ثبت نام ۲۸ آمریکایی برای شرکت در اولین ماراتن بین‌المللی تهران

  • 12 فروردین 1396 - 11:14
ثبت نام ۲۸ آمریکایی برای شرکت در اولین ماراتن بین‌المللی تهران

سازمان‌دهندگان نخستین ماراتن بین المللی تهران که قرار است روز جمعه هفتم آوریل (۱۹ فروردین) برگزار شود، می گویند که دوندگانی از بیش از ۵۰ کشور جهان برای رقابت در این مسابقه ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این مارتن به ابتکار سباستین استراتن هلندی برگزار می شود. او می‌گوید امیدوار است که این مسابقه چشم جهانیان را به روی ایران باز کند و آنها را با فرهنگ ایرانی آشنا کند.

بر اساس آمار موجود در سایت رسمی این ماراتن در زمان تنظیم این خبر، بیشترین متقاضیان غیر ایرانی شرکت در این مسابقه، از بریتانیا، آمریکا و آلمان هستند.

تا کنون ۷۳ دونده از ایران، ۳۱ دونده بریتانیایی ، ۲۸ دونده آمریکایی و ۲۰ دونده آلمانی برای شرکت در این رقابتها ثبت نام کرده‌اند. ترکیه، عربستان و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که تنها با یک نماینده حضورشان در این مسابقه کمرنگ است.

یکی از سازمان‌دهدنگان این مسابقه به خبرگزاری فرانسه گفت که شرکت‌کنندگان آمریکایی هنوز ویزایشان را دریافت نکرده‌اند، اما افزود که این موضوع بیشتر به دلیل تعطیلات نوروزی بوده و نه اقدام تلافی‌جویانه ایران در برابر فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا.

در ماه ژانویه سال جاری به دنبال اعلام محدویتهای مسافرتی از سوی آمریکا برای شهروندان برخی از کشورها از جمله ایران، مقامات جمهوری اسلامی در اقدامی متقابل، با سفر اعضای تیم کشتی آمریکا به ایران، مخالفت کردند.

اما بعد از آنکه فرمان دونالد ترامپ توسط دادگاهی فدرال در آمریکا به حال تعلیق در آمد، ایران هم در تصمیم خود تجدید نظر کرد و به کشتی گیران آمریکایی اجازه داد تا در جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه شرکت کنند.

سازمان‌دهندگان ماراتن تهران می‌گویند که امیدوارند مسابقه دو ۴۲ کیلومتری در خیابانهای پایتخت تهران باعث ارتقا دوستی‌های بین‌المللی و برقراری پل هایی میان کشورها شود.

تاکنون ۳۶۰ دونده برای شرکت در این مسابقه شرکت کرده‌اند، اما سازمان‌دهندگان ابراز امیدواری کرده‌اند که عده شرکت‌کنندگان به بیش از ۱۱۰۰ نفر افزایش پیدا کند.

زنان هم اجازه شرکت در ماراتن تهران را دارند، اما به شرط رعایت مقررات پوشش اسلامی.

این در حالی است که در نخستین ماراتن بین‌المللی شهری ایران که سال گذشته در شیراز برگزار شد، زنان حق رقابت نداشتند.

در کنار ماراتن تهران، قرار است یک مسابقه نیمه ماراتن هم برگزار شود. یک مسابقه دو ۱۰ کیلومتری هم برای نوجوانان برگزار می‌شود.

مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دو و میدانی ایران گفته است پیش بینی می‌شود که ۳۰۰ هزار تماشاچی در مسیر مسابقه از ورزشگاه آزادی تا میدان فردوسی، مسابقه را ببیند.

دیدگاه