وجود ۱۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز در فارس

  • 08 خرداد 1399 - 8:42
وجود ۱۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز در فارس

کرامت‌الله کریمی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‎ای استان فارس شمار چاه‌های غیرمجاز آب در این استان را بالغ بر ۱۸ هزار حلقه اعلام و آن را یک زنگ خطر جدی برای آینده آبادانی فارس ارزیابی کرد.

کریمی گفت: کاهش حجم سفره‌های آب زیرزمینی خسارات جبران ناپذیری را به آینده زندگی در استان فارس وارد کرده و خواهد کرد و روزی که این سفره‌های ارزشمند و خدادادی، آب کمتری برای عرضه داشته باشند، شاید آن وقت، بیابانی بیش وجود نداشته باشد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس، کریمی با تاکید بر اینکه فعالیت چاه‌های غیرمجاز بسیار خطرناک است، آمار این چاه‌ها را در استان فارس حدود ۱۸ هزار حلقه عنوان و اضافه کرد: این آمار زنگ خطر محسوب می‌شود و باید آن را کاهش دهیم تا شانس زندگی آیندگان افزای یابد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‎ای فارس بیان کرد: تلاش‌های شبانه روزی برای مقابله با حفر و فعالیت چاه غیرمجاز در فارس ادامه دارد به طوری که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در حدود ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز توسط آب منطقه‌ای استان پر و مسلوب المنفعه شده است.

کریمی گفت: حفر و فعالیت چاه غیرمجاز به دلیل کاستن از حجم سفره‌های زیرزمینی آب، جرم محسوب می‌شود و متخلفین را با برخورد قضایی روبرو می‌کند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: شهرستان‌های مرودشت، شیراز و داراب بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجاز را دارند. مقابله آب منطقه‌ای استان با معضل حفر و فعالیت چاه‌های غیرمجاز در این نقاط با جدیت دنبال می‌شود.

ایران در سال‌های اخیر با بحران گسترده آب مواجه شده است. برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب و خشکسالی ۲۰ ساله از عوامل اصلی گسترش بحران آب در ایران است.

در ایران ۳۰۰ هزار چاه مجاز و ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در حال برداشت از منابع آب هستند.

مقامات ایران می‌گویند ۹۲ درصد از منابع ایران در کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و خدمات و دو درصد در بخش صنعت صرف می‌شود.

در کشورهای توسعه‌یافته دنیا، کمتر از ۵۰ درصد از منابع آب صرف کشاورزی می‌شود و حدود ۴۰ درصد نیز صرف صنعت می‌گردد.

دیدگاه