فضای ورزشی دانش‌آموزان فارس “کمتر از سرانه کشوری است”

  • 23 مهر 1399 - 16:12
فضای ورزشی دانش‌آموزان فارس “کمتر از سرانه کشوری است”

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس اعلام کرد: فضای ورزشی فارس هم اینک ۲۴ صدم متر مربع برای هر دانش آموز است که این رقم  از میانگین کشوری که ۳۳ صدم است، کمتر است.  

به گزارش خبرنگار ایرنا ، احمدعلی قهرمانی چهارشنبه در آستانه فرارسیدن هفته تربیت بدنی در گفت وگو با خبرنگاران ادامه داد: هم اینک اداره  نوسازی آموزش پرورش فارس با رویکرد افزایش سرانه فضای ورزشی به دنبال آن است تا سرانه را به ۲۷ صدم  مترمربع  افزایش دهد در حالی که باید بر اساس برنامه به یک متر مربع برسد اگرچه برخی استان ها به این درجه رسیده اند.

وی اضافه کرد : در استان فارس باید برای ۹۰۰ هزار دانش آموز فضای ورزشی در نظر داشته باشیم در حالی که همه ساله به آمار دانش آموزان افزوده می شود و باید به میانگین سرانه کشوری که ۳۳ صدم متر مربع است، برسیم.

طرح کوچ برای کنترل چاقی و اضافه وزن دانش آموزان

قهرمانی با بیان اینکه براساس آمارها،  ۲۱ در صد از نونهالان و نوجوانان چاق و یا اضافه وزن داشتند، اظهار داشت:  برنامه ای با نام طرح کوچ برای نخستین بار اجرا خواهیم کرد تا بر اساس آن نیز کنترل وزن و چاقی دانش آموزان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: چاقی و اضافه وزن ناشی از کم تحرکی  و تغذیه نامناسب است که حدود ۵۹ در صد مردم ایران دچار این معضل هستند که این چاقی تبعاتی از جمله سکته مغزی، فشار خون، دیابت ، آرتروز، کاهش طول عمر، پیری محض و حملات قلبی به دنبال دارد ضمن اینکه از نظر ریالی هم یک و  نیم در صد از تولید ناخالص ملی هزینه درمان می شود.

معاون  تربیت بدنی و سلامت آموزش پرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته است طرح کوچ (کاهش مرن و چاقی) برای دانش آموزان در دو مرحله اجرا شود، بیان داشت : این طرح ابتدا از هفته تربیت بدنی آغاز می شود و تا ۱۵ آبان ۹۹ همراه با مشاوره ادامه دارد و سپس در هفته سلامت غربالگری تمام میشود و امیدواریم با کاهش ۲۱ درصد آمار اعلام شده همراه  باشیم ضمن اینکه آمارها در دوران کرونایی که تحرک  کمتر شده ، افزایش یافته است.

وی گفت : از اهداف دیگری که برای طرح کوچ داریم افزایش آگاهی والدین  دانش آموزان برای سبک زندگی سالم و فعال است و اهداف دیگر هم کمک به مدیریت وزن خویش توسط دانش آموزان است تا به یک سبک زندگی ایده آل از نظر سلامت دست یابند.

بهبود وزن دانش آموزان لاغر

قهرمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای  بهبود وزن دانش آموزان لاغر هم برنامه داریم تا با انجام مشاوره  به ویژه در نوع تغذیه سعی داریم با چاپ پوسترها و برنامه های تغذیه در فضای اجتماعی به اینگونه دانش آموزان که لاغر هستند، کمک کنیم.

وی گفت:  برای طرح غربالگری دانش آموزان تجهیزاتی خریداری شده است ضمن اینکه با راه اندازی سامانه ای براساس آن مشخص می شود که میزان چاقی و یا لاغری دانش آموزان  براساس سن  چه مقداراست.

کاروان مهر و نشاط

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کا آموزش و پرورش گفت: کاروان مهر و نشاط برای مدارس محروم و کم برخوردار تجهیزات بادوام ورزشی با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان تهیه کرده است و به سراسر استان ارسال خواهد شد.

قهرمانی گفت : از دیگر طرح ها برای سلامتی دانش آموزان طرح مدرسه پویاست که در آن یک سری وسایل از جمله دیوار صخره نوردی برای محوطه های مدارس در نظر گرفته شده است ضمن اینکه در گذشته ۲۲ زمین چمن مصنوعی به بهره برداری رسیده و در هفته تربیت هم ۶ چمن دیگر هم در نواحی مختلف شیراز و ورزشگاه بعثت افتتاح می شود.

 هفته تربیت بدنی  و ورزش بر اساس تقویم از بیست و ششم مهر ماه آغاز می شود و تا دوم آبان ماه ادامه دارد.

دیدگاه