کاهش ۷۰ درصدی اهدای خون در فارس

  • 21 تیر 1399 - 20:14
کاهش ۷۰ درصدی اهدای خون در فارس

ذخایر خونی در استان فارس به دلیل استقبال کم اهدا کنندگان، ۷۰ درصد کاهش داشته است.

لیلا کسرائیان معاون پژوهش سازمان انتقال خون فارس گفت: این کاهش مراجعه به دلیل شرایط کرونایی است، اما تمام تلاش‌ها صورت گرفته است که تمام شیوه نامه‌های بهداشتی در مراکز خون گیری انجام شود.

وی افزود: تب سنجی، استفاده از ملحفه یک بار مصرف، ضد عفونی تخت‌ها از جمله شیوه نامه‌های بهداشتی است که اجرا می‌شود.

معاون پژوهش سازمان انتقال خون فارس با بیان اینکه مراکز انتقال خون باید هر روز شاهد حضور اهداکنندگان خون باشند، گفت: پلاکت از فرآورده‌های خونی است که عمر محدود دارد و تا سه روز قابل نگهداری است و به همین دلیل روزانه نیاز به حضور اهداکنندگان وجود دارد.

در همین حال مسعود ترابی، مدیرکل انتقال خون فارس نیز با اشاره به کمبود بسیار زیاد ذخایر همه گروه‌های خونی در استان، اعلام کرد که وضعیت ذخایر در حالت هشدار قرار گرفته است.

ترابی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: با توجه به آمار اهدای خون و تعداد مراجعان در استان فارس و احتمال تداوم این روند در هفته آینده، بیماران نیازمند و مراکز درمانی با چالش جدی روبرو خواهند شد.

او عمده مصرف خون در فارس را متوجه بیماران خاص، عمل‌های جراحی و مصدومان حوادث جاده‌ای دانست و از داوطلبان با توجه به کاهش ذخیره‌های خونی استان، برای اهدای خون به پایگاه‌های سازمان مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین خواستار مساعدت و همکاری همگانی شهروندان برای اهدای خون شد و خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد نگران ابتلا به کرونا در زمان مراجعه به مراکز و پایگاههای انتقال خون هستند اما ما اطمینان می دهیم که محل اهداء خون روزانه در تمام سطوح ضد عفونی می‌شود.

ترابی ادامه داد: اهدا کنندگان خون نیز در بدو ورود مورد تب سنجی با دستگاه‌های لیزری قرار می‌گیرند و در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

مدیرکل انتقال خون فارس با اشاره به ضدعفونی مستمر دستگاه‌های خون‌گیری در پایگاه‌های انتقال خون، یادآور شد: مراکز خون‌گیری در شیراز، پایگاه مرکزی قصردشت ایستگاه قوامی، همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه به صورت یک سره و پایگاه نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه پذیرای مراجعان هستند.

دیدگاه