هیات کوهنوردی: کوهنوردان فارس در حفاظت از محیط زیست پیشرو هستند

  • 27 آذر 1400 - 14:50
هیات کوهنوردی: کوهنوردان فارس در حفاظت از محیط زیست پیشرو هستند

رییس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی فارس اعلام کرد : کوهنوردها این استان در حفاظت از محیط زیست پیشرو هستند و  امیدواریم که این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حمیدرضا ایزدی روز جمعه در حاشیه همایش روز جهانی کوهستان که در بام سبز شیراز برگزار شد، افزود:حفاظت از محیط زیست و کوهستان باید برای همه مردم در اولویت قرار گیرد.

 وی با اظهار اینکه آموزش کودکان و نوجوانان نیز در باشگاه‌های کوهنوردی فارس انجام می‌شود، بیان داشت:  کوهنوردان یاری‌دهنده محیط زیست و منابع طبیعی هستند و همواره در این زمینه پیش قدم بودند.

ایزدی گفت: هدف از اجرای این همایش آگاهی مردم نسبت  به رشته‌های مختلف کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و همچنین چگونگی فعالیت و آموزش اصولی است.

وی افزود: امسال چهار  مقام جهانی کسب کردیم  که می توان به مقام سوم دو کوهستان در ترکیه، مقام سوم مسابقات پاراکلاینیک در فرانسه، مقام سوم جام جهانی سنگنوردی در روسیه و ۲ مقام سوم جهانی در صعود هیمالیا نیز اشاره کرد.

مدیر کل محیط زیست فارس : کوهستان از مهمترین بخش های محیط زیست است 

همچنین در این همایش مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نیز گفت:  کوهستان‌ها از مهم‌ترین بخش‌های محیط زیست است و از این رو بسیار مقدس هستند.

حمید ظهرابی ادامه داد: حفظ منابع آب یکی از ویژگی‌های کوهستان است به گونه‌ای که تنها کوهستان زاگرس در تامین ۴۰ درصد منابع آبی نقش دارد.

وی اضافه کرد: تنوع زیستی یکی از سرمایه‌های کشور است که کوهستان نقش مهمی در حفاظت از آن دارد و به دلیل بافت کوه ها، پوشش گیاهی در کوهستان متفاوت است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: چرای دام، بهره‌برداری ناپایدار و تغییر در آن و تراش دادن کوه‌ها برای ایجاد پیاده‌ راه‌ها از عوامل تهدید کننده است که باید این موضوع مهم مورد توجه شهرداری و نهادهای متولی باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس: کاهش شیوع کرونا موجب شد امروز سه رویداد ورزشی بر گزار کنیم 

همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس هم در این همایش گفت: کاهش شیوع بیماری کرونا موجب شد امروز سه رویداد ورزشی شامل دو خیابانی، اتومبیلرانی و گرامیداشت روز جهانی کوهستان در شیراز برگزار شود.

عباس حاجی زاده ادامه داد: هیات کوهنوردی فارس هم در بعد قهرمانی و هم هماهنگی با دیگر بخش‌ها فعالیت خوبی دارد، ضمن اینکه کوهنوردی یک رشته‌ تخصصی است که انرژی مثبتی به افراد می‌دهد از این رو باید این ورزش را توسعه داد.

وی  بیان داشت: کمک به همنوعان از ویژگی‌های مثبت کوهنوردان است برای همین هم هیات کوهنوردی  را از دیگر  هیات ها متمایز کرده است.

در پایان این همایش، تفاهم نامه ای با هدف همکاری و هم افزایی برای فرهنگ سازی و ارتقای دانش و مهارت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست میان هیات کوهنوردی فارس، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل حفاظت محیط زیست به امضا رسید.

دیدگاه