قیمت سکه حداقل ۴ برابر حقوق یک کارگر

  • 01 تیر 1399 - 16:21
قیمت سکه حداقل ۴ برابر حقوق یک کارگر

سکه بهار آزادی که ۱۰ سال پیش ۳۲۵ هزار تومان قیمت داشت، امروز در آستانه دومین فصل سال ۹۹ به ۸ میلیون تومان رسیده است. به بیان دیگر امروز ارزش ریالی یک عدد سکه تمام بهار آزادی، ۲۲ برابر نسبت به ۱۰ سال پیش افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا در حالی که تا همین چندماه پیش، قیمت سکه ۵ میلیون تومان بود و به ناگهان در عرض حدود دو ماه، سکه ۵ میلیونی نیز با ۶۰ درصد افزایش قیمت به ۸ میلیون تومان و طلا نیز به ۷۹۱ هزار تومان رسیده است. حالا خرید یک عدد سکه معادل بیش از ۴ برابر حداقل حقوق یک کارگر و ۳ برابر حداقل حقوق یک کارمند است.

کاهش ۶۰ درصدی ارزش پول ملی و سرمایه مردم در ۲ ماه اخیر

از آن سو هم قیمت هر دلار در بازار کشور از مرز ۱۹ هزار تومان گذشته و سرکشی دلار و سکه، توامان شده است با گرفتاری‌های اقتصادی و معیشتی مردمی که روزبه‌روز ارزش دارایی‌ها و سرمایه خود را نسبت به روز و ماه گذشته، کمتر و کمتر می‌بینند. نکته قابل تأمل نیز آنجاست که حتی اشاره‌ای در کلام مسئولان به جهش عجیب قیمت دلار و سکه، یا به بیان دیگرکاهش ۶۰ درصدی ارزش پول ملی و سرمایه مردم در ۲ ماه اخیر نمی‌شود. به ویژه آنکه مهم‌ترین نمودهای سنجش سرمایه و درآمد مردم، قیمت طلا و معادل ارزش پول ملی (بهای ارز) است، با این حال حتی کوچکترین اشاره‌ای به جهش سرسام‌آور بهای طلا و سکه در روزها و هفته‌های اخیر و کنترل این بازار نمی‌ شود.

قیمت طلا متاثر از اونس جهانی و ارزش پول ملی

رئیس اتحادیه طلافروشان و جواهرفروشان شیراز در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: قیمت طلا متاثر از قیمت اونس جهانی و ارزش پول ملی (معادل بهای ارز) در داخل کشور است.

محمدحسین مستغنی با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته می‌افزاید: اونس جهانی نیز روز گذشته با افزایشی اندک به ۱۷۴۴ دلار رسید، از همین رو این دو جهش قیمت، سبب صعودی‌شدن قیمت طلا و سکه شده است.

مستغنی سپس با بیان اینکه بازار طلافروشان نباید تنها محدود به خرید و فروش سکه و طلای آب‌شده باشد، خاطرنشان می‌کند: بازار طلا زمانی می‌تواند معنا داشته باشد که مردم بتوانند به راحتی طلای مصرفی بخرند یا تعویض کنند، حال آنکه چندماه است عملاً چنین مواردی در بازار طلافروشان مشاهده نمی‌شود.

رشد قیمت طلا در ۳ سال اخیر در تاریخ بی‌سابقه بود

رئیس اتحادیه طلافروشان و جواهرفروشان شیراز در ادامه با اشاره به راکد بودن خرید و فروش طلا در طلافروشی‌های شیراز می‌گوید: اگر هم خرید و فروشی انجام می‌شود، تنها مربوط به افرادی است که به خاطر بیم از کاهش شدیدتر سرمایه خود، ترجیح می‌دهند سرمایه نقدی خود را به طلا تبدیل کنند.

محمدحسین مستغنی  با اشاره به افزایش قیمت طلای ۱۸ عیار به ۷۹۱ هزار تومان در روز گذشته می‌افزاید: رشد قیمت طلا در ۳ سال اخیر در تاریخ بی‌سابقه بوده است.

مستغنی با اشاره به رشد مشابه قیمت طلا در سال‌های ۹۱ و ۹۷ و سپس افت شدید پس از آن خاطرنشان می‌کند: در شرایط کنونی روند قیمت طلا همچنان صعودی است، چراکه قیمت آن بیشتر به مسائل سیاسی بستگی دارد، به ویژه آنکه به خاطر کاهش ارزش پول ملی تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش یافته است.

دولت حتی اشاره‌ای به افزایش قیمت طلا و سکه نمی‌کند

رئیس اتحادیه طلافروشان و جواهرفروشان شیراز در ادامه با اظهار تاسف از اینکه مقامات دولت حتی اشاره‌ای به افزایش قیمت طلا و سکه نمی‌کنند، می‌گوید: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی افزایش قیمت طلا همچنان ادامه داشته باشد.

محمدحسین مستغنی در ادامه با بیان اینکه شهروندان اگر در پی ورود به بازار طلا برای حفظ سرمایه خود هستند، نباید به هیچ وجه به سراغ خرید طلای آب شده نروند، می‌افزاید:  شهروندان به دلیل ناآشنایی با طلای آب‌شده ممکن است دچار ضرر شوند ،بهتر است  به جای آن سراغ خرید سکه بروند.

وی با بیان اینکه معمولا در میان مردم خرید و فروش طلا به شکل هیجانی انجام می‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: معمولا در زمان افزایش قیمت طلا، مردم خریدار طلا می‌شوند و در هنگام کاهش قیمت، طلاهای خود را می‌فروشند. حال آنکه به گفته مستغنی اگر شهروندان نگاه بلندمدت داشته باشند و سود کوتاه‌مدت مدنظرشان نباشد، هیچ کالای سرمایه‌ای مانند طلا نمی‌توان در درازمدت ارزش دارایی و سرمایه آنها را حفظ کند.

 افزایش نرخ تورم باعث افزایش نرخ ارز مى شود

جعفر قادرى در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه بى شک افزایش نرخ تورم باعث افزایش نرخ ارز مى شود، مى افزاید: دولت به هیچ وجه نباید جهت تامین بخشى از بودجه وارد بازى و حلقه غلط اقتصادى افزایش نرخ ارز شود، چرا که ادامه دار شدن این فرآیند باعث مى شود بیشترین ضرر را  دولت متحمل شود. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به اینکه بى شک افزایش نرخ دلار باعث مى شود که تقاضا براى افزایش نرخ دستمزد زیاد شود بیان مى کند: اگرچه برخى از افراد بر این باورند که با افزایش نرخ ارز زمینه براى صادرات بیشتر فراهم خواهد شد اما نباید فراموش کرد زمانى که به دلیل تحریم ها و محدودیت ها امکان حضور در بازارهاى صادراتى دنیا را نداریم افزایش نرخ ارز باعث مى شود که هزینه تجهیزات مواد اولیه و ماشین آلات وارداتى گران تر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت جهت تامین بخشى از بودجه نباید وارد بازى نرخ دلار شود بیان مى کند: از این رو نیاز است تا دولت تقاضاهاى سفته بازى که براى اداره نرخ ارز وجود دارد را کنترل کند.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس می افزاید: دولت نباید به هیچ وجه اجازه دهد که نرخ ارز به عنوان یک امکان براى حفظ قدرت خرید مردم مورد سوء استفاده بعضى از افراد قرار گیرد.

 در شرایط فعلى افزایش نرخ ارز امرى طبیعى است

رئیس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى فارس هم در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلى افزایش نرخ ارز امرى طبیعى است مى گوید: متاسفانه عواملى مانند کاهش صادرات غیر نفتى کشور به دلیل شیوع کرونا در ماه‌هاى گذشته، تحریم نفت و عدم تصویب اف اى تى اف باعث شده که شاهد افزایش نرخ دلار باشیم.

جمال رازقى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه این تفکر که دولت به بهانه تامین نقدینگى اقدام به افزایش نرخ دلار و ارز کرده است امرى اشتباه و غیر کارشناسى است، مى افزاید: نباید فراموش کرد که عدم مطابقت عرضه و تقاضا در بخش ارز و دلار باعث افزایش نرخ ارز مى شود چرا که طبیعى است زمانى که تقاضا نسبت به عرضه بیشتر شود قیمت ارز هم افزایش پیدا مى کند.

دیدگاه