سوت تاریخی در لیگ قهرمانان اروپا؛ آشنایی با زنی که از ۱۳ سالگی قضاوت می‌کند

  • 12 آذر 1399 - 7:54
سوت تاریخی در لیگ قهرمانان اروپا؛ آشنایی با زنی که از ۱۳ سالگی قضاوت می‌کند

استفانی فراپارت، داور فرانسوی تنها ۳۶ سال سن دارد و یک بار دیگر در فوتبال جهان تاریخ ساز می‌شود. عصر چهارشنبه دو دسامبر(۱۲ آذر) او نخستین زنی خواهد شد که یک مسابقه در لیگ قهرمانان اروپا بین یوونتوس و دیناموکیف را قضاوت می‌کند. این بازی در شهر تورین ایتالیا با یک تیم داوری ۱۰۰ درصد فرانسوی برگزار می‌شود.

وی اخیرا در گفت‌وگویی به مجله اکیپ گفت: «از سال‌های تحصیل در مدرسه هرگز نتوانستم کم رویی شدید خود را درمان کنم اما داوری به من اجازه داده است که خودم را از آن رها کنم. بر خلاف تصور شخصی کم‌رویی به من کمک کرد تا فضای زیادی را در زمین اشغال نکنم. این باعث شد تا رهبری را از بازیکنان نگیرم، بازیکنانی که باید ستاره‌های بازی باقی بمانند.»

در این مطلب چند نکته درباره این داور فرانسوی اشاره می‌شود.

۱. قبل از داور شدن، بازیکن فوتبال بود

استفانی در شش سالگی و در زمین فوتبال پیرلی در ولدواز فرانسه در حومه پاریس فوتبال را شروع کرد. چهار سال بعد او نخستین مجوز برای حضور در تیم زنان آ.اس اربلی را امضا کرد و خیلی سریع طعم رقابت را چشید. شماره ۱۰ سابق در جوانی برای تیم‌های محلی بازی می‌کرد و چند بازی برای تیم اصلی اربلی را در کارنامه خود دارد.

در ۱۳ سالگی او شروع به یادگیری قوانین فوتبال کرد. زمانیکه ۱۹ سال داشت به‌عنوان داور در منطقه ایل دو فرانس قضاوت را آغاز کرد. او با آغاز تحصیل دانشگاهی دیگر نمی‌توانست شنبه‌ها بازیکن باشد و یکشنبه‌ها داور؛ در نتیجه بین داوری و فوتبالیست شدن قضاوت را ترجیح داد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «من داور جوان فدراسیون شده بودم و احساس کردم که بیشتر از فوتبال زنان در داوری شانس پیشرفت دارم.»

۲.نخستین زنی که در مسابقات سوپر جام یوفا، لیگ یک و دو فرانسه قضاوت کرد

در سال ۲۰۱۴ هفده سال پس از نخستین داوری، او در لیگ دو فوتبال فرانسه دیدار نیورت و برست را قضاوت کرد. پنج سال بعد در ۲۸ آوریل ۲۰۱۹ برای اولین بار مسابقه آمیان و استراسبورگ را در لیگ یک فوتبال فرانسه سوت زد.

زن تاریخ ساز فوتبال فرانسه در ۱۴ اوت سال ۲۰۱۹ باز یک «نخستین» دیگر را ثبت کرد. او نخستین زنی بود که در سوپرجام اروپا دیدار بین لیورپول و چلسی را قضاوت کرد. وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «من در دو ماه توانستم به دو هدفم برسم.»

۳.نخستین زنی که بازی‌های بین‌المللی تیم‌های ملی مردان را قضاوت کرد

در مسابقات فوتبال ملی مردان در اروپا نیز او در سال ۲۰۲۰ نخستین زنی بود که یک دیدار رسمی بین‌المللی بین مالت و لیونی را در لیگ ملت‌های اروپا قضاوت کرد.

۴.تنها زنی که می‌تواند با داوری خرج زندگی خود را دربیاورد

او در حال حاضر تنها داور در بالاترین سطح در بین هزار داور زن دیگر در فرانسه است. بنابراین تنها کسی است که می‌تواند تا حدی از درآمد حاصل از داوری زندگی خود را بچرخاند.

۵.تعهد به جایگاه زنان در ورزش

او که در سال ۲۰۱۹ نشان شوالیه ناسیونال دو مریت را از رئیس جمهوری فرانسه دریافت کرد، پس از افشای خشونت‌های جنسی در ورزش ساکت نبود. او در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرده بود که قربانیان سخن بگویند و گفته بود که می‌تواند با آن‌ها همراه شود.

وی همچنین به‌عنوان یک داور زن که بازی مردان را قضاوت می‌کند گفت: «این یک امتیاز، یک افتخار و یک مسئولیت است. امیدوارم که حرفه من دختران جوان را ترغیب کند تا به داوری رو بیاورند.»

دیدگاه