جام جهانی زنان: الکس مورگان، مهاجمی که از فوتبال فراتر رفته است

  • 04 تیر 1398 - 13:13
جام جهانی زنان: الکس مورگان، مهاجمی که از فوتبال فراتر رفته است

به عنوان قهرمان جهان و المپیک، نویسنده کتاب کودکان و چهره محبوب مجله‌ها، الکس مورگان، مهاجم تیم ملی فوتبال زنان آمریکا ترکیبی بی‌همتا از استعداد و تجربه است.

این فوتبالیست ۲۹ ساله بیشتر از ویرجیل فان‌دایک (مدافع لیورپول و تیم ملی هلند)، باشگاه تاتنهام و پله در اینستاگرام فالوئر دارد. تعداد ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فالوئر او در اینستاگرام تقریبا به اندازه افرادی است که حساب کاربری خانواده سلطنتی بریتانیا را دنبال می‌کنند.

مورگان که رهبری تیم ملی آمریکا برای دفاع از عنوانش در جام جهانی را به عهده دارد، در روزهای اخیر بیشتر از سابق نگاه‌ها را به خود خیره کرده است، ولی زنی که پشت چهره این فوق ستاره قرار دارد، کیست؟ و او چه نقشی در ادامه رشد ورزشی که انجام می‌دهد، دارد؟

کیتلین ماری، خبرنگار و نویسنده کتابی در مورد تیم ملی زنان آمریکا به بی‌بی‌سی گفت: “او چهره این تیم و این ورزش در ایالات متحده است. او یکی از معدود فوتبالیست‌هایی است که از ورزشی که انجام می‌دهد، فراتر رفته و جایگاهی در فرهنگ جریان اصلی بدست آورده است.”

“طرفداران فوتبال زنان خیلی پر شور و حال هستند و الکس مورگان محبوب‌ترین چهره آن‌ها است. وقتی او در میان طرفداران راه می‌رود، سر و صدایی که می‌شنوید چندین دسیبل بیشتر از هر شخص دیگری است.”

نویسنده، تحصیل‌کرده، گلزن و شخصیتی مهربان

مورگان که متولد کالیفرنیا است، نقشی قابل توجه در قهرمانی آمریکا در المپیک ۲۰۱۲ لندن داشت. اما درخشش مورگان از جام جهانی ۲۰۱۱ آغاز شد، جایی که در شکست تیمش مقابل ژاپن در فینال مسابقات گل زد. بازیکنی که عادت به باختن ندارد و در جام جهانی بعدی در کانادا انتقامش را از ژاپن گرفت.

از آن زمان تا کنون او سه بار همراه با لیون جام قهرمانی را بالای سر برد. مورگان پیش‌تر هم همراه با پورتلند تورنز در سال ۲۰۱۳ قهرمان آمریکا شد.

اگر فکر می‌کنید موفقیت‌های مورگان محدود به زمین فوتبال است، سخت اشتباه می‌کنید. او از دانشگاه برکلی در رشته اقتصاد سیاسی فارغ‌التحصیل شده و همچنین نویسنده کتاب‌های کودکان است.

سری کتاب‌های او به نام “شوت‌ها” در مورد کار تیمی، رفاقت و مسئولیت‌پذیری است. خب آیا این‌ها تاثیری هم در زندگی خصوصی و عملکرد او در زمین تمرین دارد؟

مارک اسکینر، سرمربی مورگان در تیم اورلاندو پراید، می‌گوید: “با توجه به کارهایی که می‌کنید، می‌توانید بفهمید که چرا او بهترین بازیکن جهان است. او عاشق جزئیات است. هنگام تمرین همیشه سئوال می‌کند که چگونه می‌تواند به هم‌تیمی‌هایش کمک کند و خودش هم عملکرد بهتری داشته باشد. او صادقانه تلاش می‌کند که بهتر شود.”

“او می‌خواهد خودش را به چالش بکشد و هر روز می‌خواهد بهتر شود. به دنبال بالاترین استاندارد و بالاترین کیفیت است و آن را بدست می‌آورد. او شخصیت فوق‌العاده‌ای هم دارد. بیرون از زمین الکس آدم مهربانی است و دوست دارد به همه کمک کند.”

“او پرچمدار تیمش است”

الکس مورگان، بازیکن تیم ملی فوتبال زنان آمریکا

جف کاسوف، یکی از نویسندگان کتاب “ساخته شدن زنان جام جهانی”، نزدیک به یک دهه است که فعالیت‌های الکس مورگان را زیر نظر دارد و شاهد ترقی او به عنوان “احتمالا معروف‌ترین زن حاضر در یک ورزش تیمی” در جهان بوده است.

کاسوف می‌گوید: “نکته‌ای که در مورد شخصیت مورگان می‌توان گفت این است که ترجیح می‌دهد زندگی خصوصی آرامی داشته باشد. با توجه به این که او تقریبا همه جا، از کانال‌های تلویزیونی تا روی جلد مجله‌ها حاضر است، شاید این حرف طنزآمیز به نظر برسد، ولی او بارها گفته که دوست دارد بتواند، بدون مزاحمت عکاسان همراه با شوهرش شام بخورد.

“از حدود ۱۰ سال پیش که شهرت از راه رسید، چیزی که در زندگی او تغییر کرده، این است که حالا با قرار گرفتن در مرکز توجه، کنار آمده است. هرچند که سال‌هاست به عنوان یکی از صداهای تیم ملی، مشعل‌دار تیمش است. او یکی از چهر‌ه‌ها و رهبران تیم برای بدست آوردن حقوق برابر است؛ بنابراین او واقعا چیزی بسیار فراتر از یک فوتبالیست جهانی است.”

اسکینر، مربی سابق تیم زنان بیرمنگام نیز می‌گوید: “همه دختر‌های ما چشمشان به الکس است، به عنوان یک الگو و شخصی الهام‌بخش که می‌خواهند شبیهش شوند. اگر الگوی شما الکس باشد، بعید است که در این ورزش مسیر اشتباهی را انتخاب کنید.”

چهره‌ای قابل مقایسه با رونالدو و مسی؟

مورگان که سومین دختر خانواده است، از مدت‌ها قبل فعالیت‌های خارج از زمین فوتبالش را افزوده است. ماری می‌گوید: “او انتخاب شدن به عنوان الگو را جدی گرفته است. سالهاست که خیلی بیشتر راجع به مشکلات زنان و مبارزه با تبعیض جنسیتی صحبت می‌کند.”

در کنار این‌ها نمی‌توان از مهارت مورگان در زمین فوتبال و استعدادی که در کار با توپ دارد، صرفنظر کرد. استعدادی که با زدن ۵ گل و دادن ۳ پاس گل در بازی مقابل تایلند نشان داد. او هدفی جالب توجه برای اسپانسرها است و حالا سئوال این است که برای رشد فوتبال زنان چه کاری می‌تواند بکند؟

سایمون چدویک، استاد ورزش دانشگاه سالفورد می‌گوید: “او نمادی جایگاهی است که فوتبالیست‌های زن به طور بالقوه می‌توانند به آن برسند. اگر شما نگاهی به اسپانسرهای او شامل نایکی، مک‌دونالد و کوکاکولا بکنید، آن‌گاه می‌توان او را با مردان ورزشکار مانند رونالدو و مسی مقایسه کرد.”

“واضح است که مبلغ قراردادی که او می‌گیرد به اندازه مسی و رونالدو هنگفت نیست، اما به هر حال او از زمان خودش جلوتر است. او از نظر اقتصادی اهمیت برای ورزش زنان بسیار مهم است.”

مورگان می‌تواند بازیکن چند میلیون دلاری شود؟

تا سال‌های اخیر، فوتبالیست‌های زن تا آخر قرارداد در باشگاه‌شان می‌ماندند، بدون این که در پایان بتوانند پول قابل توجهی بگیرند. اما مورگان با توجه به چهره‌ای که از خود به نمایش گذاشته و مخاطبانی که در شبکه‌های اجتماعی دارد، می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد؟

چدویک می‌گوید: “با توجه به چیزهایی که او می‌تواند به یک باشگاه درجه اول اروپایی اضافه کند، چه از نظر فوتبالی و چه تجاری، چرا نتواند به یک بازیکن چند میلیون دلاری تبدیل شود؟ او نه تنها یک ورزشکار بزرگ که یک آمریکایی است. همه ما می‌دانیم که از نظر ارزش تجاری در ورزش، بازار آمریکا هنوز چقدر مهم است؛ آن طور که گفته می‌شود سهم این کشور در صنعت جهانی ورزش ۴۰ درصد است.”

“با توجه به سابقه و موفقیت‌های مورگان، یک باشگاه می‌تواند پول خیلی زیادی در بازار آمریکا بدست آورد. این قضیه به عملکرد او هنگام بازی، رکوردها و نمایش تجاری او بستگی دارد.”

دیدگاه