زهرا نعمتی، قهرمان پارالمپیک از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد

  • 18 اردیبهشت 1396 - 17:33
زهرا نعمتی، قهرمان پارالمپیک از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد

زهرا نعمتی، قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد.

رهام شهابی، همسر زهرا نعمتی با اعلام این موضوع به ایسنا گفت: “بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو زهرا نعمتی بنا به دلایلی منزل را ترک کرده و تا این لحظه با وجود این که چندین‌بار خواستار بازگشت او به منزل بودم از زندگی با من امتناع کرده و حتی درخواست طلاق داده است. پس از این اتفاق او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی شرکت کند.”

به گزارش رسانه‌ها در ایران، زهرا نعمتی پرچمدار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شده است.

زهرا نعمتی عضو تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول ایران است. وی نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در بازی‌های جهانی المپیک و پارالمپیک شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی «مدعی» شده است که بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو، زهرا نعمتی «بنا به دلایلی» منزل را ترک کرده‌است.

وی تاکید کرده پس از خودداری زهرا نعمتی از بازگشت به خانه، «او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی شرکت کند».

براساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه ایران، زن شوهردار« ولو کمتر از ۱۸ سال» تنها با موافقت کتبی شوهر و یا د‌‌ر موارد‌‌ اضطراری اجازه د‌‌اد‌‌ستان شهرستان محل د‌‌رخواست گذرنامه، می‌تواند گذرنامه دریافت کند.

ماده ۱۹ همین قانون نیز تصریح کرده است در صورتی که « موانع صد‌‌ور گذرنامه بعد‌‌ از آن حاد‌‌ث شود‌‌» ، «از خروج د‌‌ارند‌‌ه گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد‌‌ شد‌‌»

رهام شهابی‌پور، عضو تیم ملی تیراندازی با کمان مردان معلول ایران، همچنین خبر داده که زهرا نعمتی درخواست رسمی طلاق علیه او ارائه داده است.

فروردین سال جاری، نام زهرا نعمتی، در کتاب رکوردهای گینِس ثبت شد. او همچنین در سال ۲۰۱۴ از طرف بنیاد جهانی توسعه ورزش به عنوان یکی از ۱۸ ورزشکار نمونه جهان انتخاب شد.

فوتسال بانوان، بدون کاپیتان

در شهریور ماه سال ۹۳ نیز با ممنوع‌الخرج شدن کاپیتان تیم فوتسال زنان ایران، تیم ملی فوتسال بدون حضور نیلوفر اردلان، در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کرد.

نیلوفر اردلان در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت همسرش به او اجازه خروج از کشور را نداده و دلیل آن را ضرورت حضور خانم اردلان در اولین روز مدرسه رفتن پسرشان دانسته است.

خانم اردلان به روزنامه «گل» گفته بود: «۲۸ شهریور زمان جشن ورود پسرم به کلاس اول است که می‌توانم در کنار او باشم. تیم بیست و نهم پرواز دارد که دوم و سوم مهر هم تعطیل است و بعد از آن تیم از مالزی برمی‌گردد. بنابراین موضوع فقط بر سر یک روز مدرسه رفتن پسرمان است.»

پس از طرح این موضوع در رسانه‌ها، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری اعلام کرد: «تا زمانی که قانون اصلاح نشود سعی می‌کنیم که زنان فعال در عرصه علم و ورزشکاران بتوانند به کنفرانس‌ها و میادین بین‌المللی بروند.»

نیلوفر اردلان توانست با اجازه دادستانی در مسابقات قهرمانی فوتسال زنان جهان ۲۰۱۵ در گواتمالا شرکت کند.

در سال ۱۳۹۲ لایحه‌ای برای اصلاح قانون گذرنامه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که محدودیت زنان برای برای خروج از ایران را بیشتر می‌کرد. این لایحه در نهایت از دستور کار خارج شد.

ممنوع‌الخروجی به دلیل بدهی مهریه

ممنوع‌الخروجی با شکایت همسر اما تنها شامل زنان ورزشکار نشده است؛ سال گذشته، علی صادق‌زاده، عضو تیم‌ملی وزنه‌برداری جانبازان و معلولین ایران و برنده مدال برنز پارالمپیک پکن و لندن، به دلیل به اجرا گذاشته‌شدن مهریه توسط همسرش ممنوع‌الخروج شد.

علی صادق‌زاده به رسانه‌ها گفته بود ۵۱۴ سکه به همسرش بدهکار است.

براساس ماده ۱۷ قانون گذرنامه، دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفین از انجام تعهدات سندی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین‌نامه تعیین می‌شود، جلوگیری کند.

دیدگاه