خسارت بیش از ۴۵ میلیارد ریالی باران و تگرگ در جنوب فارس

  • 05 مرداد 1399 - 20:27
خسارت بیش از ۴۵ میلیارد ریالی باران و تگرگ در جنوب فارس

باران، طوفان و تگرگ خسارت‌هایی به بخش های مختلف کشاورزی و برخی تاسیسات زیرساختی و زیربنایی شهرستان‌های لارستان و خنج در جنوب استان وارد کرد که میزان آن بیش از ۴۵ میلیارد ریال برآورد شد.

بر اساس برآورد اولیه، این میزان خسارت ناشی از بارش های تابستانه سه روز اخیر(از شامگاه پنجشنبه دوم مرداد  ۹۹ تا شنبه چهارم این ماه ) است و بیشترین میزان خسارات مربوط به حوزه کشاورزی می باشد.

محمدجواد مظفری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لارستان در این زمینه به ایرنا گفت:بر اساس برآورد اولیه، بارش تابستانه بیش از ۴۳ میلیارد ریال به بخش های مختلف دام و طیور، باغ و سایر محصولات زراعی خسارت زد که بیشترین میزان خسارات در منطقه درز سایبان و بخش بنارویه لارستان است.

 وی ادامه داد: باران و تگرگ سبب تلف شدن بیش از ۸۰ راس دام در منطقه درزسایبان شد و حدود ۸۰هکتار در قالب ۳۰درصد محصول کنجد در این منطقه را از بین برد.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: همچنین بارش شدید باران و تگرگ سبب خسارت به ۳۰۵ هکتار از مزارع پنبه در بخش بنارویه شد که بر اساس برآورد حدود ۴۸درصد این محصول دچار خسارت شده است.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر دارای پنج بخش مرکزی، بیرم ، جویم، بنارویه و صحرای باغ و حدود ۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار است.

این شهرستان به مرکزیت لار در ۳۷۸ کیلومتری شیراز واقع است.

خسارت بارش تابستانه به بخش های زیربنایی شهرستان خنج

فرماندار خنج نیز گفت: بارش های تابستانه و تگرگ ظرف روزهای گذشته خساراتی به بخش های مختلف کشاورزی و سایر زیرساخت ها و تاسیسات و شبکه توزیع برق و همچنین راه های این شهرستان وارد کرد.

مختار عباسی یکشنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: بارش سنگین باران موجب سقوط ۱۷ عدد تیر برق در روستاهای این شهرستان و قطعی چندین ساعته برق در این مناطق شد.

وی بیان داشت: همچنین بر اثر سقوط و شکسته شدن این تعداد تیرهای برق بیش از ۲ کیلومتر از شبکه توزیع برق در مسیر روستاهای این شهرستان دچار خسارت شد که بر این اساس میزان برآورد اولیه حدود یک میلیارد ریال به تاسیسات برقی منطقه خسارت وارد شده است.

عباسی همچنین گفت: بارش باران سبب آب بردگی شانه راه های خاکی در سطح شهرستان از جمله مسیر خنج – علامرودشت و خالی شدن اطراف ابنیه فنی این در این مسیر شد که بر اساس برآورد ولیه این بارش ها حدود ۹۷۰ میلیون ریال به راه های این شهرستان خسارت وارد کرد.

شهرستان خنج در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شیراز قراردارد.

ایستگاه هواشناسی لارستان ، میزان بارش های اخیر تابستانه در این شهرستان را نیز حدود ۵۰ میلی متر اعلام کرد به گونه ای که بیشترین میزان بارش در بین ۳۶ شهرستان استان فارس در این منطقه به ثبت رسیده است.

همچنین رگبار و رعد و برق و به دنبال آن بارش سنگین در مدت زمان کوتاه، شامگاه پنجشنبه دوم مردادماه ضمن غافلگیر کردن شهروندان لاری سبب اختلال در عبور و مرور شهروندان و تردد خودروها در سطح معابر ، میدان ها و خیابان های شهر شد.

بر اساس اعلام هواشناسی و هشدارهای مدیریت بحران استانداری فارس شرایط نامساعد جوی و سامانه بارشی توام با تگرگ، وزش باد و طوفان تا اواخر روز یکشنبه هفته جاری در بسیاری از مناطق بویژه شهرهای جنوبی استان ادامه دارد.

دیدگاه