فوتبال شیراز با روند کنونی به جایی نمی‌رسد

  • 14 اردیبهشت 1400 - 18:01
فوتبال شیراز با روند کنونی به جایی نمی‌رسد

مربی قدیمی و بازیکن ساز فوتبال شیراز عقیده دارد که فوتبال شیراز اگر به بی برنامگی و بدون طرح حرکت کردن خود ادامه دهد، آینده بهتری در انتظارش نیست.

محمد شفیعی یکی از مربیان خوشنام فوتبال شیراز است که در عرصه بازیکن سازی، هر دو مقوله فنی و اخلاقی را مد نظر داشته و شاگردان خوبی را تحویل فوتبال شیراز، ایران و حتی جهان داده است. شفیعی، که هفتم دی ماه سال ۱۳۴۰ در محله “گل کوب” شیراز، زاده شده، نزدیک به ۴۰ سال در عرصه مربی گری و بازیکن پروری، فعالیت جدی داشته است.

شفیعی در خصوص علت افول باشگاه‌ها و فوتبال شیراز، به ایسنا گفت: یکی از علل اصلی این است که باشگاه های کشوری استان ما، هر سال در شهرهای دیگر به دنبال بازیکن می گردند، غافل از اینکه این شهر خودش پر از استعداد است. کافیست چشممان را باز کنیم و آنها را ببینیم. آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم. اصلا باشگاهی که تیم های پایه نداشته باشد، باشگاه نیست.

وی افزود: من سه سال مربی امیدهای تیم برق بودم و در این سه سال با حمایت بزرگانی چون خلیل صالحی، محمود یاوری و غلام پیروانی، توانستم بیش از نفرات یک تیم، بازیکن به تیم بزرگسالان برق معرفی کنم. بازیکنانی چون داریوش یزدانی، ستار زارع، سعید غلامزاده، محمد منصوری، محمد مطوری، محمد خوشنام، احسان راستی، مهدی جعفری، علیرضا عباسفرد، علی جنیدی، احتشام ساسانی، رحیم خداجو، مهدی شیری، علی پیروانی و رضا وفایی.

شفیعی برای نجات فوتبال شیراز هم راهکارهایی را ارائه کرد و گفت: اولین گام، طرح ریزی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. سپس سرمایه گذاری روی تیم های پایه و بعد از آن استفاده از مربیان کاربلد و تحصیل کرده در رده های پایه. چهارمین فاکتور هم استفاده از مربیان جوان، کاربلد و جویای نام در تیم های بزرگسالان استان است.

وی افزود: مگر فوتبال استان ما چند مربی جوان و با تجربه مثل داریوش یزدانی، اسماعیل زارع، غلامزاده ها و ساسانی ها که امتحان پس داده اند و در تمامی امتحان هایشان نمره قبولی هم گرفته اند، دارد؟ یکی خارج از ایران با کوله باری از تجربه، دیگران داخل ایران و در شهرهای دیگر مشغول به کارند اما تیم های شهر خودمان به آنها کم توجهند. تا کی باید از همان سوراخی که بارها گزیده شده ایم، گزیده شویم؟ به مدیران محترم باشگاه های کشوری پیشنهاد می دهم مثل این مربیان جوان و با تجربه که نام بردم و بومی هم هستند، زیاد است. کافیست به آنها اعتماد کرده و به کارشان بگیرید. شجاع باشید و شجاعت به خرج دهید که شجاعت رمز موفقیت است.

محمد شفیعی درباره میزان امیدواری اش به آینده دو تیم لیگ یکی فوتبال شیراز نیز گفت: همیشه باید امید داشته باشیم که به نتیجه برسیم ولی من زیاد امیدوار نیستم به این شکل باشگاه داری و تیم داری.

او در پاسخ به این که فوتبال زمان حال با گذشته چقدر فرق کرده است، گفت: فوتبال همانی هست که بوده، این مدیران و مربیان هستند که دارند می برندش به سمتی که باب میل خودشان است! مدارس فوتبال در گذشته سازماندهی شده بود. چون به موقع نظارت و بازرسی انجام می شد، چه به صورت محسوس و چه غیر محسوس. به همین دلیل، مدیران و مربیان مجبور می شدند که تمام قانون و مقررات آیین نامه مدارس را به خوبی اجرا کنند. شاید یک دلیلش این بود که طرح و برنامه آیین نامه مدارس فوتبال را اینجانب به اتفاق دوستان بسیار عزیزم آقایان بیژن بیداریان و محمد یاوری در آکادمی ملی فوتبال ایران تنظیم کردیم و تمامی موارد آیین نامه به خوبی مد نظرم بود. البته قرار بود بعد از چند سال، مجددا آیین نامه بازنگری شود که متاسفانه این مهم عملیاتی نشد! ولی الان فکر کنم رها شد، چون کار یک بام و  دو هوا شده است.

شفیعی گفت: در زمان ریاست آقای آیت الهی در هیئت فوتبال فارس همه چیز برنامه ریزی شده بود. هر کمیته اختیار تام داشت و در پایان هر فصل باید گزارش می داد. همه فعالیت های کمیته ها به دقت رصد می شد. آن زمان تمام اختیارات دست استان بود، ولی حالا هم دست شیراز هست و هم دست استان! همین باعث شده که نظارت و بازرسی روی مدارس به خوبی انجام نگیرد.

مربی قدیمی فوتبال در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات اخیر فدراسیون فوتبال حق رای داشتید، به چه کسی رای می دادید؟ گفت: من اگر حق رای داشتم، مطمئنا به فرد اصلح و دارای طرح و برنامه رای می دادم. حاشیه هایی در خصوص این انتخابات مطرح بود که البته همیشه این حرف و حدیث ها هست و نباید به این حرف ها اهمیت داد. در خصوص آقای خادم هم من هیچ شناختی از ایشان ندارم، ولی یک بار در یکی از برنامه های ورزشی، طرح و برنامه هایشان را دیدم و پسندیدم. اگر بتوانند یک تیم حرفه ای در کنار خود به کار بگیرند و این طرح و برنامه ها را عملیاتی کنند، می توان به ایشان امیدوار بود.

شفیعی درباره عملکرد رسانه های شهر شیراز در حوزه فوتبال نیز گفت: به اعتقاد من، رسانه ها  نباید با تصور اینکه این تیم ها در راه رسیدن به لیگ برتر هستند و برای امید دادن به مردم و هواداران این دو تیم محبوب، واقعیت ها را درباره آنها برعکس نشان دهند.

وی افزود: رسانه ها نمی توانند نقش تعیین تکلیف کننده یا خط دهنده داشته باشند، بلکه آنها وظیفه دارند که نمایی از آنچه واقعیت این دو تیم است را به مخاطبان نشان دهند. اگر تیم ها شرایط بد و عملکرد ضعیفی دارند، باید گوشزد شود و اگر شرایط خوبی دارند، باید تحلیل مثبتی از آنان داشته باشند تا کسانی که تحلیل ها را می خوانند، بتوانند جمع بندی واقعی در باره تیم مورد علاقه شان داشته باشند.

محمد شفیعی خاطرنشان کرد: به کسانی که در ورزش و فوتبال دستی بر آتش دارند، توصیه می کنم که از کنار پیشکسوتان به سادگی نگذرند. برای ساخته شدن تک تک این پیشکسوتان هزینه شده است،  باید به مدیر، سرپرست و مربی جوان بها داد اما این هم مهم است که در کنار این جوان ها، از افراد با تجربه استفاده کنند و این ظرفیت های بزرگ را بلا استفاده نگذارند.

دیدگاه