تولید یک و نیم میلیون تن گندم در فارس

  • 24 خرداد 1399 - 14:34
تولید یک و نیم میلیون تن گندم در فارس

حسین پژمان، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تولید گندم در استان به یک و نیم میلیون تن در سال می رسد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: متوسط تولید گندم در استان در سال هایی با بارندگی خوب ۱.۲ میلیون تن است که در برهه زمانی ۵ ساله هدف گذاری ۱.۵ میلیون تنی انجام شده است.

او، بیان کرد: یکی از مأموریت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی با دو محور افزایش کمی و کیفی محصولات است که در برنامه ریزی هشت محصول راهبردی شامل گندم، جو، ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، چغندر قند و پنبه مورد توجه بیشتری قرار دارد.

پژمان با اشاره به شعار این هفته کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی بر نقش اقتصاد مقاومتی در جهش تولید تاکید و تصریح کرد: گندم در رأس محصولات راهبردی در تأمین امنیت غذایی قرار دارد و نظام تولید در کشور و استان ما گندم بنیان بوده، و از این رو ارتقای عملکرد گندم کمک بزرگی به امنیت غذایی کشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه افزایش تولید گندم با افزایش سطح زیر کشت با توجه محدودیت منابع آب و خاک منطقی نیست، ادامه داد: افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و کاهش ضایعات در دستور کار قرار دارد.

او، افزود: اگرچه استان فارس در محصول گندم آبی با متوسط عملکرد ۴ هزار و ۷۵۰ کیلوگرم در هکتار رتبه اول کشور را دارد افزایش عملکرد این محصول هم زمان با دو استان خوزستان و گلستان در قالب طرح ملی افزایش عملکرد تولید گندم اجرا می‌شود.

پژمان با تاکید بر نتایج اجرای طرح مذکور در شهرستان داراب اضافه کرد: متوسط عملکرد گندم در این شهرستان ۴.۵ تن در هکتار است اما در پلت فرم با استفاده از ارقام سیروان و خلیلی که ارقام مرسوم شهرستان هستند تولیدی با عملکرد بیش از ۱۰ تن در هکتار رقم خورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: در طرح ملی افزایش عملکرد تولید گندم کشاورزی حفاظتی در دستور کار قرار دارد چرا که شاخص‌های بهره وری محقق می‌شود، و با دنبال کردن مسائل زراعی، آرایش کشت مسطح به آرایش کشت کرتی با پشته های بلند و عریض تبدیل می‌شود.

او، با اشاره به نقش ۱۰ درصدی فارس در تأمین امنیت غذایی کشور گفت: تغذیه مناسب از جمله راهکارهای افزایش عملکرد بوده و در همین راستا در سال زراعی امسال نزدیک به ۹۰ هزار هکتار از مزارع گندم برای اولین بار با تلفیقی از قارچ کش و ریزمغذی‌ها محلول پاشی شد که تأثیر بسزایی در عملکرد گندم داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، رعایت تاریخ کاشت مناسب و تغذیه مناسب بر اساس آزمون خاک ازجمله اقدامات مؤثر در افزایش عملکرد گندم است، بیان کرد: به منظور افزایش بهره وری از منابع، کاهش متوسط میزان مصرف بذر گندم در هکتار تا ۵۰ کیلوگرم در دستور کار قرار دارد.

پژمان،اقدامات بارز این سازمان در جهت تحقق شعار جهش تولید را رهاسازی حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب طی دو مرحله در فصل زراعی امسال را برای آبیاری حدود ۱۰۰ هزار هکتار مزارع غلات به خصوص گندم در شهرستان‌های مرودشت، خرامه و زرقان دانست و تصریح کرد: پیش بینی می‌شود میزان تولید در مزارع غلات سه شهرستان یاد شده و در زیر سد درود زن فارس قرار دارند به دوبرابر سنوات گذشته که استان با خشکسالی مواجه بود افزایش یابد و حداقل ۴۰۰ هزارتن گندم از مزارع این سه شهرستان برداشت شود که کمک قابل توجهی به امنیت غذایی کشور است.

دیدگاه