فینال لیگ قهرمانان اروپا؛ نبرد ویرانگران مادریدی با صخره‌‌های تورین

  • 13 خرداد 1396 - 13:22
فینال لیگ قهرمانان اروپا؛ نبرد ویرانگران مادریدی با صخره‌‌های تورین

توضیح در مورد اهمیت مهم‌ترین رقابت باشگاهی فوتبال دنیا بیشتر به شوخی می‌ماند، اما فینال امسال لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه ملنیوم ولز، بین رئال مادرید و یوونتوس داستان دیگری دارد. دو تیمی که پیش‌تر هشت بار یکدیگر را شکست داده‌اند و دو مرتبه کارشان به تساوی کشیده است.

به گزارش بی بی سی، رئال مادرید با هدایت زین‌‌الدین زیدان یکی از مخوف‌ترین خط حمله‌‌های تاریخش را دارد. رئال که فصل پیش قهرمان اروپا شد، این فصل پس از فتح لالیگا می‌خواهد تبدیل به اولین تیمی شود که توانسته از عنوانش در لیگ قهرمانان دفاع کند و برای اولین‌بار از سال ۱۹۵۸ در یک فصل هم قهرمان اسپانیا شود هم اروپا.

رئال در خط حمله عالی کار کرده. کریستیانو رونالدو مهارناپذیر به نظر می‌رسد، کریم بنزما کاملا روی فرم است. مصدومیت گرث بیل گرچه موجب ناقص شدن “بی‌بی‌سی” (بیل، بنزما، کریستیانو رونالدو) شده اما ایسکو آن‌قدر خوب بازی کرده که معلوم نیست بیل با بهبودی کامل هم بتواند به ترکیب اصلی برسد.

پس از شکست رئال مادرید در بازی برگشت نیمه‌نهایی مقابل اتلتیکو، یوونتوس تنها تیم بدون شکست مسابقات است؛ تیمی که فصل گذشته شماری از بازیکنان تاثیر‌گذارش را از دست داد.

یوونتوس نمود عینی ضرب‌المثل “هرچه شما را نکشد قوی‌ترتان می‌کند” است. تیمی که ده سال پیش در دسته دوم فوتبال ایتالیا بود، امسال برای ششمین‌بار پیاپی قهرمان سری‌آ شد. این تیم در سه سال اخیر دو بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیده و ۲۳ مسابقه است که در اروپا روی شکست را ندیده است. مردان ماسیمیلیانو آلگری این فصل قهرمان جام حذفی ایتالیا هم شده‌اند و بالا بردن جام در کاردیف سه‌گانه رویایی آن‌ها را تکمیل می‌کند.

اگر رئال به خط حمله‌اش می‌نازد، یوونتوس هم مدافعانی دارد که نفس هر ستاره‌ای را می‌گیرند. دفاعی که حتی تیغ “ام‌اس‌ان” (مسی، سوارز و نیمار) بارسلونا هم به آن کارگر نشد. جورجو کیه‌لینی، آندره‌آ بارزالی و لئوناردو بونوچی بلایی به سر مهاجمان حریف آورده‌اند که معتبرترین روزنامه ورزشی ایتالیا، گاتزتا دلو اسپورت آن‌ها را “حرامزاده‌های بی‌شرف” (Inglourious Basterds) نامید و به شکل شخصیت‌های فیلم کوئنتین تارانتینو روی جلد برد.

این البته تمام داستان نیست، اگر این قدر توانا یا خوش‌شانس باشید که از این “مثلث برمودا” بگذرید، آن‌گاه باید خودتان را برای بالا رفتن از “کوه اورست” آماده کنید.

اسطوره‌ای که زمان را متوقف کرده

جوانک بلند بالایی که ۲۲ سال پیش مقابل میلان در دروازه پارما ایستاد، احتمالا خودش هم فکر نمی‌کرد روزگاری حتی از اسطوره‌ای مثل دینو زوف هم جلو بزند. آن جوان ۱۷ ساله امروز مردی ۳۹ ساله است که یک جای خالی در کلکسیون افتخاراتش دارد: قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا.

با نگاهی به کارنامه بوفون به نظر می‌رسد که زمان برای او متوقف شده است. بوفون تنها بازیکن اروپایی حاضر در جام جهانی ۱۹۹۸ است که هنوز بازی می‌کند و با حدود ۴۰ هزار دقیقه، رکورددار بازی در یوونتوس است. با این حال کم نیستند کسانی که تصور می‌کنند احتمالا این آخرین فرصت جی‌جی بوفون برای قهرمانی در معتبر‌ترین رقابت‌های باشگاهی جهان است. بازیکنی که از جام جهانی گرفته تا جام یوفا را در کارنامه دارد.

آبروداری پیش همشهری‌ها

گذشته از بوفون دست‌کم یک نفر دیگر هم هست که با تمام وجود این جام را می‌خواهد. گرث بیل چهار سال پیش رکورد نقل و انتقالات فوتبال را شکست و با ۸۵ میلیون پوند از تاتنهام به رئال مادرید رفت. این ستاره ۲۷ ساله ۱۴۹ بار برای رئال به زمین رفته و ۶۷ بار دروازه حریفان را باز کرده. بیل در این مدت یک بار قهرمان لالیگا و جام حذفی و دو بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده، اما تمام این‌ها قابل مقایسه با بالا بردن جام در شهر زادگاهش نیست. ستاره‌ای که هنوز معلوم نیست پس از مصدومیت عضله ساق در ۲۳ آوریل گذشته آمادگی سابق را پیدا کرده است یا خیر.

یکی دیگر

گذشته از بیل که این بازی می‌تواند عدد ۱۵۰ را جلوی نام او بنویسد، رئال مادرید با زدن یک گل تبدیل به اولین تیمی خواهد شد که در لیگ قهرمانان (مقدماتی تا فینال) ۵۰۰ گل زده است. دنی آلوس، مدافع یوونتوس نیز در صورت بازی در فینال تعداد بازی‌هایش در لیگ قهرمانان اروپا را به ۱۰۰ خواهد رساند؛ رکوردی که تا کنون تنها ۳۰ بازیکن به آن رسیده‌اند.

مربیان چه می‌گویند

ماسیمیلیانو آلگری: ما باید هفته منتهی به بازی را در آرامش کامل شروع کنیم و بدون اضطراب به استقبال بازی برویم. باید خوشبین باشیم اما این به معنای آن نیست که بگوییم یوونتوس بخت بیشتری برای بردن فینال دارد. رئال برای سومین بار در چهار سال اخیر به فینال رسیده و به حضور در این مسابقه عادت دارد، هرچند که ما هم دو بار در سه سال اخیر به این مسابقه رسیده‌ایم. این یک رویداد فوق‌العاده است و ما سزاوار حضور در آن هستیم.

زین‌الدین زیدان: به نظر من که نمی‌توان گفت یووه بهتر از رئال مادرید دفاع می‌کند و رئال در حمله بهتر از یوونتوس است. تفاوت زیادی بین دو تیم نیست و برای همین هم هر دوی ما به فینال رسیده‌ایم. ما با رسیدن به فینال سخت‌ترین کار را انجام داده‌ایم و خیلی خوب هم این کار را کردیم و برای همین خوشحال هستیم. به همین دلیل هم معتقدم هیچ تیمی در فینال دست بالا را ندارد. آن‌‌ها تیم خوبی دارند و شانس قهرمانی ۵۰-۵۰ است. ما فقط می‌خواهیم خوب بازی کنیم و بعد ببینیم که چه پیش می‌آید.

*این بازی شامگاه شنبه ۱۳ خرداد ساعت ۲۳:۱۵ به وقت ایران برگزار می شود.

دیدگاه