در بخش‌هایی از شهر، راه‌اندازی تکیه‌های سیار، برگزاری آنلاین شب شعر عاشورا، شام غریبان، برگزاری دیوار نگاره، سوگواره ملی طراحی المان ثابت شهری، مسابقه نقاشی از حادثه کربلا و راه‌اندازی پویش مردمی شهریاران را از مهمترین برنامه‌های شاخص معاونت فرهنگی شهرداری شیراز در ایام محرم عنوان کرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: یکی از اقدامات ویژه امسال، برگزاری سوگواره سوگ قدسیان است که بیش از دو ماه است که این سوگواره در دستور برگزاری قرار گرفته و بیش از ۶٨٠ اثر از هنرمندان عکاس ملی ارسال و پس از انجام داوری ٧٢ اثر انتخاب شده است.

جعفری به شبیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی بشر در سطح جهان اشاره و اضافه کرد: این بیماری زیربنای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم را درگیر کرده که در طول تاریخ بشریت بی نظیر است.

او خاطرنشان کرد: در طول تاریخ از سال ۶١ هجری قمری تاکنون مراسم و برنامه‌های عزادرای سید الشهدا توسط مردم برگزار می‌شده و مردم بودند که با عشق جوشان درونی خود یاد امام حسین را زنده نگه داشته‌اند و نگاهشان کاملا اعتقادی و مکتبی بوده است.

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه مراسمی که امسال برای ایام محرم برگزار می‌شود با شرایط ویژه‌ای همراه اس و به دلیل محدودیت‌های بهداشتی، ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوباتی ابلاغ کرده، گفت: مراسم عزاداری سال‌های گذشته به شکل وسیع سطح شهر را تحت‌الشعاع قرار می‌داد اما امسال کمی کم رنگ تر شده است.

جعفری تصریح کرد: به گواهی اسناد و تصاویر مکتوب، امسال شهرداری شیراز چندین برابر فعالیت سال‌های گذشته در زمینه سیاه پوش کردن محیط شهری تلاش کرده که آثار آن در میادین و پل‌ها قابل مشاهده است.

او ادامه داد: جای تاسف داری که برخی هنوز محرم و صفر شروع نشده بود اخباری علیه شهرداری مبنی بر  اینکه همه شهرها رنگ و بوی محرم گرفته اما شیراز همچنان سیاه بوش نشده است، منتشر کردند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز  گفت: اگر این مطالب را حمل بر غرض ورزی ندانیم می‌توان دلیل آن را عدم شناحت نسبت به واقعیت‌های جامعه امروز تلقی کنیم. 

جعفری ضمن یادآوری اینکه محرم و صفر کاری مردمی است نه دولتی، گفت: بیش از ۱۳۰۰ سال است که مردم این مراسم برگزار می‌کنند. این موضوع را باید مورد توجه قرار داد که چطور شیوع کرونا اقتصاد، آموزش، فرهنگ، روابط اجتماعی و … را دگرگون کرده اما بر عزاداری محرم اثری ندارد.

دیدگاه